For nylig prøvede vi den nye Citroen C4 i den
såkaldte VTi 120 version (læs
hér>>>). For præcis samme pris (godt 250.000
kroner) kan man også erhverve en HDi 110. Fart
præstationerne er ens, men testen af dieseludgaven
dokumenterer, hvorfor PSA koncernen har så stor
succes med deres dieselmotorer. Der er ganske enkelt
meget mere saft og kraft i sådan en PSA-diesel.
Diesel anskaffer de fleste pga. den bedre
brændstoføkonomi. Den er da også fornem for HDi’eren.
21,7 km/l er flot, fordi en moderne C4 trods alt
ikke er en let bil. Og det er flot,
fartpræstationerne taget i betragtning. Mest
imponerende er det dog, at maskineriet kun udvikler
112 hestekræfter og drejningsmomentet er 270 Nm (ved
1750 omdr./min). Ikke i sig selv imponerende tal.
Men det virker i praksis.
Soft diesel
Sædvanligvis ville vi foretrække en benzinbil af
komfortmæssige grunde. En benzinmotor har normalt et
mere civiliseret støjbillede, den vibrerer mindre og
opfører sig mere moderat end en lidt rå diesel.
Men PSA’s dieselmotor er ikke rå. Og den råhed, der
måtte være tilbage, er skånsomt opfanget i
hjulophæng og reduceret karrosserivibrationer, så
lydbilledet er mindst ligeså komfortabelt og
civiliseret som i benzin versionen.
Potent dieselkraft
Og så er der det berømte ”puf” bagi. Selvom
benzinmotoren rent faktisk er næsten et halvt sekund
hurtigere til de 100 km/t, føles dieselmotoren langt
mere potent, formentlig fordi man især ved lave
hastigheder har mere kraft til rådighed og en mere
direkte speederrespons. Oplevelsen er i hvert fald
helt på dieselbilens side.
Citroen C4 HDi 110 er 50 kg tungere end
benzinudgaven. Størstedelen ligger på forakslen, men
Citroën ingeniørerne har fået afstemt hjulophænget,
så man ikke mærker nævneværdig forskel – om
overhovedet nogen – på de to varianter.
Seks gear
C4 HDi har også 6 gear (modsat 5) og det er måske
noget af hemmeligheden bag den bedre
brændstoføkonomi, som i forvejen i VTi 120 er ret
god. På landevejen er det da heller ikke et problem
at komme tæt på de officielle forbrugstal, hvorimod
man ved bykørsel umuligt kan køre 50 km/t i højere
gear end fjerde – og det har i praksis formentlig en
betydning, om end vores testtur var for kort til at
kunne fastslå det helt præcist.
Efter 148,6 kilometers kørsel var der
stadig brændstof i den 60 liter store tank til 900
kilometers kørsel. Det er tæt på de officielle tal
og opnået uden udpræget økonomisk kørsel.
Det er dog ikke besværligt at køre økonomisk i en
C4, bl.a. er man teknisk hjulpet af et stoppunkt i
speederbevægelsen, der gør, at man skal træde lidt
ekstra til for at få speederen i bund, i praksis en
ganske udmærket løsning.
Højere ejerafgift hurtigt tjent ind
Anskaffelsesprisen er som nævnt ens på de to biler.
Ejerafgiften er små 600 kroner højere på
dieselbilen, og de penge er hurtigt tjent ind kva
den bedre brændstoføkonomi. Intet under, at Citroën
C4 HDi 110 er den mest købte af C4 varianterne, |