Årets Bil i Danmark 2015 blev Citroën C4 Cactus. Vel
dybest set ikke overraskende, for Citroën har
formået med den nye bil at bryder med
konventionerne, især indvendig, uden at gå på
kompromis med funktionalitet og overdreven brug af
moderne teknologi. De har med andre ord skabt en
moderne, tidsrigtig og brugbar bil, der skiller sig
ud fra mængden.
Vi mødte den nye C4 Cactus allerede i sommer i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler (læs
den første internationale prøvekørsel hér >>>).
Og det er en god idé, at supplere læsningen af denne
test på det danske vejnet med ordene fra dengang.
Den store forskel er, at denne gang var det den
regulære basisudgave, vi satte under lup. Og det
trækker bestemt ikke den modsatte vej, tværtimod,
for man kan få alting i denne verden (næsten), hvis
man blot betaler penge nok. Det, der er
udfordringen, er: Hvad får man for de penge, man nu
har valgt eller har været nødt til at vælge at
betale for den nye bil.
Godt i mål
Den billigste version af Citroën C4 Cactus hedder
Pure Tech 82 Feel. Det handler groft set om mindre
udstyr og færre hestekræfter. Men endda er Cactus’en
kommet rigtig godt i mål. Se bare:
Prisen for herligheden er 170.000 kroner, inklusive
de kostbare danske nummerplader (man skal så betale
9.900 kroner ekstra for perlemorslakken – men det
ser vi bort fra hér). Standardudstyret inkluderer
aircondition, muligheden for at forbinde
smarttelefoner m.m. til bilens infotainment system
via Bluetooth og USB, C4 Cactus Pure Tech Feel har
fartpilot med -begrænser, elektriske sideruder
fortil, elektrisk justerbare sidespejle,
fjernbetjent centrallås, et dejligt læderrat og
sædevarme. Noget så avanceret i denne prisklasse som
tågeforlygter med svingfunktion (så tågeforlygten i
højre side tænder, når man svinger til højre og
tilsvarende i venstre side – når forlyset altså er
tændt) er standard. Det samme er de fancy tagbøjler.
Og når nu ordet ”fancy” er i brug: Hele den fancy
indretning, på nær foreningen af de to forsæder til
en slags sofasæde, er standard på denne, den
allerbilligste model.
Skærmene i centrum
Det gælder ikke mindst de to vigtige skærme, dels 7”
berøringsskærmen, der er anbragt over
midterkonsollen på instrumentbordet, dels den skærm,
som man ser mellem rat-nav og ratkransen, som
digitalt viser hastigheden (og et par andre
småting). Fra 7” skærmen betjener man de fleste af
bilens udstyr, det er en vigtig del af det fancy og
moderne interiør og det har man ikke
bortrationaliseret.
Det har man nu i øvrigt ikke med særlig meget i den
bil. Jo, muligheden for at rulle de to bageste
sideruder ned og det delelige bagsæderyglæn. Vi
gætter på, at det er noget, Citroën på et eller
andet tidspunkt laver om på, f.eks. ifm. et facelift,
for de færreste kunder vil gå på kompromis med
funktionalitet, selvom undersøgelser måtte fastslå,
at det delelige bagsæderyglæn sjældent deles. Og
vippe-sideruden giver nu ikke den samme frihed og
udluftning en varm sommerdag som en rude, der kan
rulles ned. Begge dele er gjort for at spare vægt
(og er vel også billigere at producere), men lad os
se, hvad der sker.
Den bedste 3-cylindrede benzinmotor
Den eventuelle vægttilførsel kan så kompensere for
ved at gøre motorerne endnu mere
brændstoføkonomiske. For det har man i hvert fald
også godt greb om hos Citroën. Den prøvekørte
3-cylindrede benzinmotor uden turbolader, som vi
uden slinger i valsen vil udnævne til den bedste af
slagsen, vi har kørt til dato, præsterer en
benzinøkonomi på 21,7 km/l. Det er bare rigtig godt
for en bil, der er så rummelig som C4 Cactus.
For den ER rummelig. Indenfor rammerne af 4,16 meter
i længden har man foruden 348 liter bagageplads fået
glimrende plads på bagsædet. Og oppe fortil er
pladsen og rum-følelsen suveræn.
Tilvænning
Funktionelt er der ikke meget at komme efter. Det
kræver formentlig for de fleste en vis tilvænning at
skulle styre i princippet alle basale
udstyrsfunktioner i bilen via berøringsskærmen. Der
er nogle få funktioner, hvortil der er
konventionelle trykknapper, men hvis man ikke lige
præcis har skærmen åben på f.eks. klima-siden, skal
man først lige gennem et menu-punkt eller to før man
f.eks. kan aktivere recirkulation af kabineluften.
Omvendt vil måske især yngre bilkøbere og de
familier, der færdes hjemmevant med tablets og
smartphones formentlig trives med at betjene bilen
på den måde. Det virker da også upåklageligt, en let
berøring og funktionerne er aktiveret. Hopper bilen
samtidig på vejen, får man aktiveret en forkert
funktion, fordi man rammer ved siden af. Men det
svarer vel til, at man får trykket på en forkert
knap. Og så er det bare en ”ommer”.
Fremragende køreegenskaber
I øvrigt hopper C4 Cactus ikke særlig meget. Den har
nemlig virkelig fortræffelige køreegenskaber. Det
viste såvel kørslen på de danske landeveje og i
bytrafik som den kørsel på FDM Jyllandsringen, der
var mulighed for i forbindelse med forberedelserne
til Årets Bil i Danmark. C4 Cactus er sporsikker,
stabil, den er ikke nævneværdig sidevindsfølsom og
støjniveauet er forbilledligt lavt.
Hvis man vil have mere fart over feltet, er der
naturligvis mulighed for at købe bilen med
kraftigere motorer. Så bliver den også dyrere, sådan
er dét. Men når det hele gøres op, er der er meget
fint forhold mellem det, man betaler og det, man
får. Og hvem vil ikke gerne køre i en smart, moderne
bil og derigennem også være med på noderne.
|