- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroën C4 Picasso HDi 110 VTR+ E6G

Bestået med topkarakter


Tekst: Søren Clauding - december 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën har gjort det umulige: De har kombineret en elektronisk styret gearkasse med dieselkraft og er lykkedes: Top-karakter for den præstation.

 

Øvelsen er næsten på forhånd dømt vanskelig. Men lad os begynde fra begyndelsen:

 

Bilen er en C4 Picasso, som vi tidligere har prøvekørt i den såkaldte ”Grand” version med 7 sæder læs her>>>. Den kan bl.a. leveres med en  1,6 liters 110 hestes common-rail turbomotor. Normalt skifter man gear manuelt. Det er helt fint, for PSA koncernen er ”verdensmestre i dieselmotorer” og maskineriet er intet mindre end en fornøjelse.



 

Skifter selv gear

Men hvorfor skifte gear selv, når man kan slippe for det. I bogstaveligste forstand, for i de senere år er det blevet populært at tilbyde et elektronisk styret hydraulisk skiftesystem som virker på den måde, at i stedet for at føreren betjener gearstangen er bilen udstyret med et hydraulisk system, der skifter gearet for føreren. Det er en slags gearskifte robot om man vil.

 

Selvfølgelig er gearstangen bortskaffet og erstattet af en undseelig skiftepal på ratstammen, men det, der udmærker E6G gearet, som Citroën kalder det, er altså at der regulært er tale om en manuel gearkasse og ikke en kompliceret automatgearkasse. Derved er merprisen beskeden.



 

Super følsom

Men øvelsen er ikke let. Jo, med en ikke alt for højt ydende fleksibel benzinmotor går det fint. Men med en moment-stærk turbo-diesel er opgaven for viderekommende. Momentet er den ene udfordring, turbo-forsinkelsen den anden. Det kræver en elektronik, der i den grad er i stand til ikke bare at vælge det rette tidspunkt at skifte gear, men også det rette tempo for selve gearskiftet – det svarer lidt til, at man i en helt manuelt gearet bil kobler blødere eller hårdere til.

 

Vi har allerede afsløret det: Citroën har ikke bare bestået øvelsen, de har bestået med topkarakter, for den E6G gearkasse er værd at gå efter. Fordi C4 Picasso på ingen måde er en sportsvogn, men et komfortabelt transportkøretøj med et utal af muligheder, er der vel ingen speciel grund til absolut at skulle skifte selv. For os er der ingen tvivl: komforten forøges ved at slippe for gearskiftet og sandt at sige er gearskiftet så præcist, at det let udkonkurrerer mange traditionelle energiforbrugende automatgearkasser.

 

Driftøkonomisk

Det sidste er ikke uvæsentligt, for faktisk skifter E6G så præcist, at brændstoføkonomien forøges fra 16,9 til 17,5 km/l. Det kan læses på driftskontoen men medfører også at C4 Picasso som en af få multibiler ikke straffes i afgiftsmæssig sammenhæng. Derfor er prisen for en C4 Picasso HDi 110 VTR+ E6G 330.000 kroner – en rigtig god pris sat i forhold til det, man får for pengene.

 

Den store forskel på C4 Grand Picasso og C4 Picasso er som navnet antyder størrelsen. For at have plads til syv sæder er Grand Picasso 12 cm længere end Picasso. Grand Picasso kan naturligvis også leveres med E6G gear og prisen er da for samme motorvariant 20.000 kroner højere.

 

C4 Picasso vil dog nok tilfredsstille de fleste bilkøberes behov. Fordelen ved den lidt kortere model er en anelse lavere sidevindsfølsomhed – men en kraftig efterårsstorm rykker nu fortsat godt i den, hvis man absolut skal passere Øresundsbroen lige inden at passage med lettere køretøjer forbydes. Den tungere dieselmotor kan måske også have del i den iagtagelse, for mere tryk på forhjulene giver ofte større stabilitet.

 

Link til importøren


 

 



C4 Picasso er ideel i naturen fordi man har plads til at have det hele med og fordi den er konstrueret til perfekt naturoplevelse bl.a. i kraft af den store panorama forrude.

 

Bagagepladsen og ikke mindst kabinepladsen er fremragende.

 

Detaljerne er mange og usædvanlige. En udtagelig lommelampe i bagagerummet, der lades op under kørslen og giver lys bagtil (ovenfor) og udelys, der i mørket sikrer at man ikke stiger ud i f.eks. en vandpyt (nedenfor).


Model:

Citroën C4 Picasso HDi 110 VTR+ FAP E6G

Listepris:

Kr. 330.904

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 110 hk. 240 Nm/1750 omdr./min. Overboost til 260 Nm. E6G gear. Partikelfilter.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,2 sek./ 180 km/t/ 17,5 km/l /150 g/km

Længde:

4,47 m

Bagagerum:

500 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 4 Isofix beslag.  Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Fartpilot med fartbegrænser. Hill holder. Panoramaforrude med varmedæmpning. Regnsensor. Fem EuroNCAP stjerner.  

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt