- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Lexus UX 300h

Premium Hybrid


Delikat luksus til hverdagsbrug


Af Søren Clauding – januar 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mon ikke mange forbinder luksusbiler med store biler? Men det er ikke altid, at det føles som en luksus, når man ikke kan få plads til bilen på de miniature parkeringspladser, de danske by-arkitekter har tiltænkt bilismen. Løsningen kan hedde Lexus UX 300h.

 

Vi har allerede i maj sidste år prøvekørt den nye kompakte Lexus UX 300h. En ægte Urban Cross Over, der kører fremragende, også på de sydfranske landeveje omkring Bordeaux, hvor størstedelen af kørslen dengang fandt sted. Der var jævne veje, ujævne veje, det var tørt og det regnede – men sne var der trods alt ikke i maj måned. Så det havde vi til gode.

 

Julesne i januar

Køreegenskaberne fra dengang blev til fulde bekræftet. Så det var ikke temaet, udover at bilen ved prøvekørslen i Danmark var udstyret med vinterdæk. Det var ret godt, da vejrguderne for en gangs skyld samarbejdede og dengang i begyndelsen af januar måned, hvor testen tog sin begyndelse, strøede et nydeligt lag forsinket julesne ud over det danske landskab.

 

Så afsted gik det, ud i sneen, inden der blev skruet op for varmen og den på et øjeblik var væk igen. Vi nåede det, og kan hurtigt føje til oplevelsen i Sydfrankrig, at det dér med at køre på sne, kan en UX 300h også godt finde ud af. Især stabiliteten ved nedbremsning viste sig at være rigtig god.

 

Forhjulstræk er en fordel

Det danske vintervejr gjorde det oven i købet tydeligt, hvor stor en luksus, der er forbundet med at have forhjulstræk i en bil i denne størrelse (en Lexus UX 300h er 4,5 meter lang). Og den lethed, der er forbundet med en ukompliceret hybrid drivline kombineret med en egenvægt på blot 1,5 ton, gav begrebet ”luksus” nye dimensioner. Luksus handler om komfort, men det har så sandelig også at gøre med let og ukompliceret kørsel.



Ligeledes er det altså også en luksus at kunne parkere bilen på i princippet alle parkeringspladser i de danske storbyer. Fordi den, hvis det gøres rigtigt, ikke kommer i karambolage med opstregningerne på asfalten, der, hvis de overskrides, medfører en bøde. Ét sted må man dog som udgangspunkt ikke parkere (ikke, at man ikke kan), men fordi UX 300h er selvopladende og ikke har behov for jævnlig energiindsprøjtning fra elnettet, og derfor heller ikke kan oplades udefra, en den forvist fra parkeringspladser, der er forbeholdt opladningsbiler.

 

Attraktiv benzinøkonomi

Det til trods for, at den har en meget attraktiv benzinøkonomi, også i sammenligning med de fleste plugin hybrider, når de er løbet tør for opladet elektricitet. Faktisk kan man køre 21,3 kilometer på hver liter benzin og længere ved bykørsel, hvis man er påpasselig. Vejret drillede os dog for meget i testperioden til, at vi kan give et retvisende tal for forbruget ved bykørsel – men det er næppe meget forskelligt fra det officielle tal – forudsat blød speederfod.



Det kan så være lidt af en udfordring at køre med, for med op til 199 effektive hestekræfter, kan man godt være fristet til at udnytte accelerationspotentialet på 0-100 km/t på 8,1 sekunder. Men i byen giver det så heller ikke meget mening – det er ude på landevejen, at kræfterne skal bruges. Ikke engang en større anhænger kan man trække (eller må man trække) for 750 kg er overgrænsen.

 

Hvorfor? Formentlig fordi den meget økonomisk optimerede drivline vil blive udfordret uforholdsmæssigt meget, hvis man fx sætter en 1,5 tons anhænger bagpå. Det vil belaste kørselsøkonomien, men også transmission og drivlinen i det hele taget vil også være spændt for hårdt for. Tror vi.


Designet er gennemført delikat.


Righoldig men ikke overdådigt udstyr

Den billigste Lexus UX 300h er prissat til 400.000 kroner, og den prøvekørte topversion ”Premium” er 100.000 kroner dyrere. Men da får man også et delikat design og righoldigt udstyr, som inkluderer 18” alufælge, 12,3” berøringsskærm, 10 højtalere, og 2-zone klimaanlæg med nanoe X teknologi reduceres bl.a. vira, lugt, bakterier og pollen. Det er vel også en slags luksus…

 

Kurveforlygter sætter man pris på en mørk vinternat, bakkamera er en ubetinget fordel, assisteret af p-sensorer for og bag, og det er el-bagklappen også. Men mærkelig nok kan den ikke aktiveres ved et spark under kofangeren. Lexus UX 300h har ellers nøglefri betjening, og når man er indenfor, sætter man pris på elektrisk lændestøtte på førersædet, de elektriske forsæder og varme i det el-justerbare rat.

 

Lexus UX 300h udstyret er godt nok righoldigt, men ikke overdådigt. Man har fx ikke Head-up Display eller panorama glas/soltag, hvilket kan være et bevidst fravalg, for det er ikke alle, der trives med det udstyr. Ser man specifikt på UX 300h som den urban cross-over, den er skabt, giver en spejling af de vigtigste informationer op på forruden og et panorama glastag heller ikke den helt store mening. Ikke mindst sidstnævnte er irriterende ved kørsel under gadelygter, hvor lyset i kabinen da ustandselig skiftes.


PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>
Læs også:
Rigtig opdatering gør luksus crossover skarpere
First World on-board test: Lexus UX 300h

Vi prøvekørte den nye og kraftigt opdaterede fuld hybrid udgave af den kompakte Lexus UX model på sydfranske landeveje i vindistriktet Saint-Emilion. Der var ikke meget vin på vejene, og heller ingen sne, men masser af bump. Fuld HD.





Model: Lexus UX 300h

Listepris:

Kr. 499.500

Motor og transmission:

4 cyl. Atkinson Cycle benzinmotor, 2,0 l. 152 hk. Permanent magnet synkron elmotor, 113 hk. System: 199 hk, 206 Nm. eCVT automatgear. FWD.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning/ (WLTP):

8,1 sek./ 177 km/t/ 21,3 km/l /113 g/km.

Længde:

4,5 m

Bagagerum:

433 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED med kurvelys. 18” alufælge. Nøglefri betjening. El-justerbart læderrat med varme. 2 zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. 12,3” touchscreen. Bakkamera. P-sensorer for og bag. Cloud navigation. El-bagklap. 3 års garanti, ubegrænset km. Lexus Relax serviceaktiveret garanti: 10 år/185.000 km.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt