- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Chevrolet Epica 2,0 LT C/C

Amerikanerbil fra Korea


Tekst: Søren Clauding - januar 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Markedet flyder ikke ligefrem med amerikanerbiler. Men der er kommet lidt flere til efter at Chevrolet er blevet re-introduceret i Europa. Der er bare lige det ved det, at de nye Chevrolet’er er slet ikke amerikanere men derimod koreanere. Det gælder også Chevrolet Epica.

 

Men det skal vi europæere nu ikke være så kede af. For koreanerne bygger biler i god kvalitet. De er desuden ret effektive og det har medført, at priserne i Europa bliver ret attraktive. Det gælder også Chevrolet Epica.

 

Stor luksusbil

Epica er en stor luksusbil i stil med Audi A6, Toyota Avensis og Peugeot 607. Den er ikke mindre end 4,81 meter lang, så den ER virkelig stor. Og prisen – den er virkelig lav: 280.000 kroner for den prøvekørte udstyrsmodel med bogstavbetegnelsen LT. Dermed er den prismæssigt sat på niveau med Hyundai Sonata og det er faktisk ganske godt gået af den danske Chevrolet importør, for eksempelvis er det ikke lykkedes Kia importøren at opnå en tilsvarende pris på Kia Magentis, der oven i købet er søstermodel til Sonata (eller også er det netop derfor!).

 

Chevrolet Epica LT er en regulær udstyrsmodel. Epica kan også købes til blot 245.000 kroner. Men så får man heller ikke 16” alufælge med i købet, eller cruise-control, eller klimaanlæg, eller læderindtræk (!!!), eller boardcomputer, eller multijusterbart rat, eller visker med regnsensor.

 

Europæiske køreegenskaber

Og en anden fordel ved Epica’s koreanske oprindelse er dens køreegenskaber. Europæiske og komfortable – blødere end de tyske biler – men der er ikke meget flyder over den. Den er ingen racerbil og må heller ikke køres som en sådan. Det er heller ikke hensigtsmæssigt, for den er ikke udstyret med ESP, så oversatser man, er det op til en selv at redde den hjem.

 

Den attraktive pris kan da i sagens natur ikke alene henføres til produktionseffektivitet i Korea. Chevrolet Epica er ikke en bil, der sætter dagsordenen for fremtidens bil teknologi. Den er på ingen måde banebrydende, men den er tillidsvækkende, fordi koreanerne ikke har gjort en ære ud af at opfinde den dybe tallerken én gang til.

 

Enkle løsninger

På få punkter har man valgt at gøre tingene anderledes end det er set i andre biler og det er bestemt en fordel. F.eks. aktiveres sædevarmen fra en stor knap på hver sidedør. Dejligt når det er koldt og mørkt, hvor stive fingre ikke har let ved at finde knapper på siden af sæderne eller ned i midterkonsollen hvor visse bildesignere har det med at skjule dem. Og aktiveringen af cruise-control’en foregår fra store knapper på rattet.

 

I det hele taget er det fornuftige og enkle løsninger, designerne er kommet op med – det mulijusterbare (læder)rat betjenes vha. et dejlig stort greb og kabineluften genbruges ved at trykke på én knap. Og når man igen vil have luft ind udefra trykker man blot på en anden. Hvor svært kan det være!

 

Plads og maskine

På et par punkter har Epica lidt amerikansk over sig. Pladsforholdene i

 


Chevrolet Epica er stor og til prisen er den unik.

 

Interiør designet er klassisk, enkelt og elegant. Bagagerummet rummer det, det skal - inklusive reservehjul.

 

Motoren er en række 6'er placeret på tværs i maskinrummet.


 kabinen er ikke optimale – der er for lidt plads på bagsædet, bilens ydre mål taget i betragtning. Bagagerummet er OK, men heller ikke overvældende. Til gengæld har man reservehjul med i stedet for lappekit. Tak for det!

 

Og så er der motoren: En række 6’er med dyb buldren, lavt støjniveau og fine omdrejningskarakteristika. 143 hestekræfter føles ikke af meget, men den klarer de første 100 km/t på 9,9 sekunder og går over 200 km/t på toppen, så det er nok mest bilens potentiale, der snyder. Benzinøkonomien er for øvrigt udmærket: 12,2 km/l, som næsten kan opnås i praksis!


Model:

Chevrolet Epica 2,0 LT C/C

Listepris:

Kr. 279.995

Motor:

6 cyl. 2 liter. 143 hk

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

9,9 sek/207 km/t/

12,2 km/l

Længde:

4,81 m

Bagagerum:

480 liter

Div. udstyr:

ABS. EDS. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Læderinteriør. Elektrisk multijusterbart førersæde. Cruise-control. 16” alufælge.

 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt