- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroën C4 HDi 110 Seduction:

Mere saft og kraft

 


Af Søren Clauding – maj 2011

 

 

 

 

 

 

 

For nylig prøvede vi den nye Citroen C4 i den såkaldte VTi 120 version (læs hér>>>). For præcis samme pris (godt 250.000 kroner) kan man også erhverve en HDi 110. Fart præstationerne er ens, men testen af dieseludgaven dokumenterer, hvorfor PSA koncernen har så stor succes med deres dieselmotorer. Der er ganske enkelt meget mere saft og kraft i sådan en PSA-diesel.

 

Diesel anskaffer de fleste pga. den bedre brændstoføkonomi. Den er da også fornem for HDi’eren. 21,7 km/l er flot, fordi en moderne C4 trods alt ikke er en let bil. Og det er flot, fartpræstationerne taget i betragtning. Mest imponerende er det dog, at maskineriet kun udvikler 112 hestekræfter og drejningsmomentet er 270 Nm (ved 1750 omdr./min). Ikke i sig selv imponerende tal. Men det virker i praksis.

 

Soft diesel

Sædvanligvis ville vi foretrække en benzinbil af komfortmæssige grunde. En benzinmotor har normalt et mere civiliseret støjbillede, den vibrerer mindre og opfører sig mere moderat end en lidt rå diesel.

 

Men PSA’s dieselmotor er ikke rå. Og den råhed, der måtte være tilbage, er skånsomt opfanget i hjulophæng og reduceret karrosserivibrationer, så lydbilledet er mindst ligeså komfortabelt og civiliseret som i benzin versionen.

 

Potent dieselkraft

Og så er der det berømte ”puf” bagi. Selvom benzinmotoren rent faktisk er næsten et halvt sekund hurtigere til de 100 km/t, føles dieselmotoren langt mere potent, formentlig fordi man især ved lave hastigheder har mere kraft til rådighed og en mere direkte speederrespons. Oplevelsen er i hvert fald helt på dieselbilens side.

 

Citroen C4 HDi 110 er 50 kg tungere end benzinudgaven. Størstedelen ligger på forakslen, men Citroën ingeniørerne har fået afstemt hjulophænget, så man ikke mærker nævneværdig forskel – om overhovedet nogen – på de to varianter.



 

Seks gear

C4 HDi har også 6 gear (modsat 5) og det er måske noget af hemmeligheden bag den bedre brændstoføkonomi, som i forvejen i VTi 120 er ret god. På landevejen er det da heller ikke et problem at komme tæt på de officielle forbrugstal, hvorimod man ved bykørsel umuligt kan køre 50 km/t i højere gear end fjerde – og det har i praksis formentlig en betydning, om end vores testtur var for kort til at kunne fastslå det helt præcist.


Efter 148,6 kilometers kørsel var der stadig brændstof i den 60 liter store tank til 900 kilometers kørsel. Det er tæt på de officielle tal og opnået uden udpræget økonomisk kørsel.


Det er dog ikke besværligt at køre økonomisk i en C4, bl.a. er man teknisk hjulpet af et stoppunkt i speederbevægelsen, der gør, at man skal træde lidt ekstra til for at få speederen i bund, i praksis en ganske udmærket løsning.

 

Højere ejerafgift hurtigt tjent ind

Anskaffelsesprisen er som nævnt ens på de to biler. Ejerafgiften er små 600 kroner højere på dieselbilen, og de penge er hurtigt tjent ind kva den bedre brændstoføkonomi. Intet under, at Citroën C4 HDi 110 er den mest købte af C4 varianterne,


Model:

Citroën C4 HDI110 Seduction

Listepris:

Kr. 253.290

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l common rail turbodieselmotor. 112 hk. 270 Nm v. 1750 omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,2 sek./ 190 km/t/ 21,7 km/l /119 g/km

Længde:

4,33 m

Bagagerum:

408 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Højdejusterbart passagersæde. Lændejustering af førersædet. Regnsensor. 2 X Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt