En BMW 1-serie kører noget nær perfekt. Et lavt
tyngdepunkt, et hjul i hvert hjørne, baghjulstræk og
en fast undervogn er de vigtigste ingredienser.
Hjulophængene er i bund og grund ikke særlig
avancerede – for så ville de fylde for meget. Men
undervognen er utrolig velafstemt. Derfor er BMW
1-serien en fornøjelse at styre rundt med, en væver
kompakt bil, uanset motorkraft.
130i har alle de egenskaber. I tilgift har den 265
hestekræfter, frembragt af en 3-liters række 6’er
helt uden turbolader. Med al respekt for turboladere
og moderne teknologi er der intet, der reagerer så
hurtigt på speederbevægelser som en regulær benzin
indsugningsmaskine. Det maksimerer køreoplevelsen.
Begrænsningen er færdselsloven og almindelig
hensynsfuldhed. Men har man muligheden, som vi fik
den, for at styre de mange hestekræfter og den
sublime undervogn rundt på en racerbane, er de to
begrænsninger elimineret.
Eneste begrænsning er nu førerens kørefærdigheder og
i dette tilfælde Sturup Raceways snævre kurveforløb.
De passer imidlertid rigtig godt til 130i. For
selvom dens topfart er elektronisk begrænset til 250
km/t er den ingen Formel 1 racer. Den vejer også et
par kg mere, så de snoede kurver gav en rigtig fin
oplevelse.
Hvordan den kører? Sådan:
Meget fin acceleration op igennem gearene.
Gearskiftet er stramt – lidt for stramt efter vores
mening, men det er nok en principsag hos BMW. På den
anden side er det så nøjagtigt, at når man kaster
bagenden en smule ud i indbremsningen til en kurve,
er man stensikker på at ramme præcis det gear, man
ønsker.
Det er overraskende nemt, at kaste med BMW’en, for
dens udskridning
|