- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Renault Espace E-Tech

Fuld Hybrid Techno 200 hk


Avanceret teknik i miljørigtig luksusbil


af Søren Clauding - juni 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nogle siger, at den nye Renault Espace blot er en forlænget udgave af Renault Austral. Men det er nu ikke den fulde sandhed, især ikke, hvis man alene ser på det danske marked, for herhjemme er Espace en i teknisk forstand yderst avanceret luksusbil. Det kan aflæses direkte i benzinforbruget på officielt 21,7 km/l – et tal, som oven i købet holder i praksis.

 

Det sidste kræver, at man er rolig på speederfoden, men det gælder stort set alle biler. Det er dog ekstra interessant, fordi den nye Espace er en forholdsvis stor bil. At den er skabt på samme platform som Austral, skal ikke komme den til skade, for Austral er også en velkørende, rummelig bil, som let kunne være ligeså avanceret som Espace. Det muliggør den danske afgiftslovgivning blot ikke.

 

Størrelse lig med pris, eller?

Hvis Austral skulle være så avanceret som Espace, ville den blive for dyr. For mange danske bilkøbere sætter lighedstegn mellem en bils størrelse og dens pris. Og Austral er 21 cm kortere end Espace. Mere er det ikke, men det gør naturligvis en forskel.

 

Helt håndgribeligt betyder det fx, at Espace (Espace betyder Plads) har syv sæder. OK, ikke verdens mest bekvemme for syv velvoksne skandinavere, for det kniber lidt med loftshøjden i de bageste gemakker. Men er man syv, hvor de to måske er mindre høje eller fx børn, har man siddepladser til alle.



Lavt CO2 pr. person

Det betyder igen, at CO2 udledningen, fordelt på 7 personer, er så lav som omkring 15 g CO2/km. Det opnås alene pga. den avancerede drivline konstruktion, som vi faktisk allerede havde stiftet bekendtskab med for halvandet år siden ifm de første internationale prøvekørsler af…Renault Austral.

 

Austral kan med andre ord godt være så avanceret som Espace, men så bliver den for dyr. Espace, derimod, er den i Danmark prissat til 540.000 kroner, som ret beset er en OK pris for en mellemstor SUV-agtig multibil.

 

Avanceret teknik

Vi beskrev den avancerede teknik allerede ved testkørslen af Austral (læs om de første internationale testkørsler af Renault Austral hér), men kort fortalt går den ud på, at man har skabt en parallel-hybrid motor, hvor en 1,2 liters 3-cylindret 130 hestes turbobenzinmotor er bygget sammen med en 68-hestes elmotor samt en 34-hestes motor/generator, der også kan starte bilen.



Systemeffekten er 200 hestekræfter, som sikrer at 100 km/t kan nås på 8,8 sekunder, og topfarten er 175 km/t. Og man skal ikke engang gøre noget særligt for at opnå tallene, udover at træde speederen i bund. Drivlinen inkluderer nemlig også en 15-trins automatgearkasse, som virker fortræffeligt. Drivlinen består også af et 2 kWh 400 Volt litium-ion batteri. Eneste svaghed ved den avancerede og økonomisk drivline er, at benzinmotoren engang imellem starter for at levere lidt strøm til batteriet, men det er ikke voldsomt bemærkelsesværdigt endsige forstyrrende.

 

Kører godt

Køreegenskaberne er glimrende, hvilket altid har kendetegnet Espace siden introduktionen af den første generation tilbage i 1984. Affjedringen er udmærket, styreegenskaberne er bedre end man umiddelbart skulle forvente i en halvhøj bil på 1,65 meter. Og det er egentlig overraskende, men skyldes ikke mindst, at den ikke vejer mere end små 1600 kg.

 

Hvad pladsforholdene angår, disponerer man i den 4,72 meter lange Espace over 581 liter bagagerumsplads, når de to bageste sæder ikke er i brug, og pladsen kan øges til 1,8 kubikmeter. Er det ikke nok, kan man jo supplere med en anhænger, og da må man trække op til 1500 kg.



Godt udstyret

Espace er udstyret efter alle kunstens regler. Den største forskel ift Austral er, at i Espace har man det hele, dele deraf har man sparet væk i Austral. I midterkonsollen, indgrupperet i det karakteristiske L-design, finder man en 12” skærm med bl.a. Google Maps indbygget. Den har også en forskydelig holder, hvorpå man kan hvile armene (se billederne) og alle kørehjælpemidler er naturligvis standard.

 

Førersædet justeres elektrisk og man disponerer over varme i sæde og rat, såvel som 2-zone klimaanlæg. Elektrisk bagklap med sparke funktion hører med, og er man til det, vil man også kunne glæde sig over massage i førersædet.










PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board video test: Renault Espace 200 hk

Vi har prøve den luksuøse rummelige Renault Espace, der bl.a. udmærker sig ved en enestående benzinøkonomi og avanceret 200-hestes 15-gears drivline. Fuld HD.



Model:

Renault Espace E-Tech Techno Fuld Hybrid

Listepris:

Kr. 539.990

Motor og transmission:

1,2 3 cyl turbo benzinmotor, 130 hk. 205 Nm/1750 omdr./min. 68 hk elmotor, 205 Nm. 34 hk starter/generator.

Præstationer acceleration/ topfart/ benzinforbrug/ CO2

 (WLTP):

8,6 sek./ 175 km/t/ 21,7 km/l. 104-111 g/km

Længde:

4,72 meter

Bagagerum: 581-1818 liter

Egenvægt:

1587 kg

Frihøjde: 18 cm

Værd at bemærke:

205/55-19 aluhjul. El førersæde med massage. Ratvarme. Sædevarme. Bakkamera og p-sensorer. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening med automatisk låsning.12" skærm. Google maps.


Link til importøren





Lyssignatur på jorden, når døren åbnes.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt