Der er flere punkter, der adskiller Hyundai i30 fra
konkurrenterne i den kompakte mellemklasse,
konkurrenter som Ford Focus, Honda Civic og Opel
Astra. Det ene punkt er prisen, et andet er
rummeligheden i kabinen, et tredje er dens design.
Måske er især sidstnævnte den største forvandling
fra den hidtidige generation til den nyeste.
Designet er blevet meget, meget skarpere. Meget mere
dynamisk. Meget mere moderne. Den er fortsat en
Hyundai i30, men hvis ikke det var fordi, den havde
en forgænger, ville man lynhurtigt alene drage
sammenligninger med konkurrenter som de førnævnte.
Forgængeren er nemlig helt ligegyldig, når man
vurderer den nye bil.
Europæisk gennemsnit
Den har fortjent den holdning. Hyundai har nemlig
bygget en bil, der er fuldt på højde med de bedste i
europæisk bilindustri. En bil, der har sine styrker
og svagheder som alle de andre, men også en bil der
i gennemsnit ikke er dårligere. Og designet er én af
styrkerne.
En anden er kabinerummeligheden. Der findes næppe
andre biler i samme kategori med så god
bagsædebenplads, samtidig med at man på ingen måder
sidder opret. En sjov forskel, som dokumenterer, at
i30 er skabt med europæerne som målgruppe. Og hvad
prisen angår, har det naturligvis noget at gøre med,
hvad man får for pengene udover basis-designet.
Den bedste kombination
Den billigste Hyundai i30 koster 185.000 kroner og
for de penge får man rigtig meget bil. Men i den
store sammenhæng er den prøvekørte i30 med
110-hestes dieselmotor måske det bedste i30-tilbud.
Der hvor man får den bedste kombination af det hele.
Listeprisen er godt nok 250.000 kroner, men den
inkluderer for det første det omfattende Style
udstyr og ligeså snart man har købt den, begynder
man at spare penge. Eksempelvis er den årlige afgift
280 kroner lavere på i30 CRDi end på
indstigningsmodellen med benzinmotor. Og
brændstoføkonomien sikrer en konstant besparelse for
hver kørte kilometer.
27 km/l
Den prøvekørte variant kører nemlig ikke mindre end
27 kilometer på en liter prisbillig (relativt)
dieselolie – mod basismodellens 17,9 km/l benzin.
Det er en forskel, der vil noget. Man skal dog have
en meget forsigtig speederfod for at opnå det fine
resultat, men det gælder næsten alle biler, der
udmærker sig ved god brændstoføkonomi.
Hyundai i30 lægger nu i øvrigt ikke op til hurtig og
sportslig kørsel. Den har acceptable
fartpræstationer, men køredynamikken er ikke udtalt.
Til gengæld er affjedringen komfortabel og opfordrer
i højere grad til, at man nyder kørslen indenfor
rammerne af f.eks. de danske hastighedsgrænser. Den
har 15” alufælge og ikke udprægede lavprofil på
dækkene, så her er der ikke tale om en racerbil. Men
derfor må den jo gerne se smart ud. Og det gør den.
Økonomi på bekostning af moment
Motoren er i sig selv en udmærket moderat støjende
dieselmotor uden de helt store vibrationer. Den
trækker velvilligt, men momentet er ikke voldsomt.
Havde det været det, ville forbruget af det kostbare
brændstof antagelig have været noget større.
I30 er 4,3 meter lang og skulle man frygte, at
kabinepladsen er opnået på bekostning af
bagagerumspladsen, bliver man glædelig overrasket.
Bagagerumsdimensionerne er godt nok ikke
banebrydende, små 400 liter, men pladsen kan forøges
til over 1,3 kubikmeter, så de fleste vil næppe føle
bagagepladsen som et handikap. Og dårlig er den
altså heller ikke. I øvrigt slår bagklappen højt op,
så selv en høj nordboer ikke støder hovedet imod.
Det er nu ret bekvemt.
Elegant interiør
Det indvendige design er gennemtænkt og ret elegant.
Midterkonsollen under instrumentbordet er lagt
imellem to åbne bøjler, så man kan lægger mindre
genstande fra sig bag dem. Handskerummet, som er
airconditioneret, er ikke jordens største, men låget
er hængslet forneden, så man ikke får hele indholdet
ud i skødet, hvis det er åbent under acceleration.
Udstyrsniveauet er prikken over i’et og det, der gør
i30 1,6 CRDi Style til det måske bedste i30 tilbud.
Det inkluderer 2-zone klimaanlæg, afisning ved
forrudens af vinduesviskere, fartpilot,
multijusterbart læderrat, regnsensorer, sædevarme,
USB+AUX indgange, alufælge og meget mere.
Udstyrsniveauet kan ses
Og så er det faktisk til at se, hvis man har
spenderet en model med Style udstyr: Frontgrillen
har to tværgående arme eller vinger om man vil. De
er blankpolerede på Style modellen og sorte på de
billigere varianter.
Sidst og måske til en vis grad også mindst, men det
er dog en usædvanlig feature, har både Style og
Comfort modellerne (Comfort er udstyrsniveauet under
Style) mulighed for at regulere servostyringens
virkningsgrad. Man kan vælge mellem Neutral, Comfort
og Sport, dvs. ”Middellet styring”, ”Let styring” og
”Tungere styring”. Der er mærkbar forskel på de tre
indstillinger, men det er svært at se, hvad
forskellen skal bruges til, for den har ingen
indflydelse på bilens køreegenskaber og ændrer ikke
på følingen med underlaget. Et lille stykke legetøj
måske for dem, der kan lide det. Men i praksis er
det nok det samme som med el-sidespejle: Når de én
gang er indstillet, ændrer man kun i særlige
tilfælde på indstillingen eller stiller dem tilbage,
hvis en anden har kørt bilen.
Og så har alle nye Hyundai biler 5 års garanti,
ubegrænset af kilometertal. Gad vist, om ikke det i
sig selv sælger rigtig mange Hyundai. |