Chevrolet
har bygget sin første dieselmotor til personbiler.
Den er for nylig lagt i motorrummet på den store
Chevrolet Epica og hvordan spænder det så an?
Der er
alle muligheder for, at det forsøg ville mislykkes.
Chevrolet har nemlig bygget sin egen dieselmotor –
man har ikke taget den korte vej og købt en maskine
hos en af konkurrenterne, der har været lidt
tidligere på færre. Det kunne være gået galt, men
det er det på ingen måde.
God pris
Vi har
tidligere prøvekørt Chevrolet Epica med 2-liters
benzinmotor (læs
mere hér>>>), og vil ikke her gå i dybden med
bilens i øvrigt udmærkede egenskaber. Til gengæld
vil vi slå fast, at en Chevrolet Epica med
dieselmotor og LT udstyr (der bl.a. inkluderer
læderkabine, klimaanlæg osv.) er et virkelig godt
køb. En sådan sag koster nemlig under 325.000
kroner.
Den
prøvekørte variant var udstyret med automatgearkasse
og derved stiger prisen med 33.000.
Følger
standarden
Chevrolet
dieselen er en 4-cylindret 2-liters common-rail
maskine, der yder 150 hestekræfter og præsterer et
drejningsmoment på 320 Nm ved 2000 omdr./min.
Specifikationerne er altså meget lig niveauet hos
konkurrenterne. Den kører 16,4 km/l og derved er
brændstoføkonomien også helt i overensstemmelse med
hvad man kan forvente af en sådan motor. Det samme
gælder selvsagt CO2 udledningen.
Ved
koldstart fornemmes en vis tøven, som kan hænge
sammen med, at bilen er forholdsvis tung. Den er
heller ikke udpræget støjsvag men niveauet falder
hurtigt efterhånden som maskinen bliver varm.
Støjniveauet er da moderat og grunden til, at det
ikke er lavere, kan formentlig tilskrives, at
lydisoleringen ikke er så veludviklet som man
oplever det i andre – og meget dyrere – biler.
Variabel
turbo
Det samme
gælder vibrationerne. Det er vigtigt hele tiden at
have prisen på en Chevry diesel for øje, når man
vurderer den. Motoren opleves både smidig og
omdrejningsvillig – og turbotøven mærker man ikke
meget til, hvilket hænger sammen med såkaldt
variabel turbogeometri: Turboladerens konstruktion
indebærer at den trykker relativt mere ved lave
omdrejninger end ved høje. Det må formodes også at
mindske den mekaniske belastning og giver alt andet
lige længere levetid.
Epica er
generelt både komfortabel og luksuøs. Det er en rar
oplevelse at køre med V6 benzinmotoren, for
dieselmaskinen kan ikke følge med, når det drejer
sig om lyd og smidighed. Til gengæld følger den
ganske godt med,