Det er ikke den kompakte til
mellemstore Urban Cross Over, Lexus UX, der har
domineret den succes, som det Toyota ejede japanske
luksus-brand har oplevet siden re-introduktionen på
det danske marked i 2019. Men ud af de små 100
stykker, der har fået dansk nummerplade på, er tre
fjerdedele fuld-hybrid udgaven, og det er en god
basis for den nye, opdaterede version, der her i maj
kører ud på de danske veje.
Man har derfor fra
importørens side valgt at droppe den fuldt
elektriske version, og satser målrettet på at få
ekstra gang i salget af den nye fuld-hybrid, UX
300h, som er udrustet med en 4-cylindret 2-liters
Atkinson cycle benzinmotor på op til 152 hk, der får
assistance af en 113 hestes elmotor. Tilsammen
præsterer de 199 hk og 200 Nm, hvilket er 15 hk mere
end UX 250h, som den erstatter, men der er meget
mere i opdateringen end blot lidt flere kræfter.
21,3 km/l+
For det første opnår man
forbedringerne, uden at gå på kompromis med
benzinforbruget. Iht. WLTP kan UX 300h køre 21,3
km/l og endnu længere ved bykørsel, hvad de første
internationale prøvekørsler i den sydfranske vinby,
Bordeaux, gav en vis indikation af - uden at vi dog
havde mulighed for, at gennemføre en helt retvisende
test.
Hvad der til gengæld var rig
anledning til, var at afprøve bilen på et ofte
skiftende underlag, hvor det mest bemærkelsesværdige
var dens evne til komfortabelt, at absorbere og
parere ujævnhederne på de ofte temmelig dårligt
asfalterede biveje. Og også, at få en klar
fornemmelse af en god stabilitet ved de op til 130
km/t, som man må køre på det franske motorvejsnet.
Kører rigtig godt
I tilgift er chassiset blevet
forstærket for og bag, så vridningsstabiliteten er
blevet bedre. Bilen styrer da også meget præcist,
ligesom nedbremsningsstabiliteten er forbedret. Men
det skal tilføjes, at vi har kun erfaring med den
elektriske forgænger, som qua elbilers medfødte
mervægt dårligt kan benyttes som
sammenligningsgrundlag. Så lad os blot fastslå, at
den kører rigtig godt, som beskrevet ovenfor -
uanset hvad fortiden bød på…
Netop vægten har utvivlsomt
stor betydning for oplevelsen af bilen, især når den
køres friskt. Den vejer lige under 1500 kg og føles
både agil og dynamisk. Samtidig med at den er yderst
lydløs, som man kan forvente af en luksusbil, der i
dette tilfælde koster mindst 400.000 kroner. Lexus
har da også arbejdet på at forbedre støjforholdene.
Regn-lyden dæmpes også
På taget er benyttet
lyddæmpende tætninger, der modvirker vejstøj,
ligesom man også har kunnet reducere støjen fra
nedbør, hvilket der var rig anledning til at opleve
på grund af kraftige regnskyl under testkørslen.
Desuden har man gennem lydisolerende materialer
under bunden, ekstra vibrationsdæmpning i
instrumentpanel og i de bageste hjulkasser,
dæmpningsplader på dørene og aktiv lyd-styring
gennem bilens højtalere reduceret støjen med 1,7 dB.
Nyhederne skal som sådan
findes inde i bilen. Ny og bedre drivline, bedre
styre- og bremseegenskaber såvel som forbedret
kørsels komfort er håndgribeligt, men også de
seneste forbedringer i Lexus sikkerhedssystemer,
“Lexus Safety System+” har fundet vej ind i UX 300h.
Dertil kommer en ny 12,3” HD
berøringsskærm, der bl.a. omfatter cloud-baseret
navigation, som viste sig at fungerer meget præcist.
I basisudgaven er bilen dog udrustet med en 8”
skærm. Dertil kommer stemmestyring på dansk af mange
enkle kommandoer. Sig fx, at man fryser, og omgående
skrues der op for varmen.
Det koster den
400.000 kroner er som antydet
basisprisen for en Lexus UX 300h, og det såkaldte
Comfort udstyr omfatter bl.a. 17” alufælge, 8”
skærmen, 6 højtalere, 2-zone klimaanlæg med Nanoe-x
luftrensningsteknologi, bakkamera, kunstlæderrat med
varme, LED lys for og bag, nøglefri betjening,
sædevarme for, trådløs Apple CarPlay og Android Auto
samt en tagræling.
Betaler man 80.000 kroner
oven i, får man i “F Sport Design” bl.a. 18”
alufælge, 12,3” touch skærmen, navigation, 10
højtalere, rear cross traffic alert og -brake,
el-bagklap, el-justerbart rat, kunstlæderindtræk,
kurvelys, mørktonede ruder bag og trådløs
mobiltelefonopladning. For 20.000 kroner yderligere
bliver også forsæderne el-justerbare, sædeindtrækket
bliver endnu mere lækkert, og velkomst-lys i
dørhåndtag og interiør har også en praktisk
betydning.
Smutvej til ekstra udstyr
Og så er der en sidste
smutvej til mere udstyr for færre penge: Der kan
tilkøbes en Teknik-pakke til Comfort-versionen, og
da har man pludselig 18” fælge, den større 12,3”
skærm, 10 højtalere, rear-cross traffic alarm og
bremse, el-justerbart rat, navigation og yderligere
et par småting - prisen for den pakke er 60.000
kroner.
Sidst, men for mange mennesker ikke mindst, er
beskatningsgrundlaget for de tre versioner hhv.
369.500, 447.500 og 468.500 kroner. Og som alle
Lexus modeller får man 3 års fabriksgaranti med
mulighed for serviceaktiveret forlængelse på op til
11 år – på nær en dag.
 |