Vi har for nylig prøvekørt Hyundai ix35 med den
kraftfulde 184 hestes dieselmotor (læs
hér>>>). I forbindelse med præsentationen af den
store Hyundai i foråret havde vi snuset til
benzinvarianten med 163 heste og savnede dengang
lidt effekt. Men vi skyldte bilen at give den en
chance til. Og da ix35 også findes i en
2-hjulsdreven udgave tog vi det med ved samme
lejlighed.
Der er nemlig det ved det, at ix35 derved bliver
meget billigere. 370.000 kroner koster udgaven med
Premium udstyr – modsat de 485.000 som den store
firehjulstrukne dieselvariant står til. Og det skal
tilføjes, at vil man nøjes med lidt mindre udstyr og
selv stå for gearskiftet, kan en ix35 erherves for
blot 300.000 kroner.
Fint i Danmark
2
hjulstræk går fint i Danmark. Prøvekørslen viste, at
man faktisk også kan komme frem mange steder uden
for den flade asfalt, simpelthen fordi frihøjden er
forholdsvis stor (17 cm), fordi hjulene er store og
fordi bilen grundliggende er skabt til ikke bare at
bukke under, fordi asfalt erstattes med jord. I
mudder og dyb sne er firehjulstræk dog fortsat en
fordel.
Præstationerne er til gengæld bedre i 2WD med samme
motor. Den går lidt længere på literen (12,5 km vs.
11,9), der bruger kortere tid på at nå de 100 km/t
(10,6 sek. vs. 11,2) og topfarten er en anelse
højere. Sammenligner man med dieseludgaven er
tallene naturlig vis forskellige til dieselbilens
fordel. Men den firehjulstrukne version med 184
dieselheste kører 13,9 km/, så forskellen er ikke så
stor, heller ikke hvad acceleration angår: 0,3
sekunder hurtigere er den kraftige dieselbil.
Godt alternativ
Og køreoplevelsen af benzinmotoren: Jo, når man
vænner sig til at sende den op i omdrejninger, køre
den længere ud i gearene, hvad man faktisk godt kan
med lidt behændighed, trods automatgearets
indblanding, er forskellen på diesel og benzin ikke
stor. Benzinvarianten vandt meget, ved det fornyede
møde, og med tanke på prisforskellen vil den være et
rigtig godt alternativ – ikke mindst fordi det viste
sig, at forbrugstallene i praksis var forbavsende
tæt ved de officielle forbrugstal.
Fordelen ved benzinmotoren er at den roterer ved
højere hastighed og at kompressionen i
forbrændingskamrene er mindre. Det giver færre
rystelser og en blidere og mere lydløs motorgang. I
øvrigt kan man aktivere en særlig ECO-indstilling,
som hjælper føreren til at spare på brændstoffet.
Det er faktisk et udmærket og virksomt hjælpemiddel,
om end det går noget ud over speederrespons og
køredynamik.
Sidevind
Man kan undre sig lidt over, at 2WD ikke giver mere
plads derude bagtil end 4WD, men det er formentlig
en af årsagerne til at Hyundai overhovedet er i
stand til at sælge bilen til fordelagtige priser:
Man benytter selvsamme undervogn, selvom der er et
differentiale mindre i 2WD udgaven.
I
forbindelse med 2WD testen blæste det i øvrigt
voldsomt og det gavn mulighed for at vurdere bilens
sidevindsfølsomhed. Det skal ikke mindst nævnes,
fordi den var overraskende ringe. Man kunne
naturligvis mærke vinden, men trods højere vognsider
og et højere tyngdepunkt i sammenligning med en
almindelig personbil og ikke mindst en blød
undervogn, var ix35 rigtig, rigtig god i sidevind. |