| 
							 Nogle siger, at den nye 
							Renault Espace blot er en forlænget udgave af 
							Renault Austral. Men det er nu ikke den fulde 
							sandhed, især ikke, hvis man alene ser på det danske 
							marked, for herhjemme er Espace en i teknisk 
							forstand yderst avanceret luksusbil. Det kan aflæses 
							direkte i benzinforbruget på officielt 21,7 km/l – 
							et tal, som oven i købet holder i praksis. 
							  
							Det sidste kræver, at man er 
							rolig på speederfoden, men det gælder stort set alle 
							biler. Det er dog ekstra interessant, fordi den nye 
							Espace er en forholdsvis stor bil. At den er skabt 
							på samme platform som Austral, skal ikke komme den 
							til skade, for Austral er også en velkørende, 
							rummelig bil, som let kunne være ligeså avanceret 
							som Espace. Det muliggør den danske 
							afgiftslovgivning blot ikke. 
							  
							Størrelse lig med pris, 
							eller? 
							Hvis Austral skulle være så 
							avanceret som Espace, ville den blive for dyr. For 
							mange danske bilkøbere sætter lighedstegn mellem en 
							bils størrelse og dens pris. Og Austral er 21 cm 
							kortere end Espace. Mere er det ikke, men det gør 
							naturligvis en forskel. 
							  
							Helt håndgribeligt betyder 
							det fx, at Espace (Espace betyder Plads) har syv 
							sæder. OK, ikke verdens mest bekvemme for syv 
							velvoksne skandinavere, for det kniber lidt med 
							loftshøjden i de bageste gemakker. Men er man syv, 
							hvor de to måske er mindre høje eller fx børn, har 
							man siddepladser til alle. 
							 
							
							  
							 
							Lavt CO2 pr. person 
							Det betyder igen, at CO2 
							udledningen, fordelt på 7 personer, er så lav som 
							omkring 15 g CO2/km. Det opnås alene pga. den 
							avancerede drivline konstruktion, som vi faktisk 
							allerede havde stiftet bekendtskab med for halvandet 
							år siden ifm de første internationale prøvekørsler 
							af…Renault Austral. 
							  
							Austral kan med andre ord 
							godt være så avanceret som Espace, men så bliver den 
							for dyr. Espace, derimod, er den i Danmark prissat 
							til 540.000 kroner, som ret beset er en OK pris for 
							en mellemstor SUV-agtig multibil. 
							  
							Avanceret teknik 
							Vi beskrev den avancerede 
							teknik allerede ved testkørslen af Austral (læs 
							om de første internationale testkørsler af Renault 
							Austral hér), men kort fortalt går den ud på, at 
							man har skabt en parallel-hybrid motor, hvor en 1,2 
							liters 3-cylindret 130 hestes turbobenzinmotor er 
							bygget sammen med en 68-hestes elmotor samt en 
							34-hestes motor/generator, der også kan starte 
							bilen. 
							 
							
							  
							 
							Systemeffekten er 200 
							hestekræfter, som sikrer at 100 km/t kan nås på 8,8 
							sekunder, og topfarten er 175 km/t. Og man skal ikke 
							engang gøre noget særligt for at opnå tallene, 
							udover at træde speederen i bund. Drivlinen 
							inkluderer nemlig også en 15-trins automatgearkasse, 
							som virker fortræffeligt. Drivlinen består også af 
							et 2 kWh 400 Volt litium-ion batteri. Eneste svaghed 
							ved den avancerede og økonomisk drivline er, at 
							benzinmotoren engang imellem starter for at levere 
							lidt strøm til batteriet, men det er ikke voldsomt 
							bemærkelsesværdigt endsige forstyrrende. 
							  
							Kører godt 
							Køreegenskaberne er 
							glimrende, hvilket altid har kendetegnet Espace 
							siden introduktionen af den første generation 
							tilbage i 1984. Affjedringen er udmærket, 
							styreegenskaberne er bedre end man umiddelbart 
							skulle forvente i en halvhøj bil på 1,65 meter. Og 
							det er egentlig overraskende, men skyldes ikke 
							mindst, at den ikke vejer mere end små 1600 kg. 
							  
							Hvad pladsforholdene angår, 
							disponerer man i den 4,72 meter lange Espace over 
							581 liter bagagerumsplads, når de to bageste sæder 
							ikke er i brug, og pladsen kan øges til 1,8 
							kubikmeter. Er det ikke nok, kan man jo supplere med 
							en anhænger, og da må man trække op til 1500 kg. 
							 
							
							  
							 
							Godt udstyret 
							Espace er udstyret efter alle 
							kunstens regler. Den største forskel ift Austral er, 
							at i Espace har man det hele, dele deraf har man 
							sparet væk i Austral. I midterkonsollen, 
							indgrupperet i det karakteristiske L-design, finder 
							man en 12” skærm med bl.a. Google Maps indbygget. 
							Den har også en forskydelig holder, hvorpå man kan 
							hvile armene (se billederne) og alle 
							kørehjælpemidler er naturligvis standard. 
							  
							Førersædet justeres elektrisk og man disponerer over 
							varme i sæde og rat, såvel som 2-zone klimaanlæg. 
							Elektrisk bagklap med sparke funktion hører med, og 
							er man til det, vil man også kunne glæde sig over 
							massage i førersædet. 
							  
							 
							  
							 
							  
							 
							  
							 
							  
							 
							  |