- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai i30 blev præsenteret i bygningerne fra det gamle lokomotivværksted i København.


First Test: Hyundai i30 - Kraftig modernisering


Af Søren Clauding – 1. marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Medio marts lancerer Hyundai en ny generation af i30, succesmodellen fra 2007, som i en sådan grad har taget danskerne med storm, at i30 så sent som i 2011 var og fortsat er den mest solgte bil i segmentet.

 

”Hos Hyundai udfaser vi normalt ikke bilerne,” fortæller adm. dir. Niels Rønnebech fra den danske Hyundai importør. ”Hyundai fornyer ganske enkelt modellerne, inden de hidtidige er blevet for gamle. Men der bliver en lille prisforskel. Den hidtidige basismodel sælger vi i øjeblikket for 170.000 kroner. Den nye kommer til at koste 185.000. Men de to er ikke direkte sammenlignelige, da motorerne er forskellige.”

 

Gennemgribende fornyet

Der er tale om en på mange måder gennemgribende ny bil. Men i30 løber ikke fra sin oprindelse. Den er tilrettet efter Hyundais aktuelle designsprog, hvilket gør den nye i30 langt mere dynamisk og moderne. Den er et par centimeter længere, lidt bredere og lavere end forgængeren og kanterne er blevet væsentlig skarpere.

 

Interiøret er også gennemgribende moderniseret. Og bagagekapaciteten er forøget, så man nu disponerer over 378 liter, der kan forøges til 1,3 kubikmeter, når sæderyglænene foldes ned. På bagsædet er der ligeså god plads som i forgængerne - fin benplads og fin plads over skuldrene.


 


Kører bedre

Nok så væsentligt er også, at køreegenskaberne mærkbart forbedret. De første korte testkilometer vidnede om, at styrepræcisionen og kurvestabiliteten er blevet rigtig god og svarer til bilens dynamiske design. Hvad motorerne angår, er deres kørekarakteristik ikke bemærkelsesværdig, men støjniveauet er bemærkelsesværdigt lavt.

 

Selvom der er tale om kendte motorer, er der arbejdet meget med brændstoføkonomien. Den mest økonomiske benzinmotor præsterer ikke færre end 135 hestekræfter samtidig med, at i30’eren kan køre 20 km/l. De tilsvarende tal for dieselmotorerne er 128 hk og 27 km/l. Dermed gør Hyundai effektivt op med at de små motorer er de mest økonomiske.

 

Tre udstyrsniveauer

Hyundai opererer med tre udstyrsniveauer: Classic, Comfort og Style. For de førnævnte 185.000 kroner får man en 1,4 med Classicudstyr, som bl.a. inkluderer el-sidespejle med varme, el-ruder for, LED kørelys, tågelygter både for og bag, fjernbetjent centrallås, statisk kurvelys, hillstart assist, tripcomputer og 7 airbags.

 

Vælger man alternativt en 1,6 GDI (Gasoline Direct Injection) og får 135 hestekræfter samt en bedre benzinøkonomi – og går et udstyrstrin op – følger der også sædevarme med i købet foruden Bloototh tilkobling, iPod USB og AUX tilslutning, armlæn mellem forsæderne, et bedre lydanlæg, tripcomputer og det såkaldte FLEX Steer, der er en valgfri servostyringsvirkning, hvor man kan vælge mellem normal, sport og komfort, aircondition, handskerum med køl og meget mere. Prisen er da vokset til 255.000 kroner

 

Højeste udstyrsniveau inkluderer desuden fuldautomatisk 2-zone klimaanlæg, elektriske foldespejle, fartpilot med fartbegrænser, læderrat, regnsensor og mulighed for at tilkøbe bl.a. navigation med bakkamera, læderkabine, Xenonlys og panorama soltag. En Hyundai i30 1,6 GDI Style koster 300.000 kroner. Og en sjov ting er muligheden for at vælge mellem to forskellige frontpartier på de to højeste udstyrsniveauer.



Modeludvalget omfatter på dieselsiden tre varianter, prismæssigt fra 210.000 til 300.000 kroner.

 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt