Citroën har gjort det umulige: De har kombineret en
elektronisk styret gearkasse med dieselkraft og er
lykkedes: Top-karakter for den præstation.
Øvelsen er næsten på forhånd dømt vanskelig. Men lad
os begynde fra begyndelsen:
Bilen er en C4 Picasso, som vi tidligere har
prøvekørt i den såkaldte ”Grand” version med 7 sæder
læs
her>>>. Den kan bl.a. leveres med en 1,6 liters
110 hestes common-rail turbomotor. Normalt skifter
man gear manuelt. Det er helt fint, for PSA
koncernen er ”verdensmestre i dieselmotorer” og
maskineriet er intet mindre end en fornøjelse.
Skifter
selv gear
Men hvorfor skifte gear selv, når man kan slippe for
det. I bogstaveligste forstand, for i de senere år
er det blevet populært at tilbyde et elektronisk
styret hydraulisk skiftesystem som virker på den
måde, at i stedet for at føreren betjener
gearstangen er bilen udstyret med et hydraulisk
system, der skifter gearet for føreren. Det er en
slags gearskifte robot om man vil.
Selvfølgelig er gearstangen bortskaffet og erstattet
af en undseelig skiftepal på ratstammen, men det,
der udmærker E6G gearet, som Citroën kalder det, er
altså at der regulært er tale om en manuel gearkasse
og ikke en kompliceret automatgearkasse. Derved er
merprisen beskeden.
Super følsom
Men øvelsen er ikke let. Jo, med en ikke alt for
højt ydende fleksibel benzinmotor går det fint. Men
med en moment-stærk turbo-diesel er opgaven for
viderekommende. Momentet er den ene udfordring,
turbo-forsinkelsen den anden. Det kræver en
elektronik, der i den grad er i stand til ikke bare
at vælge det rette tidspunkt at skifte gear, men
også det rette tempo for selve gearskiftet – det
svarer lidt til, at man i en helt manuelt gearet bil
kobler blødere eller hårdere til.
Vi har allerede afsløret det: Citroën har ikke bare
bestået øvelsen, de har bestået med topkarakter, for
den E6G gearkasse er værd at gå efter. Fordi C4
Picasso på ingen måde er en sportsvogn, men et
komfortabelt transportkøretøj med et utal af
muligheder, er der vel ingen speciel grund til
absolut at skulle skifte selv. For os er der ingen
tvivl: komforten forøges ved at slippe for
gearskiftet og sandt at sige er gearskiftet så
præcist, at det let udkonkurrerer mange
traditionelle energiforbrugende automatgearkasser.
Driftøkonomisk
Det sidste er ikke uvæsentligt, for faktisk skifter
E6G så præcist, at brændstoføkonomien forøges fra
16,9 til 17,5 km/l. Det kan læses på driftskontoen
men medfører også at C4 Picasso som en af få
multibiler ikke straffes i afgiftsmæssig sammenhæng.
Derfor er prisen for en C4 Picasso HDi 110 VTR+ E6G
330.000 kroner – en rigtig god pris sat i forhold
til det, man får for pengene.
Den store forskel på C4 Grand Picasso og C4 Picasso
er som navnet antyder størrelsen. For at have plads
til syv sæder er Grand Picasso 12 cm længere end
Picasso. Grand Picasso kan naturligvis også leveres
med E6G gear og prisen er da for samme motorvariant
20.000 kroner højere.
C4 Picasso vil dog nok tilfredsstille de fleste
bilkøberes behov. Fordelen ved den lidt kortere
model er en anelse lavere sidevindsfølsomhed – men
en kraftig efterårsstorm rykker nu fortsat godt i
den, hvis man absolut skal passere Øresundsbroen
lige inden at passage med lettere køretøjer
forbydes. Den tungere dieselmotor kan måske også
have del i den iagtagelse, for mere tryk på
forhjulene giver ofte større stabilitet.
Link til importøren
|