Hvordan prøvekører man en el-bil
med range extender? Tjah, det kommer jo lidt an på,
hvad man lægger vægt på. Men hvorfor ikke bare
prøvekøre den, som en hvilken som helst anden bil?
Det har vi gjort, i hvert fald som
en hvilken som helst anden superbil/sportsvogn. Med
den lille undtagelse, at vi ikke har inddraget det
kørselsmønster, der som udgangspunkt ligger til
grund for bilens idé. Vi har med andre ord ikke lagt
vægt på, om den nu var i stand til at køre de op til
80 kilometer på en opladning, som specifikationerne
hævder (men det holder nu nok meget godt, var det
vores indtryk). For hele idéen bag dens
miljø-optimering er baseret på bilejerens
kørselsmønster og det tager vi aldrig hensyn til i
en prøvekørsel.
Prøvet næsten
overalt
Til gengæld har vi prøvet
BILEN. Vi har kørt med den i byen, på landevej, på motorvej (i
Danmark) og ikke mindst kastet lidt rundt med den på
FDM Sjællandsringen, for den er vel en sportsvogn –
eller i hvert fald en sportscoupé.
Det sidste er ikke uvæsentligt.
For Fisker Karma bliver ofte lidt populært kaldt for
verdens eneste elektriske supersportsvogn. Det er
den ikke, den er en sportscoupé med plads til fire
voksne passagerer, endda ganske udmærket plads på
alle siddepladser. Og grunden til det er ikke
mindst, at Henrik Fisker havde brug for længden på 5
meter for at få plads til batteriet. To fluer med ét
smæk.
409 heste på
baghjulene
Ude i det forreste motorrum ligger
en 2-liters 4 cylindret turbobenzinmotor, der kan
levere strøm nok til at holde de to elmotorer, der
er placeret ved hvert baghjul, kørende. De to
elmotorer leverer til sammen 409 hestekræfter, men
da det er elektromotorer, leverer de også et
kolossalt drejningsmoment. I alt overføres der 1300
Nm til baghjulene, som i kombination med den høje
topeffekt og 285 mm brede lavprofildæk på 22” fælge
giver en enestående acceleration og en enestående
kraft-oplevelse. Når benzinmotoren fylder batteriet
op, kan man nå 100 km/t på 5,9 sekunder i en
fuldstændig lineær acceleration. Tapper man alene
strømmen af batteriet, uden at tilføre ny energi, er
tallet 7,9 sekunder. Også ganske imponerende.
Udviklingen af kræfter er så
overvældende, at computerstyringen af
kraftoverførslen med garanti slækker på kræfterne,
når man sætter af fra nul km/t. Vi har ikke fået det
bekræftet, men er ret sikre på at det er sådan. Og
det sker i samarbejde med ESP-systemet, så man er i
stand til at komme af sted, uden at det hele ender i
hjulspind og grå dækrøg. Flot.
Syn for guder
– og for mennesker
Selve bilen er et syn for guder.
Men også for almindelig mennesker. Vi har aldrig
haft så mange øjne hængende i nakken ved prøvekørsel
af nogen bil. Fisker Karma slår enhver Lamborghini,
Ferrari og Porsche. Den visuelle effekt er større
end den mekaniske – eller elektriske – hvis den så
kunne bruges til at drive bilen med, ville det hele
gå op i en højere enhed.
Øjekast kan desværre ikke bruges
til at drive biler, så foruden batteri og generator
har Henrik Fisker også udrustet Karma’en med
solceller i taget. De udvikler faktisk strøm nok til
at køre over 300 kilometer om året, men er mest
bygget ind for at sende det rette signal, fortæller
Henrik Fisker.
Væltede træer
Det samme gælder interiøret i
Fisker Karma. EcoChic varianten har paneler i rigtig
ædeltræ – men der er alene benyttet materialer fra
træer, der allerede var væltet. Ingen beplantning
skal lide døden for at tilgodese menneskers
design-etiske behov. Og den udvendige lak er
vandbaseret. Flot signal.
Bilen er bred – 2,13 meter med
sidespejle – og den er kun 1,33 meter høj.
Indstigningsforholdene er forbavsende gode, både til
for- og bagsæde, og når man så sidder der og cruiser
derudad, er oplevelsen total. Hvorfor cruise? Jo,
Karmaens affjedring er så komfortabel, at den er en
glimrende cruiser og da man derved også køre længere
på hver opladning giver det god mening.
Variable
støjforhold
Ved el-drift stammer støjen i
kabinen alene fra dæk, undervogn og vind plus en
smule fra elmotoren, men det er moderat. Når
generatoren så går i gang kommer der mere larm til –
men husk: Endnu har ingen opfundet et brugbart
alternativ til den eksisterende infrastruktur
baseret på brændstof-tankstationer.
I øvrigt kan man til dels selv
styre det, bl.a. fordi man kan vælge mellem flere
køreindstillinger.
Sportsvogn i
sportsindstilling…
Og på FDM Sjællandsringen
overbeviste den både os og de nysgerrige tilskuere
om, at den glimrende kan håndtere ret hurtig
kurvekørsel. Præcisionen er som den skal være i
højt-præsterende sportsvogn, nedbremsningen er
formidabel (370X24 mm ventilerede Brembo
bremseskiver leverer også energi til batteriet) og
balancen gennem kurverne er fremragende. Godt at vi
ikke nøjedes med en landevejstest…
|