Citroën har stor succes med C4 Grand Picasso. De sælger
bilerne hurtigere end de kan levere dem – men det er
også en bil, der er værd at vente på. Den er nemlig
gennemført genial og virker også ret gennemarbejdet.
Der er tale om en 7-personers multibil. En af den
slags, hvor pladsen lige er kneben nok på bageste
sæderække. Visuelt er den iøjefaldende, ikke mindst
i kraft af et markant frontparti, der især ved
nattetide baner sig vej frem ved hjælp af
dominerende – men ret elegante – spidse forlygter.
Kileformet
De understreger hele det kileformede design – et
design, der i sig selv er usædvanligt, når det
drejer sig om en multibil. Designet er også
karakteristisk på grund af spinkle vinduesstolper.
Dem ser man sjældent nu om dage, på grund af bil
konstruktørernes forsøg på at skabe biler, der
beskytter effektivt ved frontal kollision.
I
Citroëns tilfælde har man imidlertid konstrueret
frontpartiet, så kollisionskræfterne føres ned under
bilen gennem den kraftige undervogn – og C4 Grand Picasso
har uden slinger i valsen scoret 5 stjerner ved EuroNCAP crashtesten. Derved har man ikke blot
opnået et elegant udseende, men også et lavere
tyngdepunkt og bedre køreegenskaber – som igen giver
større aktiv sikkerhed. Det er rigtig gennemtænkt.
Én hånds betjent
Det er funktionen også. Stort set hele Picasso’ens
sædearrangement kan betjenes med én hånd og man
behøver ikke være nogen kraftkarl for at udnytte de
mange sædevariationer. De to bageste sæder klappes
op udefra. Man folder en bundklap, det tager 2
sekunder, trækker i en strop og på mindre end 10
sekunder er et af sæderne klar til brug. Bruger man
begge hænder er begge sæder på plads i samme tempo.
Det er uden sammenligning det mest effektive og
enkle system, vi har oplevet.
Når sæderne ikke er i brug, befinder de sig under en
plan bagagerumsbund.
På billedet er det ene
bagsæde klappet op - men der er også monteret et
bagagenet samt bagagerumsdækken, som naturligvis
fjernes inden bagsædet benyttes som sæde.
Biografsæder
Midterste sæderække består af tre individuelle
sæder. De kan foldes plant med bagagerumsbunden –
stort set – eller sædet kan slås op ligesom et
biografsæde. Det hele foregår ligeså let og enkelt
som bagsæderne. Derved opnår man fuld ”ståhøjde”
mellem forsæder og midterste sæderække. Noget som
børnene f.eks. kan have glæde af, når der skal
skiftes tøj inden badeturen! Sæder kan ”naturligvis”
skydes frem og tilbage.
|