- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Hybrid Style e-CVT


Effektiv hybridbil på langtur


Af Søren Clauding – juli 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis der står langtur på programmet og også et ønske om god brændstoføkonomi – i og dermed lav CO2 udledning – er en dieselbil fortsat ideel. Modsat manges opfattelse udleder dieselbiler typisk markant mindre CO2 pr kilometer end tilsvarende benzinbiler, men der er ikke mange på markedet, og så er en hybridbil for mange mennesker et godt alternativ. Toyota er ekspert i hybridbiler, så det var oplagt at prøve en af deres seneste af slagsen på en regulær langtur over det europæiske motorvejsnet.

 

Jo mindre en bil, jo bedre benzinøkonomi, men skal der også være plads til bagagen og måske flere end to personer, er det klare valg en stationcar. Surprise, surprise… Danmark har i årevis været et stationcarland, og er det fortsat, selvom mange SUV’er gør de forlængede, rummelige personbiler rangen stridig. Og godt nok er Toyota leveringsdygtig i både SUV’er og de mere flade personbiler, men med henblik på benzinforbruget er den ”flade” Corolla Touring Sports i en klasse for sig.

 

Den lille hybrid med kræfter nok

Toyota Corolla Touring Sports findes i en række varianter, forskelligt udstyr, forskellige drivliner. Vi kørte en Corolla Touring Sports med den mere beskedne 1,8 liters Atkinson Cycle selvopladende hybrid motor, som præsterer op til 140 hestekræfter. For lidt power? Nej, for de moderne trafikforhold handikapper enhver kraftfuld hurtigløber mere end noget andet. Og samtidig kan man så køre 21,2 kilometer pr. liter benzin. Men nej, den holder ikke i praksis.



Det har dog alene noget at gøre med, hvad praksis er. Kører man meget bykørsel bliver tallet bedre, kører man hurtigt på motorveje og ikke mindst den tyske udgave deraf, kaldet Autobahns, stiger energiforbruget med farten. Det sker, uanset hvilket køretøj man benytter sig af, elektrisk, diesel-drevet, eller hybridkombinationerne.

 

Fordelen ved den selvopladende hybrid er imidlertid, at Toyotas seneste styringssystem i den grad kontrollerer kræfterne mellem benzinmotoren, der kan bidrage med op til 98 hestekræfter samt 140 Newtonmeter, og elmotoren på 95 hestekræfter, der næsten konstant leverer 185 Nm, så enhver chance for at sikre opladningsniveauet på det lille batteri udnyttes, og kræfterne siden slippes løs ud fra hvad føreren nu ønsker.

 

Økonomisk også ved hurtig kørsel

Vi kørte omkring 3000 kilometer, fortrinsvis på motorvej og vi holdt os på ingen måde tilbage. Oversat til almindeligt dansk betyder det, at der blev kørt så hurtigt, som trafikforholdene tillod. Da forbruget blev gjort op, var vi landet på omkring 17 km/l og det er meget, meget fint, når man ind imellem også kørte de 180 km/t, som er den officielle topfart.

 

At Corolla’en på ingen måde er sløv viser også det faktum, at 100 km/t kan nås på 9,4 sekunder, men sandt at sig er det yderst sjældent, at man på det europæiske vejnet kan udnytte bilens accelerationspotentiale.

 

Vægtfordelen

En Corolla Touring Sports vejer 1450 kg. Vægten inkluderer hybriddrivlinen, men er i øvrigt en stor fordel sammenlignet med eksempelvis plug-in hybridbiler (Corolla findes ikke som plug-in) eller de typisk meget, meget tungere regulære elbiler. Det har man konstant glæde af ved en hvilken som helst fart, og det har foruden stor betydning for benzinforbruget også en ligeså stor indflydelse på bilens køreegenskaber og vejbeliggenhed.

 

Selvom den mellemstore stationcar måler 4,65 meter i længden og rummer fra små 600 liter op til knap 1,5 kubikmeter i bagageafsnittet, er den kun 1,46 meter høj. Den er aerodynamisk formgivet, hvilket også smitter af på den sportslige udstråling, men i brug er med til at gøre den både væver og yderst stabil ved alle hastigheder. Den er en fornøjelse på snoede landeveje og klarer sig også godt ved høj fart på motorvejen.

 

Støjsvag og effektiv

Samtidig er støjniveauet beskedent bl.a. fordi den er udstyret med en akustisk dæmpet forrude. Når benzinmotoren så overlader driften til elmotoren er den selvsagt endnu mere støjsvag, men selv når der skal konsumeres benzin er støjniveauet moderat.

 

OK, hører man til dem, der ikke kan leve uden sammenhæng mellem den konventionelle forbrændingsmotors omdrejningstal og bilens skiftende hastighed, er en Corolla hybrid måske ikke sagen. Men e-CVT gearkassen leverer et fremragende stykke arbejde, og er der fokus på benzinøkonomi og miljø-optimal kørsel leverer den varen, endda mere end…

 

Mellemudstyr

Den prøvekørte bil var Style-udgaven til 380.000 kroner. Den billigste version er prissat til 320.000 kroner og så fås Corolla’en også i dyrere og mere veludrustede udgaver. Style udstyret omfatter bl.a. 17” alufælge, som i undertegnedes optik ofte er af foretrække af affjedringskomfortmæssige grunde. 2 zone klimaanlæg er en stor fordel i sommervarmen, og der er desuden separat blæser til bagsædepassagererne.



I frostvejr løsnes vinduesviskerne hurtigt af den elektriske opvarmning, og fra udstyrslisten skal også nævnes Bi-LED forlygter, ratvarme, sædevarme, nøglefri betjening og elektrisk bagklap, der kan aktiveres ved et let spark under bagkofangeren – en feature man hurtigt lærer at værdsætte på langturen, hvor man ofte skal betjene sig af bagagerummet på en halvsnavset bil, under uforudsigelige vejrforhold og med hænderne fulde.

 

Seneste sikkerhedspakke

Safetysense 3.0 er seneste udgave af Toyotas sikkerhedspakke. Visse detaljer skal man vænne sig til, og så er skiltegenkendelsen og hastighedsangivelsen ikke helt pålidelig, men det har vi ikke oplevet at den var i nogen bil. Speedometerfejlvisningen iht. vores eksterne Gamin navigator (som er yderst nøjagtig) kan ikke angives procentuelt, fordi den måles elektronisk og vises digitalt. Men Toyota har tradition for, at gå med livrem og seler og bilen kører typisk nogle procent langsommere end speedometeret viser. Det kan være en god margin at have, hvis man kommer i karambolage med de konstant skiftende hastighedsbegrænsninger, der præger de europæiske vejnet.

 

Undertegnede sætter stor pris på head-up-displays, hvor en bils vitale informationer spejles op på forruden. Det findes også i en Corolla, men da skal man investere i Elegant udstyrsniveauet.

 

Vægt, energioptimering og garanti

Sidst men ikke mindst kan man glemme alt om at tage en campingvogn med på køreturen, for man må kun trække en anhænger på 750 kg. Det rækker fint til en havetrailer derhjemme, men det mobile luksus-hjem…den går ikke. Forklaringen er den enkle, at hybriddrivlinen er optimeret til at operere optimalt med fokus på benzinforbrug og mindst mulig udledning af skadelige stoffer. Med anhænger på ændres både behovet for kræfter og stiller andre krav til motorens sammensætning.

 

Til gengæld kan man have glæde af sin bil i mange år, uden at det koster en formue. Toyota Relax er Toyotas serviceaktiverede garanti, der i praksis forlænger fabriksgarantien i op til 11 år minus en dag (eller 185.000 km), hvis man får sin bil serviceret i princippet en gang om året på et autoriseret Toyota værksted.

Toyota Prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Mere liv i verdens-étteren >>>
On-board videotest:
Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Hybrid e-CVT
Vi har prøvet 1,8 liters udgaven af Corolla Touring Sports bl.a. på en tysk Autobahn. Se videoen og forstå hvordan den håndterer de højere hastigheder. Fuld HD.




Model:

Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Hybrid Style e-CVT.

Listepris:

Kr. 379.990

Motor og transmission:

4 cyl 1,8 l. benzinmotor Atkinson Cycle, 98 hk. 142 Nm/3600- omdr./min. Permanent Magnet Synkron el-motor, 95 hk, 185 Nm. System: 140 hk. E-CVT automatgear. FWD.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,4 sek./ 180 km/t/ 21,2 km/l/ 105 g/km.

Længde:

4,65 m.

Bagagerum:

596-1430 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED. 17" alufælge. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. El-bagklap. Forrudevarme. Adaptiv fartpilot med kø-funktion. Sædevarme. Ratvarme.10,5” touch screen. Regnsensor. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Trådløs opladning af mobiltelefon, der kan. Tagræling.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt