Citroën har succes med den mobile rejsetaske, C4
Cactus. For længst kåret til Årets Bil i Danmark
2015 og få dagen inden vi havde topmodellen til test
(vi har tidligere prøvekørt den billigste version
med 82-hestes benzin motor og basisudstyret, Feel)
fik den nye 110-hestes turbo-version af 1,2 liters
Pure Tech motoren prædikatet International Engine of
the Year.
Der er gode grunde til, at det går så godt, for
Citroën C4 Cactus er ganske enkelt en glimrende bil.
Den er funktionel, rejsetaske-designet findes ikke
magen til, de unikke airbumps udfordrer legebarnet
hos enhver Cactus ejer – og man stikker sig ikke på
Cactus’ens torne, når man fristes til at trykke på
luftblærerne, som rent faktisk indeholder luft.
Netop det billede går igen i enhver henseende, for
Cactus udfordrer, gør sig bemærket, men straffer
ikke de mennesker, som ikke kan lade være med at
lade sig engagere i bilen. Tværtimod.
Kraftfuld overbygning
Det samme gælder den nye 110-hestes Pure Tech
turbobenzinmotor, som Citroën deler med søstermærket
Peugeot. PSA-motoren har 3-cylindre og er baseret på
den tidligere prøvekørte 82-hestes maskine, forsynet
med turbolader og dermed i stand til at levere al
den power, som bilens gode køreegenskaber har
fortjent.
Det er dog ikke rimeligt, at anke over 82-hestes
versionen, for Cactus lægger op til cruise i højere
grad end dynamik, og det kræver ikke nødvendigvis
mange kræfter. Men kan man få dem, giver det større
bredde i brugen af bilen. Hvis man har lyst til at
køre friskt, er det ikke længere en hindring. Om end
affjedringen fortsat ikke lægger op dertil.
Gode køreegenskaber
Det gør køreegenskabernes øvrige karakteristika til
gengæld. Den tilgivende affjedring opnås nemlig ikke
på bekostning af styrepræcision og stabilitet. Trods
Cactus’ens ikke indlysende aerodynamiske form, er
sidevindsfølsomhed stort set ikke eksisterende, i
hvert fald ved almindelig dansk motorvejsfart.
Trives man desuden ved at have en bil, man kan
placere gennem kurverne med stor nøjagtighed, kommer
man hurtigt til at holde af C4 Cactus.
Og da tjener 110-hestes benzinmotoren et vigtigt
formål. Motoren leverer sit maksimale
drejningsmoment over en meget bred kurve, der topper
allerede ved 1500 motoromdrejninger/minut. Det giver
en forbilledlig smidighed og mulighed for at nå de
100 km/t på blot 9,3 sekunder. Fremragende.
Viderefører standarden
Vi var ikke blege for at udnævne 82-hestes maskinen
til den bedste af slagsen blandt 3-cylindrede
motorer, da den kom frem. Det prædikat viderefører
turboversionen, fordi vibrationsniveauet er
beskedent, støjniveauet forbavsende lavt og den
karakteristiske 3-cylindrede knurren er næsten helt
elimineret.
Oven i det kommer en benzinøkonomi på 21,3 km/l. Den
er i sig selv ikke skelsættende, men ikke ringere
end konkurrenternes. Fordi den imidlertid er så
komplet en motor, bringer den sig selv og dens ejer
i førerposition.
Shine udstyret
Den prøvekørte variant af C4 Cactus var denne gang
top udstyrsmodellen, Shine. Det inkluderer
naturligvis det omfattende basisudstyr fra
Feel-varianten, men oven i kommer 16” alufælge i
stedet for stål, klimaanlæg i stedet for
aircondition, 2 ekstra højtalere, navigation,
regnsensor, p-sensor, tonede bageste sideruder og et
par andre småting.
Det udløser en merpris på 40.000 kroner, der sammen
med prisen for 110-hestes motoren bringer Cactus op
på 250.000 kroner. Prisen er ikke urimelig, så har
man brug for og lyst til at disponere over det
nævnte udstyr, skal man ikke holde sig tilbage. Men
netop fordi basisudstyret er så omfattende, er der
ikke et åbenlyst behov for at rykke opad og
110-hestes motoren fås også med Feel-udstyret.
Basisudstyret inkluderer eksempelvis multijusterbart
læderrat, 7” berøringsskærmen, fartpilot med
–begrænser, el-ruder foran, els-idespejle,
fjernbetjent centrallås, sædevarme, tågeforlygter
med svingfunktion, tagbøjler, den førnævnte
airconditon og meget mere.
Bagagerummet er rummeligt og let at komme til.
|