- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai i30 1,6 CRDi Style

Mest for pengene

 


Af Søren Clauding – april 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er flere punkter, der adskiller Hyundai i30 fra konkurrenterne i den kompakte mellemklasse, konkurrenter som Ford Focus, Honda Civic og Opel Astra. Det ene punkt er prisen, et andet er rummeligheden i kabinen, et tredje er dens design.

 

Måske er især sidstnævnte den største forvandling fra den hidtidige generation til den nyeste. Designet er blevet meget, meget skarpere. Meget mere dynamisk. Meget mere moderne. Den er fortsat en Hyundai i30, men hvis ikke det var fordi, den havde en forgænger, ville man lynhurtigt alene drage sammenligninger med konkurrenter som de førnævnte. Forgængeren er nemlig helt ligegyldig, når man vurderer den nye bil.

 

Europæisk gennemsnit

Den har fortjent den holdning. Hyundai har nemlig bygget en bil, der er fuldt på højde med de bedste i europæisk bilindustri. En bil, der har sine styrker og svagheder som alle de andre, men også en bil der i gennemsnit ikke er dårligere. Og designet er én af styrkerne.

 

En anden er kabinerummeligheden. Der findes næppe andre biler i samme kategori med så god bagsædebenplads, samtidig med at man på ingen måder sidder opret. En sjov forskel, som dokumenterer, at i30 er skabt med europæerne som målgruppe. Og hvad prisen angår, har det naturligvis noget at gøre med, hvad man får for pengene udover basis-designet.

 

Den bedste kombination

Den billigste Hyundai i30 koster 185.000 kroner og for de penge får man rigtig meget bil. Men i den store sammenhæng er den prøvekørte i30 med 110-hestes dieselmotor måske det bedste i30-tilbud. Der hvor man får den bedste kombination af det hele.

 

Listeprisen er godt nok 250.000 kroner, men den inkluderer for det første det omfattende Style udstyr og ligeså snart man har købt den, begynder man at spare penge. Eksempelvis er den årlige afgift 280 kroner lavere på i30 CRDi end på indstigningsmodellen med benzinmotor. Og brændstoføkonomien sikrer en konstant besparelse for hver kørte kilometer.

 

27 km/l

Den prøvekørte variant kører nemlig ikke mindre end 27 kilometer på en liter prisbillig (relativt) dieselolie – mod basismodellens 17,9 km/l benzin. Det er en forskel, der vil noget. Man skal dog have en meget forsigtig speederfod for at opnå det fine resultat, men det gælder næsten alle biler, der udmærker sig ved god brændstoføkonomi.

 

Hyundai i30 lægger nu i øvrigt ikke op til hurtig og sportslig kørsel. Den har acceptable fartpræstationer, men køredynamikken er ikke udtalt. Til gengæld er affjedringen komfortabel og opfordrer i højere grad til, at man nyder kørslen indenfor rammerne af f.eks. de danske hastighedsgrænser. Den har 15” alufælge og ikke udprægede lavprofil på dækkene, så her er der ikke tale om en racerbil. Men derfor må den jo gerne se smart ud. Og det gør den.

 

Økonomi på bekostning af moment

Motoren er i sig selv en udmærket moderat støjende dieselmotor uden de helt store vibrationer. Den trækker velvilligt, men momentet er ikke voldsomt. Havde det været det, ville forbruget af det kostbare brændstof antagelig have været noget større.



I30 er 4,3 meter lang og skulle man frygte, at kabinepladsen er opnået på bekostning af bagagerumspladsen, bliver man glædelig overrasket. Bagagerumsdimensionerne er godt nok ikke banebrydende, små 400 liter, men pladsen kan forøges til over 1,3 kubikmeter, så de fleste vil næppe føle bagagepladsen som et handikap. Og dårlig er den altså heller ikke. I øvrigt slår bagklappen højt op, så selv en høj nordboer ikke støder hovedet imod. Det er nu ret bekvemt.

 

Elegant interiør

Det indvendige design er gennemtænkt og ret elegant. Midterkonsollen under instrumentbordet er lagt imellem to åbne bøjler, så man kan lægger mindre genstande fra sig bag dem. Handskerummet, som er airconditioneret, er ikke jordens største, men låget er hængslet forneden, så man ikke får hele indholdet ud i skødet, hvis det er åbent under acceleration.



Udstyrsniveauet er prikken over i’et og det, der gør i30 1,6 CRDi Style til det måske bedste i30 tilbud. Det inkluderer 2-zone klimaanlæg, afisning ved forrudens af vinduesviskere, fartpilot, multijusterbart læderrat, regnsensorer, sædevarme, USB+AUX indgange, alufælge og meget mere.

 

Udstyrsniveauet kan ses

Og så er det faktisk til at se, hvis man har spenderet en model med Style udstyr: Frontgrillen har to tværgående arme eller vinger om man vil. De er blankpolerede på Style modellen og sorte på de billigere varianter.

 

Sidst og måske til en vis grad også mindst, men det er dog en usædvanlig feature, har både Style og Comfort modellerne (Comfort er udstyrsniveauet under Style) mulighed for at regulere servostyringens virkningsgrad. Man kan vælge mellem Neutral, Comfort og Sport, dvs. ”Middellet styring”, ”Let styring” og ”Tungere styring”. Der er mærkbar forskel på de tre indstillinger, men det er svært at se, hvad forskellen skal bruges til, for den har ingen indflydelse på bilens køreegenskaber og ændrer ikke på følingen med underlaget. Et lille stykke legetøj måske for dem, der kan lide det. Men i praksis er det nok det samme som med el-sidespejle: Når de én gang er indstillet, ændrer man kun i særlige tilfælde på indstillingen eller stiller dem tilbage, hvis en anden har kørt bilen.



Og så har alle nye Hyundai biler 5 års garanti, ubegrænset af kilometertal. Gad vist, om ikke det i sig selv sælger rigtig mange Hyundai.

Læs den første test af Hyundai i30 hér >>>


 


Model:

Hyundai i30 1,6 CRDi Style

Listepris:

Kr. 249.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 110 hk. 260 Nm/1900-2750 omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,5 sek./ 185 km/t/ 27,0 km/l /97 g/km

Længde:

4,30 m

Bagagerum:

378- 1316 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15” alufælge. Hillholder. Afiser ved forrudeviskere. Tågelygter for og bag. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. USB og AUX.


Link til importøren 


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt