Det er ikke den letteste ting i denne verden at
forene miljørigtig kørsel med begrebet køreglæde.
Men det er lykkedes for Citroën med en formidabel
1,6 liters 92 hestes HDi motor, der kun sender 99 g
CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer.
I sig selv er Citroën C3 en glimrende og velkørende
bil (læs
tidligere test her>>>), og som sådan har man et
godt udgangspunkt for at skabe kunststykket, at
forene de ellers vanskeligt forenelige modsætninger.
Køreglæde forbindes nemlig ikke alene med gode
køreegenskaber, men også med rigelig trækkraft og
det er normalt ikke let at kombinere.
For det sidste er normalt ensbetydende med stort
brændstofforbrug – eller i alle tilfælde større
brændstofforbrug end nødvendigt for at blive
transporteret.
Og hvad er det så, Citroën har gjort?
26,3 km/l
For det første har man formået, at skabe en 1,6
liters common-rail dieselmotor, som præsterer 92
hestekræfter. Det er i sig selv ikke noget særligt i
dagens højsofistikerede bilverden. Den er i stand
til at drive C3’eren fremad med en brændstoføkonomi
på 26,3 km/l. Det er til gengæld temmelig godt og
blandt de bedste præstationer i klassen for den
bilstørrelse.
Men man har desuden defineret motorens kraftforhold,
sådan at der frembringes rigtig meget kraft ved de
lavere motoromdrejninger. Maks momentet siger 230 Nm
ved 2000 omdr./min, men der er så meget kraft næsten
ved tomgangsfart, at man oplever en motor med masser
af spræl og dynamik ved lave omdrejningstal og
dermed også ved lave hastigheder.
Køreegenskaber og motorkraft
Man kan nå 100 km/t på 11 sekunder, men det siger
kun det halve, for ved byhastigheder er der så meget
saft og kraft, at man ikke et øjeblik tænker på at
dette er en øko maskine. Man oplever med andre ord
masser af køreglæde – både hvad angår køreegenskaber
og hvad angår motorkraft. Det er unikt.
Citroën har også formået at kompensere for den lidt
tungere front i dieselversionen kontra
benzinversionerne, så bilen er væver og nem at få
omkring hjørnerne. Det er temmelig godt gjort, for
nu at sige det mildt. Vi er faktisk ret imponerede.
Motoren er i øvrigt identisk med den, som også er
kendt med et forbrug på 25 km/l. Men man har i ”99g”
versionen ændret gearingen, man har lukke diverse
luftforstyrrende huller, ændret rudelisterne,
monteret bundplade i fuld bredde og anvendt mere
lukkede hjulkapsler. Den forbedrede aerodynamik er
altså en afgørende faktor for forbedringen på 1,3
km/l – og den ændrede gearing har ingen indflydelse
på fartpræstationerne.
Fornuftig pris
Og hele herligheden behøver ikke at koste mere end
190.000 kroner – det er blot 40.000 oveni prisen for
den billigste benzin-variant.
Den prøvekørte version var den billige
udstyrs-udgave med såkaldt Dynamique udrustning. For
40.000 mere får man eksklusive udstyr. Det man må
undvære i Dynamique udgaven er højdejusterbart
passagersæde, 16” alufælge, klimaanlæg (men man har
dog aircondition), el-sideruder bag, p-sensorer og
Zenith-forruden.
Om dette ekstra udstyr er 40.000 kroner værd er et
temperamentsspørgsmål, man kan udmærket have det
sjovt foruden…
|