- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD Premium Aut.

Kraftfuld og økonomisk

 


Tekst: Søren Clauding – august 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis nogen skulle finde på, at kalde den nye Hyundai ix35 med den kraftfulde 184 hestes dieselmotor for en stor brændstofforbrugende off-road’er, må de skynde sig at tage ordene i sig selv igen. Med en brændstoføkonomi, hvor den kan køre små 17 kilometer pr. liter i udgaven med manuelt gear, kan ingen vist kalde den for forslugende.

 

Den prøvekørte version havde godt nok automatgear og kørte derfor ”kun” 13,9 km/l. Men det er stadig fine tal for en stor kraftig 4-hjulstrækker.

 

Træk på fire hjul

Og vi benytter med vilje betegnelsen 4-hjulstrækker, for en Hyundai ix35 er ikke en off-road’er. Den store version, det hér handler om, har firehjulstræk, den har også en forholdsvis stor frihøjde og store hjul. Men der regulært tale om en alsidig og velkørende personbil, som også har udmærkede egenskaber, hvis den kommer ud på det løse underlag. Men herfra er der langt til at være en off-road’er.

 

Hyundai har med vilje forsøgt at tilpasse ix35 markedets krav. Måske også markedets behov, for det er trods alt de færreste, der har brug for at kunne køre off-road. Men trenden har helt forladt off-road’erne og i vidt omfang også de mere moderate SUV’er. Nogen vil måske kalde ix35 for en cross-over. Men i bund og grund er den blot en rummelig, kraftfuld (i hvert fald med de 184 heste) og samtidig relativ økonomisk personbil.

 

Kompakt og iøjefaldende

Og så har den to egenskaber til: Den er forbavsende kompakt – og den ser utrolig godt ud.

 

Det sidste oplever man, når man bevæger sig rundt i landskabet, ikke mindst i byerne, hvor der lægges mærke til ix35. Dens potente frontparti og ikke mindre iøjefaldende bagparti vækker interesse. Ikke negativ interesse, for det er som om at de andre trafikanter og fodgængere reagerer på, at den ikke er så stor og accepterer den som et moderne alternativ til de store brændstofforslugende off-road’ere.


Blinklys på sidespejlet


Og hvad angår størrelsen: Med en længde på 4,41 meter er den på størrelse med en almindelig mellemklassebil.

 

Rummelig

Det sidste kunne betyde begrænsede pladsforhold i kabinen og begrænset bagageplads. Bagagerummet er på 465 liter – det svarer til en hvilken som helst anden stationcar i samme størrelse – det kan øges til 1436 liter. Det følger også normen. Men samtidig er der rigtig god benplads på bagsædet. Bagklappen slår højt op men er tung.


 


Det skyldes selvfølgelig, at Hyundai har udnyttet pladsen i højden, for en ix35 ER højere end almindelige personbiler. Men man skal ikke glemme, at der også er blevet plads til firehjulstræk.

 

Full-size reservehjul

Under bagagerumsbunden er der desuden plads til et full-size reservehjul – med en masse rum omkring, der kan udnyttes som bagageplads til mindre ting, man ikke så tit bruger.


 

 


Visuelt er Hyundai ix35 helt på toppen, også i kabinen, og hvad udstyret angår: Den prøvekørte Premium version har alt, hvad en pris på en lille halv million giver anledning til at forvente. Desuden var den udrustet med et todelt glastag, hvor det forreste også kan åbnes.

 

Stabil og komfortabel

Hyundai ix35 har en forbavsende undervogn: Teknikerne har formået på én gang at give bilen faste stabile køreegenskaber på plan asfalt – som betyder, at den har fine kurveegenskaber. Og samtidig har man en meget soft absorbering af mindre ujævnheder, når man bevæger sig væk fra den helt plane kørebane.

 

Maskineriet hører til den nye generation af dieselmotorer med reduceret kompression. Det indebærer, at motorgangen er yderst civiliseret, vibrationsniveauet er lavere end normalt med en diesel og også støjniveauet er moderat. Trækkraften underbygges af et bredt momentområde og som en ”selvfølge” er dieselpartikelfilter standard.



Model:

Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD Premium Aut.

Listepris:

Kr. 484.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 184 hk. 383 Nm/1800-2500 omdr./min. Partikelfilter.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,0 sek./ 194 km/t/ 13,9 km/l /1 g/km

Længde:

4,41 m

Bagagerum:

465-1436 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg og køl i handskerum. Bluetoth. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. Smart-key. USB- og AUX. Tagræling.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt