Vi har ved tidligere lejligheder prøvet Hyundai ix20
og søstermodellen Kia Venga i forskellige
udstyrsversioner og motorversioner. Det gav
anledning til at sammensætte den ultimative af
slagsen, en Hyundai ix20 (som for så vidt ligeså
godt kunne være en Venga) med 1,4 liters 90 hestes
benzinmotor og Premium udstyr.
Og hvorfor er netop den så den ultimative
kombination?
Smag og behag er som bekendt forskellig, men det er
vigtigt, hvis man skal have hjertet med i bilvalget,
at der er harmoni mellem i det, man oplever. Og da
det bedste råd, man kan give en bilkøber i dag efter
at de funktionelle elementer er på plads (udover at
købskonto’en ikke skal gå i minus) er, at vælge med
hjertet, er netop harmonien en meget vigtig faktor.
Komfortabel
En Hyundai ix20 er som bekendt en højbenet
personbil. Det forskubber tyngdepunktet opad og
stiller krav om enten en ultra hård affjedring eller
en kørestil, hvor man ikke forsøger at blive
rallyverdensmester i hver kurve på vejen. Da
sidstnævnte vil gøre bilen til en lidelse at køre i
hverdagen står man med en bil, som er ret
komfortabel, men også en bil, hvor mange
hestekræfter måske lokker til at køre over bilens
evne. Derfor er en motor med 90 hestekræfter i fuld
harmoni med ix20.
Samtidig er en benzinmotor at foretrække, fordi en
diesel med al respekt for Hyundais udmærkede
dieselmotorer sænker komfortniveauet. Benzinmotoren
er mere smidig, mindre brutal, den vibrerer mindre
og støjer mindre. Men den bruger selvsagt også mere
brændstof.
Fin brændstoføkonomi
Og selvom 17,9 km/l faktisk er et ret pænt tal, er
der et stykke vej til dieselmotorernes 23,3 km/l. Så
har man brug for en bil til at køre mange kilometer
i, løber dieselversionerne med sejren, alene pga.
deres brændstoføkonomi og dermed også
miljø-rigtighed.
Udstyret med 1,4 liters benzinmotoren, som oven i
købet også byder på Idle Stop & Go, så man ikke
forstyrres af motorlarm, når man holder stille for
en kort bemærkning, opleves kørslen harmonisk og
komfortabel. Og til en sådan har man også brug for
mere udstyr end det, basis versionerne byder på.
Køber man en Premium version får man fuldautomatisk
klimaanlæg med køl i handskerummet. Man får
elektriske sideruder ved bagsædet, som især er til
glæde for føreren, når han gerne vil have
gennemluftet kabinen og ikke fra førersædet kan åbne
for de bageste sideruder (troede nogen, at
el-sideruder bag var til glæde for
bagsædepassagererne
J?).
Eksklusiv følelse
Fjernbetjent centrallås og fartpilot er et plus –
fartbegrænseren kan vi godt undvære (den er ikke rar
at have sluttet til, hvis der er brug for pludselig
hastighedsforøgelse), audioanlægget er ratbetjent,
der er læderrat, sædevarme og forskellig andre
bekvemmeligheder, der tilsammen giver en eksklusiv
følelse.
Merprisen for Premium versionen, sammenlignet med
den billigste ix20 (som har samme motor), er 45.000
kroner. Men basis udgaven har ikke engang
aircondition, så der er virkelig forskel på de to.
Imellem dem finder man den såkaldte ”Comfort”
udgave, der er 25.000 billigere end Premium. Den
kan bestemt slæbe an (den har bl.a. aircondition) –
for hellere en Comfort-udgave end en bankkonto med
negativ saldo.
|