Bilmarkedet er ikke nemt for
tiden. Hverken for de, der sælger eller de, der
køber. Elbil, skal, skal ikke? Og hvad ender det med
at koste? Hvordan får overvejelserne nogensinde en
ende? Det fører tankerne over på perspektiverne
eller mangel på samme i skuespillet ”Mens vi venter
på Godot”. Men heldigvis behøver det ikke at være
ligeså udsigtsløst, som i Samuel Becketts absurde
sceneshow, for det er jo faktisk muligt, at sætte
tingene lidt på stand-by ved fx at lease en bil af
den ene eller den anden slags. Og/eller træffe et
valg derimellem. En hybridbil hører til den sidste
kategori.
Efter at have været på
markedet med hybridbiler i 27 år, og efter i den
grad at have satset på hybridteknologi i det sidste
årti, har Toyota vokset sig stor. I fjor var den
japanske producent ikke bare størst i verden, men
langt den største. Den succes er i høj grad baseret
på den teknologi, som man er blevet så dygtig til,
og som man til stadighed forbedre: Selvopladende
hybridbiler, hvor man ikke lader energien gå til
spille, men omformer den bevægelsesenergi, en bil er
udtryk for, når den kører, til brugbar energi, når
den efter en nedbremsning igen skal op i fart.
Prima energiudnyttelse
De er blevet så gode, at den
prøvekørte Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid
GR Sport er i stand til at køre 21,7 kilometer på
hver liter benzin, og i praksis endnu længere, også
når man er på langtur, som en testtur på det danske
landevejsnet tydeliggjorde.
Det kan den, til trods for at
bilen potentielt kan levere op til 196 hestekræfter,
hvoraf elmotoren står for de 113. Eller måske netop
fordi elmotoren står for så meget. I praksis, hvis
man også inkluderer lidt bykørsel i ny og næ, kører
man omkring 60-70 procent af tiden på den opsamlede
energi, og derved udfordrer man også de nye
politiske ideer om, i visse byer kun at tillade
kørsel med elektriske biler.
Fremtid og betydning
Heldigvis er det endnu kun
fremtid, men politisk skal man nok tage sig i agt
for, ikke at komme til at regulere forhold, som man
kun har beskeden indsigt i, men det er en lidt anden
ting. Og det er det så ikke alligevel.
For de fleste bilbrugere,
uanset de ejer deres bil eller har leaset den for en
periode, er det ikke ligegyldigt, hvad politikerne
beslutter. Det påvirker priserne på bilerne, det
påvirker forbrugsmulighederne, og derigennem
påvirker det også den enkelte bilbrugers dagligdag
og liv i bred forstand. Det sidste synes det som om,
at mange glemmer.
Hybrid alternativ til
utopi
For Toyotas vedkommende har
man satset målrettet på hybridløsningerne, bl.a.
fordi de medvirker til at reducere benzinforbruget
på globalt plan og derved reducerer belastningen af
klimaet. Men også fordi man udmærket er klar over,
at man uden en ny batteriteknologi, og den lader
ikke til at være lige om hjørnet, vil beslaglægge så
store mængder af de sjældne og værdifulde råstoffer,
at det er utopisk at elektrificere mere end en
brøkdel af verdens mobilitet.
Ved at benytte små batterier
på 1 kWh, altså typisk 1/60-1/80 del af størrelsen
på et gennemsnitligt elbils-batteri, udvider man
antallet af biler, der kan få glæde af en
miljøvenlig teknologi. Alt imens vi venter på, at
syntetiske brændstoffer og andre CO2 neutrale
alternativer bliver produceret så effektivt og
billigt, at hverken produktionsprocessen eller den
efterfølgende brug belaster miljøet.
Og det er en Corolla Hybrid
så at sige parat til allerede nu.
Beskeden og effektfuld
Vi har tidligere prøvekørt
Corolla Touring Sports i udgaven med en 140 hestes
hybridmotor. Meget af erfaringen derfra kan
overføres på den nye 2-liters version med op til 196
hestekræfter. Men i sagens natur er det en ganske
anden oplevelse, at have så meget mere effekt. Det
konstaterede vi allerede i forbindelse med de første
internationale testkørsler i Spanien for et års tid
siden. Men hvordan fungerer bilen under hjemlige
kørselsforhold, når man benytter den i hverdagen?
Corolla Touring Sports er jo
en regulær stationcar, om end den er en af de mere
designmæssigt iøjefaldende af slagsen. Den måler
blot 1,46 meter i højden, og frihøjden er 13,5 cm,
hvilket er grundlaget for gode køreegenskaber. Den
er adræt, hvilket også har med en vægt på lige godt
halvanden tons at gøre, og man har let ved at afkode
vejgrebet og bilens reaktionsmønster, også når
underlaget skifter karakter. Desuden var
testbilen GR Sport udgaven, som har 20" fælge og en
lidt mere spændstig affjedring.
225/40-18 hjul hører til GR
Sport udstyret.
Desuden fastslog den aktuelle
test, at man kan køre meget økonomisk og
klimaskånende med bilen. Over længere strækninger,
også udenfor bymæssigt bebygget område, hvor
hybridbiler ellers nyder ekstra godt af både den
lave hastighed og muligheden for rekuperation, viste
den sig, som antydet indledningsvis, at være
forbavsende økonomisk. Kørte man bilen fornuftigt,
var det muligt, at opnå forbrugstal, der var bedre
end WLTP-værdien på de 21,7 km/l, og det må siges,
at være rigtig godt af en bil af en vis størrelse
som Corolla Touring Sports.
Alting har sin pris
Men alting har sin pris, og i
Danmark nyder alene biler, der kan oplades fra
elnettet, godt af afgiftsrabatter. Taget i
betragtning, at man kan køre så meget elektrisk, som
tilfældet er, og at man også kan vælge EV-drift, når
der er strøm nok på batteriet, burde man tildele en
bil som Corolla hybriden en vis rabat. Men
indrømmet, hvis det alene er WLTP og de
forudsætninger, der ligger til grund for
beregningerne, bliver Corolla’en trods alt lidt
favoriseret. Men det er alene på grund af den gode
benzinøkonomi.
Men så kan man jo håbe på, at den lange venten på Godot
trods alt giver afkast, at man ikke venter helt
forgæves. Med 1,6 milliarder biler på jordkloden, er
det i hvert fald på høje tid, at der tages mere
omfattende initiativer, end tilfældet hidtil har
været.
Bi-LED lyset er frremragende i mørke.
Når den elektriske bagklap skal lukkes, kan man
vælge mellem blot at lukke den og også at låse hele
bilen, når den er lukket.
Den elektriske P-bremse suppleres af en
hold-funktion, der fastholder bilen ved stilstand,
uden at man behøver træde på bremsen. Det er rart fx
i tæt trafik med mange lyskryds.
|