Vi har tidligere prøvekørt Hyundai i40 Stationcar i
udgaven med 1,7 liters dieselmotor og Premiumudstyr
(læs
prøvekørslen af Hyundai i40 Stationcar CRDi Premium
hér >>>). Dengang havde den ikke
stationcarbetegnelsen, fordi den alene fandtes som
en sådan. Og det var alene på danske veje og på
kortere ture. Vi manglede et vigtigt perspektiv:
Manddomsprøven ved høj fart på tyske autobahns på en
længere tur – for det er noget, en sådan bil
virkelig kan måles på. Den slags skiller fårene fra
bukkene.
Målestokkene er mange. BMW, Mercedes og også en bil
som Mazda 6 er eminente ved høj fart – og denne
ekstreme afprøvning af bilers stabilitet genspejles
naturligvis ved lavere fart. For nylig kunne vi
konstatere, at også Toyota Auris er overraskende
stabil ved høj fart. Men endnu havde vi ikke sendt
en forholdsvis blødt affjedret Hyundai fra et land,
hvor høj fart ikke indgår i biltraditionerne, af
sted med en fart på over 200 km/t. Det var det
første mål, så lad os begynde med det.
Forbavsende stabil
Vi kørte til Berlin (læs
om besøget i Berlin hér >>>) nåede over 200 km/t
(målt på en ekstern navigator), der var nogen
sidevind på dele af turen, men det forbavsende var,
netop set i lyset af en relativ komfortabel
affjedring og 16” hjul, at styrepræcisionen var
næsten ligeså god som hos den langt mere sportslige
BMW 3-serie. Den elektriske servostyring i
Hyundai-koncernens biler har vi aldrig givet
topkarakterer, men problemerne omkring
styreresponsen er næsten elimineret.
Sidevindsfølsomheden var ganske minimal og
overraskenden var det, at støjniveauet, såvel den
lyd, som forplantes gennem hjulophængene og den, der
stammer fra motoren, var ganske minimalt. I en grad,
som man normalt kun oplever i langt dyrere biler.
Det var en rigtig positiv oplevelse.
17 km/l ved høj fart
Hvad motoren i øvrigt angår, er det også flot, at
man ved stadig høj fart kan køre med et forbrug på
17 km/l. på det danske motorvejsnet var økonomien
omkring 20 km/l. Det er også et udmærket tal. Man
glemmer hurtigt, at den kun leverer op til 136
hestekræfter, den er fleksibel og præsterer et godt
drejningsmoment på 325 Nm. Det er faktisk kun ved
topfart, at den taber pusten omkring de 200 km/t,
der også er den officielle tophastighed.
Klik på billedet og se det større
Hyundai i40 Stationcar er som sådan en ret
komfortabel rejsebil. Affjedringen gør sit, men den
rolige kørsel har også betydning for at man kommer
frem så frisk som mulig.
Født til langtur
En stationcar er født til langture, fordi de som
regel fordrer en vis bagage. Den prøvekørte bil var
udrustet med et fleksibelt bagagestativ i det
rummelige bagagerum og mange fastsurringspunkter.
Det giver en stor frihed, fordi man ikke har bagagen
løst flydende rundt i bagagerummet, hvis ikke det er
fyldt op. Under bagagerumsgulvet gemmer der sig
mange praktiske små rum. Bagagerumsdækkenet er
næsten heldækkende, så det i praksis er svært at få
øje på indhold i bagagerummet, men størst betydning
i den forbindelse har de mørkt-tonede ruder.
Klik på billedet og se det større
På langturen sætter man stor pris på 2-zone
klimaanlægget, der er en del af Premium-udstyret. I
mørke er Xenon-lys eminent. Det er desværre
ekstraudstyr, for vi har tidligere erfaret at
standardlysføringen kunne være bedre. Men det kan
leveres, og det er godt, at man som køber har den
option.
Der er varme i læderrattet og førersædet er
elektrisk indstilleligt. Bagsædepassagererne har
glæde af sædevarme, når det er koldt og føreren har
stor glæde af bakkamera og p-sensorer både for og
bag, når bilen er fyldt op med passagerer og bagage.
Klik på
billedet og se det større |