Vi har ikke gjort en hemmelighed ud af, at Hyundai
Veloster har kørepotentiale til mere end de 140
hestekræfter, den kan leveres med lige nu (læs
testen af Hyundai Veloster 1,6 GSI hér >>>).
Omvendt handler det formentlig ligeså meget om
følelse som fart, for 0-100 km/t på 9,7 sekunder gør
den jo ikke til en sinke. Men hvad sker der så, hvis
man udstyrer den med et dobbeltkoblingsgear, som
tilfældet er med veloster DCT (DCT=Double Clutch
Transmission)?
Accelerationen bliver langsommere, men ikke meget.
Det tager nu iflg. specifikationerne 10,3 sekunder
at nå de 100 km/t med dobbeltkoblingsgear – i stedet
for 9,7. Eller også tager det netop 10,3 sekunder
med dobbeltkoblingsgearet, fordi det rent faktisk er
i stand til at skifte gear så hurtigt, som det er
krævet for at kunne nå de 100 på de 10,3 sekunder.
Med et manuelt gearskifte kræver det super præcision
med gearstang, koblingspedal og speederfod, hvis de
9,7 sekunder skal opnås. Med dobbeltkoblingsgearet
skal man bare træde speederen i bund, så klarer
gearkassen resten.
Altså:
Fordel nr. 1:
Accelerationen går næppe langsommere i praksis end
med manuelt gear. I øvrigt skyldes den længere
accelerationstid formentlig at DCT-versionen vejer
40 kg mere end den manuelle udgave.
Fordel nr. 2:
Gearskiftet sker stort set uden ryk. Både når der
skiftes op i gearene og ned igen. Ved nedgearing
sker selve skiftet i de fleste tilfælde langsommere,
fordi motoren lige skal bringes på omdrejningsniveau
med drivakslerne, men med mindre man virkelig er ude
at køre ”racerkørsel” med bilen har det ingen
betydning og ville næppe kunne gøres hurtigere med
et manuelt gear.
Fordel nr. 3:
Når man har god tid, sker gearskiftet så umærkeligt,
at man i stedet nyder kørekomforten. Bravo!
Gearkassen tilpasser sig kørestilen og
speederbevægelserne.
Fordel nr. 4:
Ved landevejskørsel kører Veloster DCT længere på
literen end udgaven med manuelt gear (19,1 km/l vs.
18,9 km/l). Det skyldes formentlig mindre friktion i
gearkassen, der i hvert gearafsnit i en
dobbeltkoblingsgearkasse er mindre end i en samlet
enhed. MEN: Veloster DCT kører kortere på literen
ved bykørsel (13,0 km/l vs. 14,1 km/l), hvilket
formentlig kan tilskrives de ekstra 40 kg.
Konklusionen er, at vægten har større betydning for
præstationerne end de fleste formentlig gør sig
klart. Men det er en hel anden ting.
Køreoplevelsen til gengæld…
For køreoplevelsen er en central ting i en sportslig
bil. Og køreoplevelsen er meget mere sportslig i en
Veloster DCT end i den manuelt gearede udgave, med
mindre man mest er til manuelt gearskifte og føler
det sportsligt. Det har intet med den faktuelle
fartformåen at gøre, men alene fryden ved at læne
sig tilbage i sædet og mærke det lynhurtige
racer-agtige gearskifte og den præcise nedgearing i
automat-positionen. Vælger man via det sekventielle
gearskifte selv at aktivere gearkassen, bliver
fornøjelsen bestemt ikke mindre.
Prisen for DCT er 30.000 kroner. Altså stort set det
samme som en almindelig kedelig og tørstig
automatgearkasse koster. At den prøvekørte version
tilsammen er 70.000 kroner dyrere end den tidligere
testkørte Veloster, skyldes at udstyrsniveauet var
ét trin højere, kaldet ”Premium”. Det inkluderer
foruden mellemudstyret ”Style” bakkamera, som man
godt kan have glæde af da udsynet bagud ikke er der
bedste, et bedre lydanlæg og læderindtræk og
modsvarer meget godt markedsprisen for et sådan
udstyr.
|