Citroëns udfordring har altid været, at være
anderledes, futuristisk, elegant og avantgardistisk
– uden at tabe forbindelsen til det funktionelle og
brugsrigtige. Det har givet vis også været
udgangspunktet for den nye C4, som kom på markedet i
Danmark for få måneder siden. Og resultatet er nu
ikke så ringe endda, som man ville sige på ægte
jysk…
Citroën har nemlig lyttet til kritikken: Der var for
ringe siddehøjde på bagsædet og bagagekapaciteten
for lille i den hidtidige model. Det har man gjort
noget ved: Der er rimelig om ikke overdreven plads
til loftet på bagsædet i den nye bil – men
benpladsen er helt god. Og bagagerummet er pænt og
stort – 408 liter er faktisk rigtig godt i denne
bilstørrelse.
Bagpartiet betaler prisen
Det man har ofret, for at få tingene til at gå op i
en højere enhed, er det karakteristiske bagparti og
bilens længde. Den nye C4 er nu 4,33 meter lang og
ligger lige på kanten til at kunne kaldes for en
kompakt bil. Men hvad gør det, hvis det er, hvad
kunderne hellere vil have. Bagpartiet: Det er noget
mere kedeligt, almindeligt om man vil. Ikke
umoderne, men ikke på niveau med forgængeren.
Træerne vokser ikke ind i himlen.
Det samme gælder instrumenteringen. Rattet i den
hidtidige generation havde fast nav, hvorom
ratkransen kørte. Det er ofret og nu er rattet
ganske almindeligt. Målet var at spare vægt og bilen
har tabt sig 3,5 kg med det ”nye” rat. Men mon ikke
virkeligheden var, at også kunderne syntes at det
var unødvendigt mærkeligt…?
Resultatet er blevet et mere almindeligt interiør.
Stadig elegant, men ikke ekstravagant – og det var
jo nok meget godt!
Civiliseret maskineri
Den prøvekørte udgave var udstyret med en 120 hestes
1,6 liters benzinmotor. Man nøjes med fem manuelle
gear og opnår endda en god brændstoføkonomi på 16,1
km/l. Maskineriet er lydløst og smidigt, men ved
motorvejsfart er der ikke så mange kræfter tilbage.
Det gør dog intet, for en C4 anskaffes ikke til at
køre race med.
Citroën har da også meget fornuftigt skiftet deres
C4 WRC rallybil ud til fordel for DS3. Det giver en
bedre fordeling mellem bilmodellerne og deres kunder
og understreger den nye linje, hvor C4 (og C3) er
den mere almindelige, elegante og brugsrigtige
Citroën, imens DS-serien er det sportsligt dynamiske
og også lidt aggressive alternativ.
Oceaner af udstyr
Den prøvekørte udgave var en ”Seduction”
udstyrsvariant. Sammen med 120-hestes maskineriet
udløser den en listepris på godt 250.000 kroner. Der
er da også oceaner af udstyr med i købet.
Vinduesvisker med regnsensor. Lændejustering af
førersædet (hvornår har vi sidst set det på en
bil…), skuffer under begge forsæder, automatisk
2-zone klimaanlæg, højdejustering af passagersædet
og meget, meget mere. Som basis har Citroën C4
fjernbetjent centrallås, sædevarme og naturlig ESP
og Hillholder.
Køreegenskaberne er prikken over i’et. Citroën
formår kunststykket, at bygge en lydløs og
komfortabel bil med noget der grænser til blød
affjedring. Uden at det går ud over
retningsstabilitet og styrepræcision. Det kunne
mange konkurrenter lære af. Nogle bilister vil gerne
have den faste undervogn – og de kan så købe en DS.
Men sætter man pris på kørekomfort, må man ikke give
afkald på at kunne klare en undvigemanøvre med
topkarakter i en C4 – det er faktisk rigtig godt
gået af Citroën. |