Citroën har stillet skarpt på de bilmærker, som
fører sig frem gennem luksus, elegance og sporty
look. Det har man haft succes med i de mindre
kategorier i kraft af DS3 og DS4. Nu trænger man sig
også på med den nye DS5, som for kort tid siden er
landet med en ultra økonomisk drivline i form af
verdens første dieselhybrid. Bilen hedder DS5 Hybrid
4 Airdream.
Sidstnævnte refererer til et tre-delt panorama
glastag, som under loftet på den rummelige kabine
skaber ægte fly-cockpit stemning. Resten finder man
under motorhjelmen, men instrumenter og
køreoplevelse minder én om, at den ikke er en helt
almindelig udgave af en i forvejen ikke helt
almindelig bil.
Eyecatcher
Visuelt har Citroën skabt noget særligt. Hvis ikke
man kan se det selv, skal man blot lægge mærke til
hvor stor opmærksomhed, den opnår i bybilledet.
Citroën har heller ikke sparet på virkemidler. Den
langsgående kromliste, der flankerer motorhjelmen og
bukker op ad A-stolpen understreger, at bilens
linjer ikke er tilfældige og gerne må nydes. Det
samme gælder de elegante lygte indsnit på
frontpartiet og detaljerne findes i hvert et hjørne
rundt om i bilen, helt ned til formgivningen af
f.eks. de knapper, der betjener el-sideruderne.
Elegant, elegant, elegant…
DS5 er egentlig ikke så stor. 4,53 meter i længden
og 1,86 meter i bredden. Men den er 1,54 meter høj
og det er 10 cm mere end typiske biler i samme
størrelse. Pladsen er benyttet fuldt ud i alle
bilens proportioner. Uden den mere-højde var man
givetvis endt op med en længere bil og en bil, som
ikke var helt så praktisk i dagligdagen.
Det er nemlig noget af det, Citroën har opnået med
DS5: At skabe elegance i dagligdagen. Dens franske
herkomst er tydelig og den attitude vil givet vis
appellere også til et udvalg danske bilkøbere med en
mere sofistikeret tilgang til bilkøb. Kombinationen
med miljøhensyn og ressourcebesparelser går
glimrende hånd i hånd med, at man heller ikke gør så
stort indhug i brændstofkontoen, når bilen er
anskaffet. Man kører 24,4 km/l på prisbillig
dieselolie (med 18” fælge – ellers 26,3 km/l) og i
praksis kan man let køre 2-4 kilometer på
elektricitet alene.
Dieseldrift, eldrift eller begge dele
Dieselhybrid-systemet er forskelligt fra
konkurrenternes ved at det kombinerer en 163-hestes
dieselmotor, der trækker på forhjulene, med en
37-hestes elektromotor, der trækker på baghjulene
(batteriet oplades gennem opsamling af
decelerationsenergi, når bilen taber fart eller
bremses ned). Når begge motorer er i drift har man
med andre ord firehjulstræk. Det er noget en
computer tager hånd om, så man mærker ikke rigtig
noget til det, undtagen i de situationer, hvor der
virkelig er brug for firehjulstræk. F.eks. når man
starter op ad bakke på våd vej. Hér slipper man for
hjulspind og man oplever elmotorens eminente moment
på 200 Nm, der leveres allerede ved den første
elmotoromdrejning.
I hastighedsområdet op til 120 km/t fungerer de to
motorer sammen, over 120 km/t klarer dieselmotoren
driften og er farten under 60-70 km/t vil elmotoren
i princippet kunne stå for at drive bilen alene, men
altså ikke mere end de nævnte 2-4 kilometer. Det vil
imidlertid ofte være nok til f.eks. at passere en
bymidte uden at forurene. Og er i øvrigt er utrolig
behagelig lydoplevelse, fordi elmotoren stort set
ikke støjer og DS5 kabinen ret godt lydisoleret. Man
kan selv vælge, om man vil køre på elektricitet
alene – hvad der så ikke altid kan lade sig gøre,
hvis der f.eks. ikke er strøm nok på batteriet, men
i praksis viste det sig, at det næsten altid kunne
ske. Ligeledes kan man også vælge firehjulstræk og
der eksisterer en sportsindstilling, som populært
sagt samler alle kræfterne og sikrer en mere
sportslig ydeevne.
Eldrift under gearskifte
Den omstændighed, at elektromotoren selv kan drive
bilen, udnyttes af bilen selv i flere forskellige
situationer. I igangsætningsøjeblikket er det
elmotoren, der blødt og stilfærdigt bringer bilen i
bevægelse. Senere, når der skiftes gear, træder
elmotoren ind i pausen under gearskiftet, så bilen
ikke taber fart. Den lille finesse indebærer at E6G
gearet opleves helt anderledes end i biler uden
elmotor. E6G gearkassen er i princippet en manuel
gearkasse, hvor gearskiftet sker automatisk ved
hjælp af en hydraulisk skiftefunktion og uden
manuelt brug af kobling.
Gearskiftet har den fordel, at det stort set ikke
forbruger mere brændstof end et manuelt gear, fordi
hydraulikkens kraftforbrug er minimalt. Desuden er
konstruktionen takket være computerstyring mere
enkel. Men med en traditionel drivline føles E6G for
langsomt. Det opleves ikke i Hybrid 4 versionen,
simpelthen fordi elmotoren overtager driften i
skifteøjeblikket – hvilket dels gør selve skiftet
utrolig blidt og dels hindrer at bilen taber fart.
Fast og komfortabel
Køreoplevelsen harmonerer utrolig godt med bilens
udseende og drivlinens funktion. Affjedringen er
overraskende fast, hvilket dels mærkes ved at små
ujævnheder fornemmes gennem hjulophængene og dels
ved præcis styring, god balance og ringe
sidevindsfølsomhed også ved motorvejsfart.
Imidlertid er affjedringen ikke mere fast end at
større ujævnheder stort set ikke mærkes. Bilen er
forholdsvis tung og dermed kan man ikke rigtig kalde
køreegenskaberne sportslige.
Store 18” hjul og eksklusive dobbelte wishbone
hjulophæng, som kendes fra racerbiler, er givet vis
noget af forklaringen på, at affjedringen er så god
og bilen så komfortabel, at man føler, at man kører
langsommere end man gør. Derfor er fartpilot med
fartbegrænser ingen dårlig idé, hvis det, man sparer
i brændstofforbrug, ikke skal sættes til på
fartbøder. Heldigvis følger sådan en med, når man
køber en DS5 Hybrid 4 Airdream.
Det er der temmelig meget andet, der også gør.
Udstyrsprogrammet er righoldigt, men det skal det
også være i en bil, der er prissat til 633.000
kroner i den prøvekørte Style variant. Indbefattet i
”udstyret” er også det såkaldte ”e-touch”, som bl.a.
skaber kontakt til en alarmcentral, i tilfælde af
ulykke.
Brugsmæssigt adskiller DS5 Hybrid 4 fra de andre
ikke-hybrid varianter ved, at batteriet er placeret
på tværs i bagagerummet op imod bagsæderyglænene.
Det er nok bilens mest iøjefaldende minus, for en
bagagerumsvolumen på 325 liter er lige i underkanten
i den størrelse bil. Grundlæggende disponerer man
over et fladt bagagerumsgulv, men gulvet kan
zig-zag’es på midten og derved skabes et højere rum
bag batteripakken.
|