Allerede sidste efterår kunne vi dybdegående berette
om den nye Jaguar XE, en elegant og sportslig
mellemklassebil hvor de oprindelige Jaguar-gener på
ny kom til ære og værdighed. Det skete i forbindelse
med verdenspremieren på den nye bil på bredden af
Seinen i Paris (læs
om verdenspremieren på Jaguar XE hér >>>). Så
intet under at forventningerne var store forud for
det første møde bag rattet af den nye bil.
I fjor kunne vi også fortælle om filosofien bag
bilen og en række af de vigtigste tekniske detaljer,
så læs vores reportage fra dengang, hvis der er brug
for mere viden (samme
link som ovenfor). Disse linjer gælder den
første og mere dyberegående prøvekørsel af bilen,
hvor vi lagde ud med topmodellen over dem alle:
Jaguar XE S 3,0 S/C V6P. Efter planen vender vi
senere på efteråret tilbage med en test af den mere
moderate 180-hestes dieseludgave, for den må
nødvendigvis være mere moderat, når vi kan berette,
at 3-liters kompressormotoren i XE’eren præsterer
340 hestekræfter – altså næsten det dobbelte af den
dieselvariant, vi har på testplanen.
Jaguar lever op til løfterne
Men hvorfor ikke lægge stærkt ud, ligesom Jaguar
selv har gjort det. Lykkeligvis har Jaguar ikke
skudt over målet. De har gjort præcis, hvad de har
lovet. Det kan Jaguar være glad for, det samme kan
køberne, om end det nok er de færre danskere, der
har mulighed for at investere i en bil til en
million kroner (med ekstraudstyr var den prøvekørte
variant endda krøbet op på over 1,2 millioner
kroner). Billigst kommer man til en XE for 550.000
kroner og med til den historie hører også, at
beskatningsværdien da kun er 428.000 kroner. Men det
er en helt anden historie.
Den prøvekørte S-model følger sportslinjen. Jaguar
har skabt en sportslig linje og en elegance-linje.
Men vil man have den potente 3-liters V6’er i
maskinrummet, er der ingen vej uden om XE S – den
findes kun i den variant.
Enestående fartpotentiale
Det var VI i hvert fald ikke kede af. Både på grund
af fornøjelsen ved så mange kræfter, men ikke mindst
fordi man netop med så mange kræfter er i stand til
at vride enhver fejlkonstruktion frem til
overfladen. 0-100
km/t på 5,1 sekunder, 450 Nm på bagakslen, 8-trins
automatgear: Det kan få enhver bil til at give op,
hvis ikke den er rigtig.
Jaguar XE ER rigtig…
Kunststykket med at kombinere en dobbelt wishbone
forhjulsophængning med et Integral Link
baghjulsophæng og en perfekt 50/50 fordeling af
vægten og derigennem opnå komfortable køreegenskaber
og sportslig dynamik er lykkedes til fulde. Meget
bedre bliver det ikke anno 2015.
Rolig, præcis – og dynamisk
XE’eren er rolig, præcis, overbevisende i indstyring,
når man slår smut med halepartiet på vej ud af
kurverne (bare sådan for sjov, for noget formål
tjener det jo ikke…) og ikke mindst i hurtige
kurveforløb. Den er bare SÅ velkørende. I teknisk
forstand kan køreegenskaberne begrundes i
hjulophængene, affjedringen og den elektroniske
styring af kraftoverførslen. XE har naturligvis
Torque Vectoring, som nogle lidt misvisende
(undskyld, vi gør det også iblandt) kalder
elektronisk differentialespær og det såkaldte Engine
Drag Torque Control, der sikrer, at kræfterne i
præcis den rette mængde overføres til kørebanen, så
føreren ikke bringes ud af fatning og mister den
endelige kontrol over køretøjet.
Man kan også skifte opsætning – der findes en særlig
sportsindstilling. Den er underholdende, men
færdselsloven tillader ikke, at man udnytter den
fuldt ud. Hvad kørslen angår, mangler vi alene at
prøve den ved høj fart og gerne i nærheden af den
elektronisk begrænsende tophastighed på 250 km/t.
Det kan knække vores begejstring, men vi har al
mulig tro på at det ikke vil ske.
Hurtigere end F-Type – med samme motor
Motoren i sig selv er kraftfuld og overvældende. Den
findes også i den mere beherskede udgave af Jaguar
F-Type og ser man sådan en, så kan man roligt køre
om kap: Faktisk når XE de 100 km/t hurtigere end
F-Type med samme motor (et par tiendedele af et
sekund) og skiftepræcisionen i den fremragende
automatgearkasse er forbilledlig. Men pas på, hvis
det er en F-Type med V8, den klarer de 100 km/t på
4,3 sekunder (læs
vores prøvekørsel af Jaguar F-Type 5,0 V8 hér >>>)
Brugsværdi og udseende
Brugsværdien er i enhver Jaguar altid nedtonet til
fordel for køreoplevelsen og kørefærdighederne. Det
gælder også XE. Der er alle de elektroniske
hjælpemidler, man har brug for, men bagsædeplads og
bagageplads er set bedre. Men sjovt nok gælder det
også de biler, som Jaguar gerne vil være bedre end
(fortrinsvis Mercedes C-klasse og BMW 3-serie –
Audi’erne er lidt ude af kontekst, fordi de ikke
trækker på baghjulene og det er en essentiel
egenskab ved den køreoplevelse, som Jaguar XE byder
på).
Og sidst, men ikke mindst: Den ser fabelagtig godt
ud, bedre fortil end bagtil, men helhedsbilledet
rammer rigtig godt i moderne smag. Men det vidste vi
jo egentlig i forvejen… Læg i øvrigt mærke til
farvevalget på den prøvekørte model: Italian Racing
Red. En provokation at male den i den flotte dybrøde
kulør og give den dét navn? Tja, måske, og English
Racing Green er da heller ikke den allermest
spændende farve, så hvorfor ikke?
|