Hvis nogen skulle finde på, at kalde den nye Hyundai
ix35 med den kraftfulde 184 hestes dieselmotor for
en stor brændstofforbrugende off-road’er, må de
skynde sig at tage ordene i sig selv igen. Med en
brændstoføkonomi, hvor den kan køre små 17 kilometer
pr. liter i udgaven med manuelt gear, kan ingen vist
kalde den for forslugende.
Den prøvekørte version havde godt nok automatgear og
kørte derfor ”kun” 13,9 km/l. Men det er stadig fine
tal for en stor kraftig 4-hjulstrækker.
Træk på fire hjul
Og vi benytter med vilje betegnelsen 4-hjulstrækker,
for en Hyundai ix35 er ikke en off-road’er. Den
store version, det hér handler om, har
firehjulstræk, den har også en forholdsvis stor
frihøjde og store hjul. Men der regulært tale om en
alsidig og velkørende personbil, som også har
udmærkede egenskaber, hvis den kommer ud på det løse
underlag. Men herfra er der langt til at være en
off-road’er.
Hyundai har med vilje forsøgt at tilpasse ix35
markedets krav. Måske også markedets behov, for det
er trods alt de færreste, der har brug for at kunne
køre off-road. Men trenden har helt forladt
off-road’erne og i vidt omfang også de mere moderate
SUV’er. Nogen vil måske kalde ix35 for en cross-over.
Men i bund og grund er den blot en rummelig,
kraftfuld (i hvert fald med de 184 heste) og
samtidig relativ økonomisk personbil.
Kompakt og iøjefaldende
Og så har den to egenskaber til: Den er forbavsende
kompakt – og den ser utrolig godt ud.
Det sidste oplever man, når man bevæger sig rundt i
landskabet, ikke mindst i byerne, hvor der lægges
mærke til ix35. Dens potente frontparti og ikke
mindre iøjefaldende bagparti vækker interesse. Ikke
negativ interesse, for det er som om at de andre
trafikanter og fodgængere reagerer på, at den ikke
er så stor og accepterer den som et moderne
alternativ til de store brændstofforslugende
off-road’ere.
Blinklys på sidespejlet
Og hvad angår størrelsen: Med en længde på 4,41
meter er den på størrelse med en almindelig
mellemklassebil.
Rummelig
Det sidste kunne betyde begrænsede pladsforhold i
kabinen og begrænset bagageplads. Bagagerummet er på
465 liter – det svarer til en hvilken som helst
anden stationcar i samme størrelse – det kan øges
til 1436 liter. Det følger også normen. Men samtidig
er der rigtig god benplads på bagsædet. Bagklappen
slår højt op men er tung.
Det skyldes selvfølgelig, at Hyundai har udnyttet
pladsen i højden, for en ix35 ER højere end
almindelige personbiler. Men man skal ikke glemme,
at der også er blevet plads til firehjulstræk.
Full-size reservehjul
Under bagagerumsbunden er der desuden plads til et
full-size reservehjul – med en masse rum omkring,
der kan udnyttes som bagageplads til mindre ting,
man ikke så tit bruger.
|