- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai ix20 CRDi Premium

Pendlerbil med garanti

 


Tekst: Søren Clauding – december 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai ix20 er søstermodel til Kia Venga. Sidstnævnte har vi prøvet i et par varianter (læs mere hér>>> og hér>>>), og hvad angår de to søstres køreegenskaber er de også ens. Men hos Hyundai, som for nylig introducerede ix20 i Danmark, har men selvsagt grebet tingene lidt anderledes an.

 

Visuelt er den største forskel frontpartiet. Ix 20 har en bladform på fronten, som går igen i andre designdetaljer rundt om på og i bilen, på højtalerne, måtterne etc. Hér er det en smagssag, om man foretrækker den ene frem for den anden. Funktionelt er der ikke megen forskel, men hvad garantien angår, er de to biler noget forskellige.


 


5 års garanti med ubegrænsede km

Begge har de markedets bedste garantiordning. Men hvor Kia tilbyder 7 års garanti alternativt 150.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først, har Hyundai valgt at tilbyde 5 års garanti – men med et ubegrænset kilometerantal (dog ikke til udlejningsbiler og hyrevogne). Det betyder, at hvis man benytter bilen som pendlerbil og kører 30.000 kilometer om året ophører garantien på de to biler samtidig. Vil man have fuld udnyttelse af Kia’s 7 års garanti, må man begrænse sin kørsel til 21.428 kilometer om året, og kører man over 30.000 kilometer om året får man mest ud af Hyundai garantien.



Den prøvekørte Hyundai ix20 Premium til omkring 260.000 kroner er som sådan den ultimative pendlerbil. Den er nemlig udrustet med en blot 90-hestes dieselmotor, som går over 23 kilometer pr. liter dieselolie. Det gør den særdeles billig at køre i og i praksis viste dieselmotoren sig at være yderst trækvillig, selvom det der med at nå de 100 km/t på rekordtid ikke helt holder. 90 hesteren benytter små 15 sekunder – men ved lavere hastigheder mærker man ikke noget handikap, simpelthen fordi drejningsmomentet er tilstrækkeligt til, at den udmærket følger med i trafikken. Og ved konstant fart spares der virkelig brændstof i ix20 med 90 hk. Samtidig med at støjniveauet er lavt og man i praksis ikke mangler kræfter til overhalingerne. Det sidste har bl.a. at gøre med, at ix20 har 6 gear og så geares der  ned, når der overhales.

 

Premium udstyr

Premium udgaven er med til at gøre ix20 til en bil for mennesker med stort kørselsbehov. Tilbringer man lang tid i sin bil, har udstyrsniveauet større betydning og udstyr er der nok af: Fuldautomatisk klimaanlæg med køl i handskerummet, el-sideruder både for og bag, fartpilot med fartbegrænser (ideel til at sikre imod fartbøder). USB og AUX tilslutning til det udmærkede audioanlæg, så man kan høre sin musik fra ipod’en eller mobiltelefonen. Osv, osv.

 

Har man ikke det store behov for motorkræfter findes Hyundai ix20 også i en udgave med en 78 hestes dieselmotor. Den koster med basisudstyr blot 205.000 kroner, men kører ligeså langt på literen som udgaven med 90 hestekræfter.



Model:

Hyundai ix20 CRDi Premium

Listepris:

Kr. 259.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,4 l. 90 hk. 220 Nm/1750-2750 omdr./min. Partikelfilter.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,5 sek./ 167 km/t/ 23,3 km/l /114 g/km

Anhængervægt:

1300 kg

Længde:

4,10 m

Bagagerum:

440/1486 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15”. Multijusterbart rat. Fartpilot med fartbegrænser. Klimaanlæg med køl I handskerum. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare indklappelige sidespejle. El-sideruder for og bag. Isofix. Flex bagagerum. Reservehjul/nødhjul.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt