Det er herligt, at følge udviklingen hos Citroën.
Efter et par årtier, hvor den avantgardistiske
franske bilfabrik vaklede mellem det traditionelle
og det ultra progressive har man gennem de senere år
fået cementeret en linje, hvor man på den ene side
rykker grænserne i bildesign og samtidig holder den
funktionalistiske fane højt. Den nye Citroën C3
Visiodrive er et glimrende eksempel herpå.
Kik på billederne, se på detaljerne og fornem,
hvordan der i bund og grund er tale om et stykke
designkunst. C3 er en kompaktbil og derfor et
kunstværket ikke så stort. Men det er værdifuldt og
iøjefaldende. Dertil kommer et udbygget udstyrsudbud
som f.eks. inkluderer den store Zenith frontrude,
der strækker sig fra frontklappen til midtvejs
mellem for- og bagsæder og giver et unikt
lysindfald. Merprisen er kun 8.900 kroner.
Gennemarbejdet
Og a-pro-pos pris: Den nye C3 koster kun 175.000
kroner i den prøvekørte 1,4-liters udgave med
mellem-udstyret, Dynamiqe. Og vi mener ”kun”, for
selvom den ikke er den største bil i prisklassen, er
den yderst gennemarbejdet i alle detaljer – og den
kan for øvrigt i basis version fås for blot 150.000
kroner.
Eneste minus på designet er kvalitetsudstrålingen,
der ikke er helt som man kunne ønske. Og vi siger
med vilje ”udstrålingen”, for selvom eksempelvis
skydepanelet under Zenithruden klaprer op imod
ruden, når man kører henover en ujævnhed i vejen, er
det jo ikke ensbetydende med, at panelet ikke holder
bilens levetid ud…
Blad-form
Formgivningen er gennemført i mindste detalje som
f.eks. designet af trykknapper til centrallås og
advarselsblink.
En blad-form, som går igen også i de store
sidespejle og lygtepartier og skaber en visuel,
dynamisk samhørighed. Citroën C3 er virkelig
vellykket.
Bilen er blot 3,97 meter lang. Det vil normalt
betyde stort set ingen bagageplads. Men C3 byder på
ikke mindre end 300 liter, oven i købet med lav
læssekant. Det ville traditionelt medføre ringe
kabineplads, men fordi Citroën har adopteret idéen i
en Toyota IQ og skabt usædvanlig meget benplads
foran højre forreste passagersæde, skal bilen fyldes
med lutter langbenede personer, før benpladsen er et
problem. Højre forsædepassager skyder simpelthen sit
sæde længere frem end førersædet og så er der fin
benplads bag ham på bagsædet. Handskerummet er trods
dette forbavsende stort og kombineret med en
forholdsvis stor højde på lidt over halvanden meter
er Citroën C3 utrolig rummelig.
Til gengæld skal man ikke have al for meget lyst til
at strække sit venstre ben, når man sidder bag
rattet, for det er der ikke plads til.
Imponerende udstyrsliste
Udstyrslisten er imponerende. F.eks. er sædevarme,
fartpilot og el-sideruder samt automatisk klimaanlæg
standard. Det harmonerer helt og aldeles med
køreoplevelsen, som er lydløs, komfortabel og mere
dynamisk end man umiddelbart skulle forvente sig af
en bil med 95 hestekræfter i motorrummet.
Accele-
rationen til 100 km/t på 10,6 sekunder er
over-bevisende og det samme er en brændstof-økonomi
på 17,2 km/l BENZIN!
Affjedringen absorberer små ujævnheder, så de stort
set ikke mærkes. Bliver de større, mærker man dem og
det medfører en lille gyngende bevægelse, men det er
småtingsafdelingen og må ikke foranledige nogen til,
blot fordi der er tale om en Citroën, at føre
tankerne over på den legendariske ”gyngehest”,
Citroën 2CV. I øvrigt er aerodynamikken fremragende
og sidevindsfølsomhed er der ikke meget af i C3.
|