Vælger man en BMW, er der virkelig tryk på ordet
”vælger”. Der er nemlig ingen af de ordinære valg
kriterier, der gælder her. I hvert fald når det
handler om mellemklassebiler og det, der er mindre.
BMW’s mindste er 1-serien. Den er for dyr i forhold
til pladsen, den er ikke udpræget funktionel og den
er ikke engang særlig elegant. Desuden har den
baghjulstræk – til trods for at mange motor-guru’er
i årevis har fordømt baghjulstræk og udnævnt
forhjulstræk til den sikreste – og også den mest
kompakte og plads besparende trækform.
Liebhaverbil
Alligevel sælger BMW godt. Det skyldes ikke alene
indførelsen af favorable leasingformer – de er måske
den praktiske løsning, der betyder at BMW
liebhaveren kan få sin drøm opfyldt. Men især det,
at BMW er en liebhaverbil, til trods for den
påståede ufornuft.
1-serien giver den bedste forklaring på hvorfor. I
denne kategori forventer man funktionalitet mere end
køreglæde. Man forventer fornuft mere end æstetik.
Og prestige giver man ikke meget for.
Fordelene
Men en BMW 1-serie kører ikke usynligt rundt i
trafikken, så et eller andet med det der design har
BMW alligevel opnået! Og bruger man dens fremragende
køreegenskaber kommer man ikke bare sikkert gennem
landskabet – man får også en enestående oplevelse ud
af det, som få af konkurrenterne kan hamle op med.
På grund af baghjulstrækket og fordi BMW har afstemt
undervognen, ja hele bilens konstruktion, så den
bare kører vanvittig godt.
1-serien har ikke forhjulstrækkerens indbyggede og
til tider falske sikkerhed. Til gengæld har BMW
udviklet et Elektronisk Stabilitets Program, som
både tilgodeser behovet for aktiv kørehjælp, når det
måtte vise sig, og samtidig optimere
køreegenskaberne. BMW er simpelthen den eneste
baghjulstrækker, vi har prøvet, hvor ESP ikke
eliminerer køreoplevelsen og opfordrer til at blive
slået fra, når man ikke bare skal køre rutinekørsel.
Valget
Hvilken 1-serie BMW, man skal vælge, er helt og
aldeles et temperamentsspørgsmål (jo, måske også
lige et økonomisk spørgsmål, men det er jo så
kedeligt at tale om). Mange BMW-købere vil sikkert
frydes ved den ene af de prøvekørte udgaver – med en
smidig og særdeles civiliseret 2-liters motor med
129 hestekræfter. Andre vil ikke kunne leve uden den
kraftfulde, næsten skræmmende 265-hestes 3-liters
6’er.
Den lille af dem (den findes faktisk endnu mindre –
i en 1,6-liters version med 115 ganske udmærkede
heste) koster iflg. prislisten 350.000 kroner
(1,6’eren koster blot 300.000) og den store står til
555.000 kroner. Prisforskellen er anselig men
forståelig, når man fratrækker de 140.000 kroner
mere, som statskassen tjener på den dyreste af
varianterne.
M-Sport
Og så er der M-Sport kittet. Begge de to 1’ere var
påhængt for 75.000 kroner ekstraudstyr. En del af
det er kosmetisk, en del af det er praktisk og
tjener et kørselsmæssigt formål. Men et godt råd er
det, at prøve en bil med M-sport kit før man
bestiller. Kørekomforten er ringere, vejgrebet
bedre. Også det er et spørgsmål om temperament.
En BMW er måske er pragtkøretøj, men helt uden
praktiske løsninger er en 1-serie dog ikke. Derfor
vil en familie udmærket kunne trives med en 1-serie.
Men man skal være enige om, at en del af købsprisen
bliver brugt til andet end plads, funktion og
kedsomhed. Er man det findes der ingen mage til, til
den pris.
Sådan kører en BMW 130i M-sport>>>
M-Sport logo'et på dørpanelet er en
vigtig del af M-Sport pakken. Man skulle jo helst
ikke gå hen at glemme, at det er sådan en!
|