- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Citroën C4 Cactus Pure Tech 82 Feel

Årets Bil på prøve


Af Søren Clauding – december 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets Bil i Danmark 2015 blev Citroën C4 Cactus. Vel dybest set ikke overraskende, for Citroën har formået med den nye bil at bryder med konventionerne, især indvendig, uden at gå på kompromis med funktionalitet og overdreven brug af moderne teknologi. De har med andre ord skabt en moderne, tidsrigtig og brugbar bil, der skiller sig ud fra mængden.

 

Vi mødte den nye C4 Cactus allerede i sommer i forbindelse med de første internationale prøvekørsler (læs den første internationale prøvekørsel hér >>>). Og det er en god idé, at supplere læsningen af denne test på det danske vejnet med ordene fra dengang. Den store forskel er, at denne gang var det den regulære basisudgave, vi satte under lup. Og det trækker bestemt ikke den modsatte vej, tværtimod, for man kan få alting i denne verden (næsten), hvis man blot betaler penge nok. Det, der er udfordringen, er: Hvad får man for de penge, man nu har valgt eller har været nødt til at vælge at betale for den nye bil.

 

Godt i mål

Den billigste version af Citroën C4 Cactus hedder Pure Tech 82 Feel. Det handler groft set om mindre udstyr og færre hestekræfter. Men endda er Cactus’en kommet rigtig godt i mål. Se bare:

 

Prisen for herligheden er 170.000 kroner, inklusive de kostbare danske nummerplader (man skal så betale 9.900 kroner ekstra for perlemorslakken – men det ser vi bort fra hér). Standardudstyret inkluderer aircondition, muligheden for at forbinde smarttelefoner m.m. til bilens infotainment system via Bluetooth og USB, C4 Cactus Pure Tech Feel har fartpilot med -begrænser, elektriske sideruder fortil, elektrisk justerbare sidespejle, fjernbetjent centrallås, et dejligt læderrat og sædevarme. Noget så avanceret i denne prisklasse som tågeforlygter med svingfunktion (så tågeforlygten i højre side tænder, når man svinger til højre og tilsvarende i venstre side – når forlyset altså er tændt) er standard. Det samme er de fancy tagbøjler.

 

Og når nu ordet ”fancy” er i brug: Hele den fancy indretning, på nær foreningen af de to forsæder til en slags sofasæde, er standard på denne, den allerbilligste model.

 

Skærmene i centrum

Det gælder ikke mindst de to vigtige skærme, dels 7” berøringsskærmen, der er anbragt over midterkonsollen på instrumentbordet, dels den skærm, som man ser mellem rat-nav og ratkransen, som digitalt viser hastigheden (og et par andre småting). Fra 7” skærmen betjener man de fleste af bilens udstyr, det er en vigtig del af det fancy og moderne interiør og det har man ikke bortrationaliseret.



Det har man nu i øvrigt ikke med særlig meget i den bil. Jo, muligheden for at rulle de to bageste sideruder ned og det delelige bagsæderyglæn. Vi gætter på, at det er noget, Citroën på et eller andet tidspunkt laver om på, f.eks. ifm. et facelift, for de færreste kunder vil gå på kompromis med funktionalitet, selvom undersøgelser måtte fastslå, at det delelige bagsæderyglæn sjældent deles. Og vippe-sideruden giver nu ikke den samme frihed og udluftning en varm sommerdag som en rude, der kan rulles ned. Begge dele er gjort for at spare vægt (og er vel også billigere at producere), men lad os se, hvad der sker.



Den bedste 3-cylindrede benzinmotor

Den eventuelle vægttilførsel kan så kompensere for ved at gøre motorerne endnu mere brændstoføkonomiske. For det har man i hvert fald også godt greb om hos Citroën. Den prøvekørte 3-cylindrede benzinmotor uden turbolader, som vi uden slinger i valsen vil udnævne til den bedste af slagsen, vi har kørt til dato, præsterer en benzinøkonomi på 21,7 km/l. Det er bare rigtig godt for en bil, der er så rummelig som C4 Cactus.

 

For den ER rummelig. Indenfor rammerne af 4,16 meter i længden har man foruden 348 liter bagageplads fået glimrende plads på bagsædet. Og oppe fortil er pladsen og rum-følelsen suveræn.



Tilvænning

Funktionelt er der ikke meget at komme efter. Det kræver formentlig for de fleste en vis tilvænning at skulle styre i princippet alle basale udstyrsfunktioner i bilen via berøringsskærmen. Der er nogle få funktioner, hvortil der er konventionelle trykknapper, men hvis man ikke lige præcis har skærmen åben på f.eks. klima-siden, skal man først lige gennem et menu-punkt eller to før man f.eks. kan aktivere recirkulation af kabineluften.

 

Omvendt vil måske især yngre bilkøbere og de familier, der færdes hjemmevant med tablets og smartphones formentlig trives med at betjene bilen på den måde. Det virker da også upåklageligt, en let berøring og funktionerne er aktiveret. Hopper bilen samtidig på vejen, får man aktiveret en forkert funktion, fordi man rammer ved siden af. Men det svarer vel til, at man får trykket på en forkert knap. Og så er det bare en ”ommer”.

 

Fremragende køreegenskaber

I øvrigt hopper C4 Cactus ikke særlig meget. Den har nemlig virkelig fortræffelige køreegenskaber. Det viste såvel kørslen på de danske landeveje og i bytrafik som den kørsel på FDM Jyllandsringen, der var mulighed for i forbindelse med forberedelserne til Årets Bil i Danmark. C4 Cactus er sporsikker, stabil, den er ikke nævneværdig sidevindsfølsom og støjniveauet er forbilledligt lavt.

 

Hvis man vil have mere fart over feltet, er der naturligvis mulighed for at købe bilen med kraftigere motorer. Så bliver den også dyrere, sådan er dét. Men når det hele gøres op, er der er meget fint forhold mellem det, man betaler og det, man får. Og hvem vil ikke gerne køre i en smart, moderne bil og derigennem også være med på noderne.


Andre Citroën prøvekørsler - find dem hér >>>


Citroën C4 Cactus i Motorradioen


Klik på billedet og tag med på en køretur i Årets Bil i Danmark 2015: Citroën C4 Cactus.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 

 

 


Model:

Citroën C4 Cactus PureTech 82 Feel

Listepris:

Kr. 169.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,2 l benzin turbomotor. 82 hk. 118 Nm/2750 omdr./min. 5 M/T. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,9 sek./ 171 km/t/ 21,7 km/l /105 g/km

Længde:

4,16 m

Bagagerum:

348/358-1170 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Tågelygter med kurvelys. Fartpilot med fartbegrænser. Højdejusterbart læderrat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. Sædevarme. 2 X Isofix. Bluetooth+USB.


Link til importøren


De karakteristiske airbumps har især en designmæssig funktion. Både dem og rejsekuffert-looket i lækre materialer er standard i den allerbilligste C4 Cactus. Læg mærke til, hvor meget plads der er under armlænet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt