Fisker Karma er uden sammenligning
verdens mest moderne superbil, i hvert fald når det
handler om anvendelsen af ny og anderledes teknologi
i drivlinen. Den er her – og har i øvrigt været her
nogen tid. Men småskavankerne er fjernet, detaljerne
rettet til og resultatet er unikt. Intet mindre. Og
så er den skabt af en dansker.
Det sidste er en slet skjult
hemmelighed. Det er faktisk slet ingen hemmelighed,
for ikke mindst i Danmark har Henrik Fisker, top
bildesigner med eksempelvis Aston Martin DB9 på
samvittigheden, opnået masser af omtale.
Velfortjent, for det er en enestående indsats,
Henrik Fisker har ydet, og tanken bag at skabe en
miljø-optimeret superbil på basis af den virkelige
verden, er al respekt værd.
Usælgelig i
Danmark
Eneste problem, i Danmark i hvert
fald, er at Fisker Karma ikke kan sælges. Ganske
enkelt fordi politikerne har svært ved, efter vores
opfattelse og temmelig mange andres (heldigvis) at
forholde sig til deres løfter og hensigter og sikre,
at miljø rigtig bilkørsel rent faktisk finder sted
og dermed sænker miljøbelastningen, og ikke bare
ender i urealistiske ord og hensigtserklæringer. Der
eksisterer dog visse leasingmuligheder, men billig
bliver den ikke.
Fisker Karma er nemlig skabt ud
fra samme filosofi som Opel Ampera. Den drives af en
elektromotor, men i erkendelse af, at ingen endnu
har skabt et kompakt batteri, der kan oplades ligeså
hurtigt, som man kan fylde brændstof på en
konventionelt drevet bil, hvorpå man kan køre 4-500
km inden næste opladning, har de to fabrikker
udstyret hver deres el-bil med ”range extender” i
form af en generator, der producerer strøm og kan
oplade bilens batteri. Generatoren drives af benzin
og benzintankstationer er der rigeligt af ude i
landskabet. Det er med andre ord en bil, der passer
til infrastrukturen.
Oplades fra
stikkontakten
Men en Fisker Karma kan, ligesom
Opel Ampera, også oplades via en almindelig
stikkontakt. Og forudsat at strømmen fremstilles
miljørigtigt, kan superbilen altså køre uden at
forurene mere end det, elværket gør.
Så det er ikke kun i erkendelsen
af, at vi er vant til at have biler, der kører langt
mellem hvert ”tank-stop”, at Henrik Fisker har skabt
Fisker Karma. Også det faktum, at de færreste
bilister kører mere end et halvt hundrede kilometer
pr. dag har haft indflydelse derpå. For i praksis
vil langt de fleste kilometer i en Fisker Karma
blive kørt med opladningsstrøm, og dermed holdes
forureningen på et meget lavt niveau.
High-tech
beskatning
Begge biler er der solgt et par
stykker af i Danmark – formentlig til pengestærke
miljøentusiaster (og stor anerkendelse af dem, for
at bakke op omkring så ambitiøse projekter). Fordi
bilerne er udrustet med en range-extender og derfor
af omveje kan drives af benzin (ligesom elværkerne i
øvrigt også kan være drevet af kul eller olie), kan
bilerne ikke afgiftsfritages ligesom andre elbiler
(som vanskeligt kan sælges pga. begrænset
aktionsradius og derfor ikke bidrager nævneværdigt
til at reducere miljøbelastningen ved bilkørsel).
Summa summarum: Biler med
range-extender bliver uforholdsmæssigt dyre, ikke
bare fordi teknologien er mere kostbar end
konventionelle drivliner, men også fordi den
belastes med de voldsomme danske afgifter. Staten
tjener med andre ord penge på at beskatte den
miljørigtige teknologi – hvis nogen altså havde råd
til at købe bilerne.
Opel’en har vi tidligere prøvekørt
ved et par lejligheder (læs
test af Opel Ampera hér >>>)og nu var turen
kommet til Fisker Karma.
Klik hér og
læs testen af Fisker Karma >>>.
|