Medio marts lancerer Hyundai en ny generation af
i30, succesmodellen fra 2007, som i en sådan grad
har taget danskerne med storm, at i30 så sent som i
2011 var og fortsat er den mest solgte bil i
segmentet.
”Hos Hyundai udfaser vi normalt ikke bilerne,”
fortæller adm. dir. Niels Rønnebech fra den danske
Hyundai importør. ”Hyundai fornyer ganske enkelt
modellerne, inden de hidtidige er blevet for gamle.
Men der bliver en lille prisforskel. Den hidtidige
basismodel sælger vi i øjeblikket for 170.000
kroner. Den nye kommer til at koste 185.000. Men de
to er ikke direkte sammenlignelige, da motorerne er
forskellige.”
Gennemgribende fornyet
Der er tale om en på mange måder gennemgribende ny
bil. Men i30 løber ikke fra sin oprindelse. Den er
tilrettet efter Hyundais aktuelle designsprog,
hvilket gør den nye i30 langt mere dynamisk og
moderne. Den er et par centimeter længere, lidt
bredere og lavere end forgængeren og kanterne er
blevet væsentlig skarpere.
Interiøret er også gennemgribende moderniseret. Og
bagagekapaciteten er forøget, så man nu disponerer
over 378 liter, der kan forøges til 1,3 kubikmeter,
når sæderyglænene foldes ned. På bagsædet er der
ligeså god plads som i forgængerne - fin benplads og
fin plads over skuldrene.
Kører bedre
Nok så væsentligt er også, at køreegenskaberne
mærkbart forbedret. De første korte testkilometer
vidnede om, at styrepræcisionen og kurvestabiliteten
er blevet rigtig god og svarer til bilens dynamiske
design. Hvad motorerne angår, er deres
kørekarakteristik ikke bemærkelsesværdig, men
støjniveauet er bemærkelsesværdigt lavt.
Selvom der er tale om kendte motorer, er der
arbejdet meget med brændstoføkonomien. Den mest
økonomiske benzinmotor præsterer ikke færre end 135
hestekræfter samtidig med, at i30’eren kan køre 20
km/l. De tilsvarende tal for dieselmotorerne er 128
hk og 27 km/l. Dermed gør Hyundai effektivt op med
at de små motorer er de mest økonomiske.
Tre udstyrsniveauer
Hyundai opererer med tre udstyrsniveauer: Classic,
Comfort og Style. For de førnævnte 185.000 kroner
får man en 1,4 med Classicudstyr, som bl.a.
inkluderer el-sidespejle med varme, el-ruder for,
LED kørelys, tågelygter både for og bag,
fjernbetjent centrallås, statisk kurvelys, hillstart
assist, tripcomputer og 7 airbags.
Vælger man alternativt en 1,6 GDI (Gasoline Direct
Injection) og får 135 hestekræfter samt en bedre
benzinøkonomi – og går et udstyrstrin op – følger
der også sædevarme med i købet foruden Bloototh
tilkobling, iPod USB og AUX tilslutning, armlæn
mellem forsæderne, et bedre lydanlæg, tripcomputer
og det såkaldte FLEX Steer, der er en valgfri
servostyringsvirkning, hvor man kan vælge mellem
normal, sport og komfort, aircondition, handskerum
med køl og meget mere. Prisen er da vokset til
255.000 kroner
Højeste udstyrsniveau inkluderer desuden
fuldautomatisk 2-zone klimaanlæg, elektriske
foldespejle, fartpilot med fartbegrænser, læderrat,
regnsensor og mulighed for at tilkøbe bl.a.
navigation med bakkamera, læderkabine, Xenonlys og
panorama soltag. En Hyundai i30 1,6 GDI Style koster
300.000 kroner. Og en sjov ting er muligheden for at
vælge mellem to forskellige frontpartier på de to
højeste udstyrsniveauer.
Modeludvalget omfatter på dieselsiden tre varianter,
prismæssigt fra 210.000 til 300.000 kroner. |