Chevrolet Captiva er en af de nyeste i den række af
koreansk byggede biler i SUV- kategorien, der i de
seneste år er kommet til Danmark. Det er General
Motors, der står bag, og fordi koreansk bilindustri
virkelig er kommet op i kvalitet, er der tale om et
reelt alternativ, ikke bare til de koreanske SUV’er,
men også de europæiske af slagsen.
På grund af den danske afgiftslovgivning er det især
gulplade versionen, der sælges mange af. Kan man
klare sig med to siddepladser, sparer man over
200.000 kroner. I stedet får man gode pladsforhold –
et eller andet sted omkring 1,5 kubikmeter bag
forsæderne – og anvendelsesmuligheder, der gør bilen
ideel i Danmark.
Variabel 4X4
Den har firehjulstræk, når der er brug for det.
ESP’en registrerer på nul tid, når de to af hjulene
har brug for assistance. Næsten ligeså hurtigt er
alle fire hjul i gang med at bestille noget. Det
fungerer godt i terræn’et og på våd vej – og det
sparer brændstof og slider mindre på transmissionen,
når der ikke er behov for det. Derfor går Chevrolet
Captiva, i den prøvekørte version med 2-liters
dieselmotor, også 13,5 km/l – et tal, der i det
store hele holder i praksis.
Dieselmotoren trækker godt og den giver også lyd fra
sig, så man kan høre, at den bestiller noget.
Brændstoføkonomien er fin, bilens vægt på næsten
1800 kg taget i betragtning. Præstationerne er i det
hele taget ganske gode – 0-100 km/t på 10,6 sekunder
og 186 km/t på toppen. Men den er i sagens natur
ingen racerbil – til trods for ordet ”Sport” i
typebetegnelsen (Sport Utility Vehicle).
Fast affjedring
Chevrolet har ellers sat Captiva’en pænt hårdt op.
Derved adskiller den sig fra konkurrenter som f.eks.
Kia Sorento og SsangYongs SUV’er. Men det høje
tyngdepunkt melder sig, hvis man vil for hurtigt
igennem kurverne. Så det holder man hurtigt op med
(uden at der dog på nogen måde er noget farligt i
det).
”Sport” handler i Van versionen nok mere om de mange
formål, den megen plads og de gode off-road
egenskaber giver mulighed for at håndtere. Man skal
ikke køre rigtig off-road med den. Men har man
fiskeudstyret bagi, kan man i de fleste tilfælde
komme ganske tæt på bredden. Surferudstyret eller
dragen skal heller ikke slæbes så langt, simpelthen
fordi Captiva de fleste steder vil kunne køre meget
længere end det mange steder vil være tilladt.
Plads under bunden
At bilen kan være tæt på dér, hvor man er, er en
fordel. For selvom der er rigtig god plads, også
under bunden i varerummet, er der ingen aflåselige
rum. Måske kan det eftermonteres, for det virker som
om, at der er meget uudnyttet plads dér, hvor man
normalt ville have sine ben, hvis man sad på det
bagsæde, der er afmonteret.
Overraskende nok er Captiva også udrustet med
reservehjul – som man kommer til under bilen. Flere
konkurrenter opnår god plads ved at
bortrationalisere reservehjulet. Men en skarp granit
kantsten eller en opkørt brosten – mere skal der
ikke til for at flænge et dæk – og hér hjælper et
lappekit ikke meget. Et stort plus til Captiva – for
selvom det er uhandigt, at skulle hente
reservehjulet under bilen, er det på den anden side
mere praktisk end at skulle tømme varerummet for at
komme til det. |