Danskerne 
							er blevet storkøbere af de såkaldte "SUV" (Sport 
							Utility Vehicle). Mest på gule nummerplader, fordi 
							det er billigst og man for prisen får meget plads og 
							mange funktioner. Men også fordi de fjernøstlige 
							bilproducenter for alvor er begyndt at blande sig. 
							Det er navne som Suzuki, Hyundai og Kia, og de har 
							sædvanen tro presset priserne til glæde for alle de 
							bilkunder, der har brug for den slags biler.
							 
							Nu kommer 
							der snart endnu en spiller på banen og det bliver markedet 
							næppe mindre af. Det er Chevrolet, der efter at have 
							overtaget koreanske Daewoo har sprøjtet gode 
							lavprisbiler på markedet. Chevrolet, der er et mærke 
							under verdens største bilproducent, General Motors, 
							præsenterede på Geneve Motor Show i marts en stærk 
							deltager i SUV-klassen. Den hedder Captiva og den 
							har man netop introduceret for pressen på 
							udfordrende veje i det nordlige Slovakiet og sydlige 
							Polen.
							 
							Chevrolet 
							Captiva kommer først til Danmark i september, men 
							bilen skaber givet vis sin egen niche på SUV 
							markedet. Hvor Kia (Sorento) og Hyundai (Santa Fe) 
							er bløde komfortable flydere med udmærkede off-road 
							egenskaber, er Chevrolet Captiva nemlig stramt sat 
							op og i højere grad rettet ind imod at løse de 
							behov, de hovedsagelig bliver stillet overfor – og 
							det foregår ikke ofte "off-road".
							 
							Captiva 
							er ganske enkelt en stor, rummelig SUV, der er nem 
							at komme omkring hjørner med og som byder på mange 
							gode hverdagsløsninger.
							Den faste 
							opsætning viser sig på de plane slovakiske landeveje 
							som en god og stabil løsning. På de ujævne polske 
							veje havde den tendenser til at hoppe og danse. Men 
							det var 
							stadig 
							føreren, der bestemte retningen. Den ros skal 
							Captiva have.
							 
							Uden for 
							regulære veje udmærkede den sig ved, at det 
							automatiske firehjulstræk reagerer superhurtigt. 
							Sædvanligvis er Captiva forhjulstrukket (det 
							nedsætter slitagen og koster mindre brændstof), men 
							når behovet for firehjulstræk melder sig, 
							registrerer ESP’en det på 100 milisekunder og så er 
							forhjulstrækket forvandlet til træk på alle fire 
							hjul.
							 
							Stor 
							frihøjde betyder, at Captiva klarer sig i terræn’et 
							– og i konkurrencen – men den kommer ikke i nærheden 
							af regulære off-roadere.
							Captivas 
							linier er blødere end konkurrenternes. Det adskiller 
							den visuelt. Og dens funktionalitet er ret 
							opfindsom. På gule nummerplader ( billigste version 
							vil komme til at koste 227.000 kroner hvoraf de 
							37.000 er moms) er opfindsomheden elimineret, men 
							betaler man 400.000 kroner for en model på hvide 
							plader, får man eksempelvis en bil, hvor bagsæderne 
							kan foldes helt frem og dermed efterlader eminent 
							højde til f.eks. transport af større potteplanter.
							Slipper 
							men yderligere 20.000 kroner, får man en bageste 
							sæderække med to siddepladser oveni. Det giver store 
							variationsmuligheder.
							
							 
							
							Chevrolet 
							Captiva vil kunne leveres med enten en 2,4 liters 
							benzinmotor, der yder 136 hestekræfter, en 3,2 
							liters V6, der leverer op til 230 hk eller en hel 
							nykonstrueret 150 hestes 2-liters diesel med et 
							moment på 320 Nm.