Nogle siger, at den nye
Renault Espace blot er en forlænget udgave af
Renault Austral. Men det er nu ikke den fulde
sandhed, især ikke, hvis man alene ser på det danske
marked, for herhjemme er Espace en i teknisk
forstand yderst avanceret luksusbil. Det kan aflæses
direkte i benzinforbruget på officielt 21,7 km/l –
et tal, som oven i købet holder i praksis.
Det sidste kræver, at man er
rolig på speederfoden, men det gælder stort set alle
biler. Det er dog ekstra interessant, fordi den nye
Espace er en forholdsvis stor bil. At den er skabt
på samme platform som Austral, skal ikke komme den
til skade, for Austral er også en velkørende,
rummelig bil, som let kunne være ligeså avanceret
som Espace. Det muliggør den danske
afgiftslovgivning blot ikke.
Størrelse lig med pris,
eller?
Hvis Austral skulle være så
avanceret som Espace, ville den blive for dyr. For
mange danske bilkøbere sætter lighedstegn mellem en
bils størrelse og dens pris. Og Austral er 21 cm
kortere end Espace. Mere er det ikke, men det gør
naturligvis en forskel.
Helt håndgribeligt betyder
det fx, at Espace (Espace betyder Plads) har syv
sæder. OK, ikke verdens mest bekvemme for syv
velvoksne skandinavere, for det kniber lidt med
loftshøjden i de bageste gemakker. Men er man syv,
hvor de to måske er mindre høje eller fx børn, har
man siddepladser til alle.
Lavt CO2 pr. person
Det betyder igen, at CO2
udledningen, fordelt på 7 personer, er så lav som
omkring 15 g CO2/km. Det opnås alene pga. den
avancerede drivline konstruktion, som vi faktisk
allerede havde stiftet bekendtskab med for halvandet
år siden ifm de første internationale prøvekørsler
af…Renault Austral.
Austral kan med andre ord
godt være så avanceret som Espace, men så bliver den
for dyr. Espace, derimod, er den i Danmark prissat
til 540.000 kroner, som ret beset er en OK pris for
en mellemstor SUV-agtig multibil.
Avanceret teknik
Vi beskrev den avancerede
teknik allerede ved testkørslen af Austral (læs
om de første internationale testkørsler af Renault
Austral hér), men kort fortalt går den ud på, at
man har skabt en parallel-hybrid motor, hvor en 1,2
liters 3-cylindret 130 hestes turbobenzinmotor er
bygget sammen med en 68-hestes elmotor samt en
34-hestes motor/generator, der også kan starte
bilen.
Systemeffekten er 200
hestekræfter, som sikrer at 100 km/t kan nås på 8,8
sekunder, og topfarten er 175 km/t. Og man skal ikke
engang gøre noget særligt for at opnå tallene,
udover at træde speederen i bund. Drivlinen
inkluderer nemlig også en 15-trins automatgearkasse,
som virker fortræffeligt. Drivlinen består også af
et 2 kWh 400 Volt litium-ion batteri. Eneste svaghed
ved den avancerede og økonomisk drivline er, at
benzinmotoren engang imellem starter for at levere
lidt strøm til batteriet, men det er ikke voldsomt
bemærkelsesværdigt endsige forstyrrende.
Kører godt
Køreegenskaberne er
glimrende, hvilket altid har kendetegnet Espace
siden introduktionen af den første generation
tilbage i 1984. Affjedringen er udmærket,
styreegenskaberne er bedre end man umiddelbart
skulle forvente i en halvhøj bil på 1,65 meter. Og
det er egentlig overraskende, men skyldes ikke
mindst, at den ikke vejer mere end små 1600 kg.
Hvad pladsforholdene angår,
disponerer man i den 4,72 meter lange Espace over
581 liter bagagerumsplads, når de to bageste sæder
ikke er i brug, og pladsen kan øges til 1,8
kubikmeter. Er det ikke nok, kan man jo supplere med
en anhænger, og da må man trække op til 1500 kg.
Godt udstyret
Espace er udstyret efter alle
kunstens regler. Den største forskel ift Austral er,
at i Espace har man det hele, dele deraf har man
sparet væk i Austral. I midterkonsollen,
indgrupperet i det karakteristiske L-design, finder
man en 12” skærm med bl.a. Google Maps indbygget.
Den har også en forskydelig holder, hvorpå man kan
hvile armene (se billederne) og alle
kørehjælpemidler er naturligvis standard.
Førersædet justeres elektrisk og man disponerer over
varme i sæde og rat, såvel som 2-zone klimaanlæg.
Elektrisk bagklap med sparke funktion hører med, og
er man til det, vil man også kunne glæde sig over
massage i førersædet.
|