Manuelt gear i en Ford Mustang. Næsten utænkeligt og
helt usædvanligt i en amerikanerbil. Men Ford har
gjort det. De har forsynet den store powerfulde
Mustang GT V8 med manuelt gear. Det bliver den
20.000 kroner billigere af, så det er jo nok ikke i
sig selv det, der afgør valget mellem automatgear
eller manuelt gear – når vi befinder os i prislaget
omkring de 700.000 kroner for den lukkede udgave.
Vi har tidligere prøvet den åbne udgave (læs
hér>>>) og det meste gælder også for
coupé versionen. Men der visse forskelle – ikke
mindst prisen, for de lukkede udgave er trods alt
100.000 kroner billigere end cabriolet’en og så er
de måske ret beset mere velegnede til de
skandinaviske vinterforhold til trods for den
globale opvarmning, som Mustang’en jo i sig selv
bidrager en smule til (men det er en helt anden
historie).
Bagsædeplads
Fordelen ved Ford Mustang sammenlignet med f.eks. en
japansk eller europæisk bygget landevejsracer er, at
man også kan have bagsædepassagerer med. Men hvor
man af gode grunde ikke føler sig så indeklemt i
cabriolet udgaven, når kalechen er slået ned, i
hvert fald, skal man ikke have tendenser til
klaustrofobi, når man kryber ind på bagsædet i
Mustang Coupé. Det handler mest om siddehøjden, for
selvom der ikke er oceaner af benplads, kan benene
godt være der.
Det samme kan bagagen og det er én af de store
fordele ved at købe en stor sportsvogn frem for en
kompakt-racer.
Og så til det med gearkassen:
Sandt at sige er automatgearet ikke overbevisende,
når det gælder sportslig kørsel. Det er helt fint
til cruise og et par hurtige accelerationer engang
imellem, og det er vel også det, man har skabt det
til. Det manuelle gear har den store fordel og
fordelen er rigtig stor i en Mustang, at man kan
skifte gear, præcis når man har brug for det. Det
vil sige, at man kan optimere sin acceleration og
med lethed powerslide gennem kurverne, hvad
Mustang’en trods sin størrelse
|