- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Mustang GT V8 man. Gear

Frihed med måde


Tekst: Søren Clauding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Manuelt gear i en Ford Mustang. Næsten utænkeligt og helt usædvanligt i en amerikanerbil. Men Ford har gjort det. De har forsynet den store powerfulde Mustang GT V8 med manuelt gear. Det bliver den 20.000 kroner billigere af, så det er jo nok ikke i sig selv det, der afgør valget mellem automatgear eller manuelt gear – når vi befinder os i prislaget omkring de 700.000 kroner for den lukkede udgave.

 

Vi har tidligere prøvet den åbne udgave (læs hér>>>) og det meste gælder også for coupé versionen. Men der visse forskelle – ikke mindst prisen, for de lukkede udgave er trods alt 100.000 kroner billigere end cabriolet’en og så er de måske ret beset mere velegnede til de skandinaviske vinterforhold til trods for den globale opvarmning, som Mustang’en jo i sig selv bidrager en smule til (men det er en helt anden historie).

 

Bagsædeplads

Fordelen ved Ford Mustang sammenlignet med f.eks. en japansk eller europæisk bygget landevejsracer er, at man også kan have bagsædepassagerer med. Men hvor man af gode grunde ikke føler sig så indeklemt i cabriolet udgaven, når kalechen er slået ned, i hvert fald, skal man ikke have tendenser til klaustrofobi, når man kryber ind på bagsædet i Mustang Coupé. Det handler mest om siddehøjden, for selvom der ikke er oceaner af benplads, kan benene godt være der.

 

Det samme kan bagagen og det er én af de store fordele ved at købe en stor sportsvogn frem for en kompakt-racer.



Og så til det med gearkassen:

 

Sandt at sige er automatgearet ikke overbevisende, når det gælder sportslig kørsel. Det er helt fint til cruise og et par hurtige accelerationer engang imellem, og det er vel også det, man har skabt det til. Det manuelle gear har den store fordel og fordelen er rigtig stor i en Mustang, at man kan skifte gear, præcis når man har brug for det. Det vil sige, at man kan optimere sin acceleration og med lethed powerslide gennem kurverne, hvad Mustang’en trods sin størrelse


 

ganske udmærket kan gøre, om end de danske landeveje ikke er særlig velegnede til det…

 

5 trin og rimelig økonomi

Selve gearskiftet er ikke imponerende. Det fungerer, men ikke med den sportslige præcision, der normalt hører sig til i en sportsvogn. Man har begrænset gearkassen til 5 trin – selvom man antagelig kunne have opnået en bedre brændstoføkonomi med seks gear. Kørselsmæssigt er det slet ikke et problem, fordi motoren har så stort et moment og så bred en momentkurve at man ikke på noget tidspunkt savner motorkraft og det gælder næsten fra tomgangsfart.

 

En Mustang med manuelt gear er et spørgsmål om ”religion”. Kan man ikke undvære gearstangen, er den nu en option og med fornuftigt brug kan man køre omkring 10 km/l - det er der vel en vis samfundsidé i. Men en Mustang er skab til automatgear og med en rolig speederfod kan den også køres rimelig økonomisk, så rimeligt det nu er at køre V8 med 300 hestekræfter. Vores forslag. Kør Ford Ka i dagligdagen og Ford Mustang i weekend’en. Ka’en koster for resten ikke meget mere end prisforskellen på Mustang Coupé og Cabriolet, uanset gearkasse.

 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt