Mon ikke mange forbinder
luksusbiler med store biler? Men det er ikke altid,
at det føles som en luksus, når man ikke kan få
plads til bilen på de miniature parkeringspladser,
de danske by-arkitekter har tiltænkt bilismen.
Løsningen kan hedde Lexus UX 300h.
Vi har allerede i maj sidste
år prøvekørt den nye kompakte Lexus UX 300h. En ægte
Urban Cross Over, der kører fremragende, også på de
sydfranske landeveje omkring Bordeaux, hvor
størstedelen af kørslen dengang fandt sted. Der var
jævne veje, ujævne veje, det var tørt og det regnede
– men sne var der trods alt ikke i maj måned. Så det
havde vi til gode.
Julesne i januar
Køreegenskaberne fra dengang
blev til fulde bekræftet. Så det var ikke temaet,
udover at bilen ved prøvekørslen i Danmark var
udstyret med vinterdæk. Det var ret godt, da
vejrguderne for en gangs skyld samarbejdede og
dengang i begyndelsen af januar måned, hvor testen
tog sin begyndelse, strøede et nydeligt lag
forsinket julesne ud over det danske landskab.
Så afsted gik det, ud i
sneen, inden der blev skruet op for varmen og den på
et øjeblik var væk igen. Vi nåede det, og kan
hurtigt føje til oplevelsen i Sydfrankrig, at det
dér med at køre på sne, kan en UX 300h også godt
finde ud af. Især stabiliteten ved nedbremsning
viste sig at være rigtig god.
Forhjulstræk er en fordel
Det danske vintervejr gjorde
det oven i købet tydeligt, hvor stor en luksus, der
er forbundet med at have forhjulstræk i en bil i
denne størrelse (en Lexus UX 300h er 4,5 meter
lang). Og den lethed, der er forbundet med en
ukompliceret hybrid drivline kombineret med en
egenvægt på blot 1,5 ton, gav begrebet ”luksus” nye
dimensioner. Luksus handler om komfort, men det har
så sandelig også at gøre med let og ukompliceret
kørsel.

Ligeledes er det altså også
en luksus at kunne parkere bilen på i princippet
alle parkeringspladser i de danske storbyer. Fordi
den, hvis det gøres rigtigt, ikke kommer i
karambolage med opstregningerne på asfalten, der,
hvis de overskrides, medfører en bøde. Ét sted må
man dog som udgangspunkt ikke parkere (ikke, at man
ikke kan), men fordi UX 300h er selvopladende og
ikke har behov for jævnlig energiindsprøjtning fra
elnettet, og derfor heller ikke kan oplades udefra,
en den forvist fra parkeringspladser, der er
forbeholdt opladningsbiler.
Attraktiv benzinøkonomi
Det til trods for, at den
har en meget attraktiv benzinøkonomi, også i
sammenligning med de fleste plugin hybrider, når de
er løbet tør for opladet elektricitet. Faktisk kan
man køre 21,3 kilometer på hver liter benzin og
længere ved bykørsel, hvis man er påpasselig. Vejret
drillede os dog for meget i testperioden til, at vi
kan give et retvisende tal for forbruget ved
bykørsel – men det er næppe meget forskelligt fra
det officielle tal – forudsat blød speederfod.

Det kan så være lidt af en
udfordring at køre med, for med op til 199 effektive
hestekræfter, kan man godt være fristet til at
udnytte accelerationspotentialet på 0-100 km/t på
8,1 sekunder. Men i byen giver det så heller ikke
meget mening – det er ude på landevejen, at
kræfterne skal bruges. Ikke engang en større
anhænger kan man trække (eller må man trække) for
750 kg er overgrænsen.
Hvorfor? Formentlig fordi
den meget økonomisk optimerede drivline vil blive
udfordret uforholdsmæssigt meget, hvis man fx sætter
en 1,5 tons anhænger bagpå. Det vil belaste
kørselsøkonomien, men også transmission og drivlinen
i det hele taget vil også være spændt for hårdt for.
Tror vi.

Designet er gennemført
delikat.

Righoldig men ikke
overdådigt udstyr
Den billigste Lexus UX 300h
er prissat til 400.000 kroner, og den prøvekørte
topversion ”Premium” er 100.000 kroner dyrere. Men
da får man også et delikat design og righoldigt
udstyr, som inkluderer 18” alufælge, 12,3”
berøringsskærm, 10 højtalere, og 2-zone klimaanlæg
med nanoe X teknologi reduceres bl.a. vira, lugt,
bakterier og pollen. Det er vel også en slags
luksus…
Kurveforlygter sætter man
pris på en mørk vinternat, bakkamera er en ubetinget
fordel, assisteret af p-sensorer for og bag, og det
er el-bagklappen også. Men mærkelig nok kan den ikke
aktiveres ved et spark under kofangeren. Lexus UX
300h har ellers nøglefri betjening, og når man er
indenfor, sætter man pris på elektrisk lændestøtte
på førersædet, de elektriske forsæder og varme i det
el-justerbare rat.
Lexus UX 300h udstyret er
godt nok righoldigt, men ikke overdådigt. Man har fx
ikke Head-up Display eller panorama glas/soltag,
hvilket kan være et bevidst fravalg, for det er ikke
alle, der trives med det udstyr. Ser man specifikt
på UX 300h som den urban cross-over, den er skabt,
giver en spejling af de vigtigste informationer op
på forruden og et panorama glastag heller ikke den
helt store mening. Ikke mindst sidstnævnte er
irriterende ved kørsel under gadelygter, hvor lyset
i kabinen da ustandselig skiftes.

|