Hyundai har udvist stort mod, da de designede
Veloster. I tidens løb har diverse bilfabrikker
nemlig ikke med det helt store held kombineret 1
sidedør i bilens ene side og 2 i den anden. Der er
imidlertid en forskel: Hyundai Veloster er skabt for
at tilgodese både følelser og funktion.
Når man anskaffer en sportscoupé som Veloster er det
ikke kun for at få en god køreoplevelse, det er
bestemt også fordi man gerne vil have lyst til at
køre sin bil. Den første lyst får man, når man ser
på sin bil, derefter bekræftes den, når man sætter
sig ind bag rattet. Og har man en smuk og dynamisk
bil og har det en betydning, at ens bil ser sådan
ud, kan man ikke lade være med at se på bilen inden
man sætter sig ind. Og en bil med en enkelt,
langstrakt sidedør ser nu engang mere sportslig og
dynamisk ud end en bil med to døre.
Elegance og to sidedøre
Men når nu Hyundai har skabt en bil med et udseende,
så der også er plads til at sidde på bagsædet, hvis
man altså ikke er for stor, så er det ærgerligt, at
fornøjelsen skal ødelægges af at det atletiske
kunststykke det er, at krybe ind på bagsædet gennem
et nedfældet forsæderyglæn.
Altså er den ekstra sidedør i bilens højre side
genial. Føreren kan fryde sig over den lækre bil,
han skal ud at styre, alt imens passagererne elegant
kan stige ind på den anden side af bilen. Man må jo
heller ikke glemme, at en bil med lange døre er
vanskeligere at stige ind i, hvis ikke døren kan
åbnes fuldt op. Det er f.eks. tilfældet på
almindelige parkeringspladser eller ved
kantstensparkering, hvor man forstyrrer
forbipasserende på fortovet med store bildøre.
Nok om det, men blot for at fastslå, at kommer det
til at fungere i Hyundais tilfælde er det måske
forklaringen.
Målrettet design
Men Hyundai Veloster er endnu et eksempel på, at den
koreanske bilfabrik styrer målrettet imod en top-3
placering blandt de aller største bilfabrikker i
verden og de satser, hvad der skal til. Hyundai
Veloster og alle de andre biler fra bilgiganten yder
desuden mindst 5 års garanti. Det dokumenterer, at
fabrikken står ved, at produkterne er i orden.
Det gælder de mange nye Hyundai modeller, der er
sprunget ud i de sidste år, og det gælder bestemt
også Hyundai Veloster.
Man har skabt en bil med fine køreegenskaber. En
fast affjedring uden at den bliver ukomfortabel
fast, et fedt udseende, uden at det går hen og
bliver outreret. En skøn forening af det sportslige,
det dynamiske, det elegante og i et vist omfang også
komfortable.
Signalværdi og funktion
I prisen på 400.000 kroner for Style versionen er
udstyret udmærket. Ikke ekstravagant, men der er,
hvad der skal være. Vægten er lagt på signalværdi,
fornuftigt parret med funktion. Eksempelvis det
lækre panorama soltag, som er et soltag i næsten
hele bilens bredde og længde ned til bagklappen (der
er tophængslet forbavsende langt inde over
passagerkabinen, i praksis midt over bagsædet). Den
forreste del kan både skydes og vippes, og fordi det
er transparent, har man stadig en vis lyseffekt over
bagsædet, når den forreste del er skudt bagud. Når
det er lukket, kan et fast indre panel lukke helt af
for lys ovenfra. Gennemarbejdet og gennemtænkt – og
selvfølgelig fuldt elektrisk betjent.
De indvendige
designer dørgreb forener på samme måde det
funktionelle med det elegante.
Knap så gennemtænkt er de brede 18” fælge med super
lave 40 procent lavprofildæk. Fælgkanten er længere
ude end dæksiden og det er let at skramme
fælgkanterne på skarpe danske granit kantsten –
konstateret af egen erfaring. Sorry Hyundai. Men de
er suveræne, når man vil hurtig gennem kurverne og
styrepræcisionen er en ligeså stor fornøjelse. Og
udsynet bagud kunne være bedre.
Motor og -kræfter
I maskinrummet har man lagt en levende og trækvillig
1,6 liters benzinmotor. Den præsterer imidlertid kun
140 hestekræfter. Det rækker til at nå de 100 km/t
på små 10 sekunder og man kan køre 200 km/t i bilen.
Det er for så vidt OK, men Velosterens
køreegenskaber og udseende lægger op til mere.
Derfor glæder vi os til, at der senere kommer en
udgave med 200 hk. Veloster findes også i en version
med dobbeltkoblingsgearkasse, den vender vi tilbage
til, for den må om ikke andet øge køreglæden gennem
gearskift, der er hurtigere end den menneskelige arm
kan klare med et almindeligt manuelt gear.
Den formildende omstændighed bag 140-hestes maskinen
er dels, at ikke mindst de danske trafikregler er
noget frustrerende, hvis man har et stort
fartpotentiale og ikke må udleve det, dels at
maskineriet giver en benzinøkonomi på 16,9 kilometer
pr. liter benzin og derfor er ret miljø-fornuftig.
Det retfærdiggør måske i sidste ende denne version
frem for 200-hestes udgaven.
|