Hyundai ix20 er søstermodel til Kia Venga.
Sidstnævnte har vi prøvet i et par varianter (læs
mere hér>>> og
hér>>>), og hvad angår de to søstres
køreegenskaber er de også ens. Men hos Hyundai, som
for nylig introducerede ix20 i Danmark, har men
selvsagt grebet tingene lidt anderledes an.
Visuelt er den største forskel frontpartiet. Ix 20
har en bladform på fronten, som går igen i andre
designdetaljer rundt om på og i bilen, på
højtalerne, måtterne etc. Hér er det en smagssag, om
man foretrækker den ene frem for den anden.
Funktionelt er der ikke megen forskel, men hvad
garantien angår, er de to biler noget forskellige.
5 års garanti med ubegrænsede km
Begge har de markedets bedste garantiordning. Men
hvor Kia tilbyder 7 års garanti alternativt 150.000
kilometer, alt efter hvad der kommer først, har
Hyundai valgt at tilbyde 5 års garanti – men med et
ubegrænset kilometerantal (dog ikke til
udlejningsbiler og hyrevogne). Det betyder, at hvis
man benytter bilen som pendlerbil og kører 30.000
kilometer om året ophører garantien på de to biler
samtidig. Vil man have fuld udnyttelse af Kia’s 7
års garanti, må man begrænse sin kørsel til 21.428
kilometer om året, og kører man over 30.000
kilometer om året får man mest ud af Hyundai
garantien.
Den prøvekørte Hyundai ix20 Premium til omkring
260.000 kroner er som sådan den ultimative
pendlerbil. Den er nemlig udrustet med en blot
90-hestes dieselmotor, som går over 23 kilometer pr.
liter dieselolie. Det gør den særdeles billig at
køre i og i praksis viste dieselmotoren sig at være
yderst trækvillig, selvom det der med at nå de 100
km/t på rekordtid ikke helt holder. 90 hesteren
benytter små 15 sekunder – men ved lavere
hastigheder mærker man ikke noget handikap,
simpelthen fordi drejningsmomentet er tilstrækkeligt
til, at den udmærket følger med i trafikken. Og ved
konstant fart spares der virkelig brændstof i ix20
med 90 hk. Samtidig med at støjniveauet er lavt og
man i praksis ikke mangler kræfter til
overhalingerne. Det sidste har bl.a. at gøre med, at
ix20 har 6 gear og så geares der ned, når der
overhales.
Premium udstyr
Premium udgaven er med til at gøre ix20 til en bil
for mennesker med stort kørselsbehov. Tilbringer man
lang tid i sin bil, har udstyrsniveauet større
betydning og udstyr er der nok af: Fuldautomatisk
klimaanlæg med køl i handskerummet, el-sideruder
både for og bag, fartpilot med fartbegrænser (ideel
til at sikre imod fartbøder). USB og AUX tilslutning
til det udmærkede audioanlæg, så man kan høre sin
musik fra ipod’en eller mobiltelefonen. Osv, osv.
Har man ikke det store behov for motorkræfter findes
Hyundai ix20 også i en udgave med en 78 hestes
dieselmotor. Den koster med basisudstyr blot 205.000
kroner, men kører ligeså langt på literen som
udgaven med 90 hestekræfter.
|