- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Land Rover Defender Van 110

3,0 Diesel Mild Hybrid X Dynamic SE

Et godt alternativ for dem der vil


Af Søren Clauding - december 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1,4 millioner kroner for en bil er mange penge, især i Danmark, hvor afgiftsrabatterede elbiler i den grad dominerer markedet for personbiler og har øget forventningsgraden til, hvad man kan få for meget færre penge end tidligere. Man kan så diskutere, om ikke en Land Rover hører til i en anden kategori, el eller ikke el, for sådan en bil køber man vel ret beset kun, fordi man vil - og vel mest, hvis man også har brug for den.

 

Den omstændighed, at en Land Rover Defender har sublime køreegenskaber og kan komme frem, hvor stort set, hvis ikke alle andre køretøjer i personbils størrelse giver op, er en del af det funktionelle. En anden del er, hvad bilen kan benyttes til, altså udover det der med persontransport. Det er vigtigt at holde sig for øje, for kan man klare sig med tre siddepladser i stedet for fem, kan man spare MANGE penge. Faktisk det meste af det, som en hvidpladebil med forbrændingsmotor ville sende direkte i statskassen.

 

Erhverv giver besparelser

Faktisk kan man anskaffe en Land Rover Defender som den prøvekørte Van-version for 760.000 kroner. Og benytter man den 100 procent som erhvervsbil, vil man som regel kunne fratrække momsen og ende op med en pris på 619.000. Endnu billigere bliver det, hvis man kan nøjes med det stadig ret fine S-udstyr. Da er prisen ex moms 547.000 kroner. Og rykker man ned i størrelse fra “110” til “90” lander man på 511.000 ex moms. Og det er stadig en Defender…

 

Det er tankevækkende, for derved begynder det for alvor at ligne noget, også prismæssigt. Vi har tidligere prøvekørt og beskrevet Land Rover Defender i personbilsudgaven, så den dybere tekniske udredning springer vi over. Sådan til dels, for man skal selvfølgelig vide, hvad det er man helt basalt får for pengene - udover det der med farven på nummerpladerne.

 

Billig i drift

Den prøvekørte model er den 5 meter lange off-roader, udrustet med en 6 cylindret 3-liters Ingenium turbo-dieselmotor, Hard Top og regulært firehjulstræk. Motoren præsterer op til 250 hestekræfter og 570 Nm (fra 1250-2250 omdr./min) og er en mild hybrid med 8-trins automatgear, hvorved brændstofforbruget kan holdes nede på ca. 11 km/l - oven i købet i praksis. Dvs det koster rundt regnet 120 kroner at køre 100 kilometer.



Sammenligner man med en elbil, og regner med en lynladepris på 5 kroner pr. kWh og et energiforbrug på 25 kWh pr. 100 kilometer, er kilometerprisen stort set den samme. Men ok, siden skal man betale godt 9000 kroner i årlig afgift, hvilket ret beset er ret meget mere end en tilsvarende elbil, så griber regnestykket om sig på detailplan, så dér stopper vi så lige vores regnestykke og overlader resten til den enkeltes situation. Beregningen er mest for lige at sætte tingene i perspektiv i dagens ikke udpræget gennemsigtige bilmarked.

 

Bygget rigtigt

Vigtigt er det derimod at fastslå, at Land Rover ikke bare har taget en Defender, afmonteret bagsæderne og sat en bund i “varerummet”. De har bygget den rigtigt, som en varebil eller en bil til den, der dyrker et aktivt friluftsliv i fritiden.

 

Den har en regulær adskillelse mellem passagerafsnittet og varerummet, der har en kapacitet på godt 2 kubikmeter. Der er tildækkede sideruder i bageste sidedøre og små “kahyt” vinduer i overgangen til taget i begge sider. Og oppe fortil har man installeret tre siddepladser, hvor den midterste kan omdannes til et arbejdsbord.

 

Smart løsning

Dér, hvor man normalt har benene, hvis bilen havde bagsæder, er installeret et 155 liter aflåst rum i hele bilens bredde. Det er ikke unormalt, men man har også tilgang til rummet fra vareafsnittets gulvplade via to adskilte låg. Det betyder eksempelvis, at man som jæger kan have sit våben behørigt låst inde, fordi det ikke kan komme ud gennem topåbningerne, og alligevel have adgang til rummet, men husk så lige, at jagt sjældent dyrkes som erhverv, og så skal nummerpladerne have to farver. Bagtil er der yderligere et rum under gulvet på 58 liter.

 

Tilgangen til varerummet bagfra er sikret ved, at reservehjulet er monteret på bagdøren. Og vareafsnittets indvendige dimensioner er H=93 cm, B=142 cm, L=147 cm.


 


Unik vadedybde

Helt grundliggende har en Defender en vadedybde på 90 cm og terrænegenskaberne er sikret ved hjælp af den seneste generation af Land Rovers eminente terrain-response-system. Allerede på “S” niveau har man desuden tagbøjler, automatisk fjernlys, 2-zone klimaanlæg, 13,1” berøringsskærm, nøglefri betjening og 3D Surround View, så man også kan se terrænet under bilen.

 

X Dynamic SE inkluder bl.a. 12-vejs elektriske forsæder, Meridian lydanlæg, og Rear Collission Monitor. Matrix-LED skal tilkøbes og kan anbefales, når man nu er i gang med at spendere - det udløser en beskeden merpris på 4500 kroner. Og fortsætter man, så brug også lige 6.600 kroner på digitalt bakspejl og ikke mindst 21.400 kroner på luftaffjedringen. Så bliver bilens frihøjde på 21,9-29,0 cm lige pludselig et endnu større scoop.


PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Land Rover prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Probably the best offroader on road >>>



Model:

Land Rover Defender 110 3,0 Diesel Mild Hybrid X Dynamic SE AWD

Listepris, gule nummerplader ex moms:

Kr. 547.016

Motor og transmission:

6 cyl 3 ltr. Torbo-diesel mild hybrid. 250 hk/4000 omdr./min. 570 Nm/1250-2250 omdr./min. Permanent 4X4 med reduktionsgear. 8 trins A/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,3 sek./ 188 km/t/ 11,6-10,8 km/l/ 226-242 g/km.

Længde:

5,02 meter

Frihøjde med luftaffjedring:

21-29,1 cm

Varerum:

2059 liter

Værd at bemærke:

Tre forsæder. Nedkørselsassistent. Terrain Response. Vognbaneassistent. Matrix LED (ekstra). Nøglefri betjening. 13,1" touch skærm. Multijusterbart rat. 2-zone klimaanlæg. 12-vejs el-forsæder. Meridian Sound. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. 3D Surround view camera.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt