- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Nissan Qashgai MHEV

Xtronic Tekna

Qashqai Facelift på dansk…


Af Søren Clauding - oktober 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi tilbage i juni prøvekørte den kraftigt faceliftede Nissan Qashqai, var det i den avancerede miljøoptimerede version med ePower drivline. Nu var der anledning til, at sætte fokus på den fordanskede Qashqai, for herhjemme er ePower no-go, og det er ikke Nissans skyld. Heldigvis er deres mild hybrid udgave ganske udmærket, men der er nu et eller andet, lovgiverne ikke helt har forstået.

 

Kort sagt har lovgiverne ikke taget højde for bilproducenternes kreativitet, når det gælder om at skabe miljørigtige køretøjer. I Danmark peger man målrettet på eldrift som det eneste saliggørende. Det større billede er nok ikke helt så enkelt, som politikerne øjensynlig tror, men det har verden rundt omkring os heldigvis begrebet. Her går man i flere forskellige retninger, hvor man sjældent glemmer, at vi mennesker er mere forskelligartede end politikerne mener og ikke så let lader os sætte i en pre-defineret bås.

 

Heldigvis, for så skabes der biler til alle. Men ePower løsningen er klart den bedste i Qashqai regi, hvis det handler om udstødning, luft og lydforurening.

 

Men hvorfor så ikke i Danmark?

Mon ikke forklaringen ligger i, at mange danskere er trætte af at blive brandbeskattet af horrible registreringsafgifter på deres nye bil? I alle tilfælde giver staten jo fortsat afgiftsrabat på elbiler, der kan oplades fra elnettet, og det er mange danske bilkøbere glade for. Det er forståeligt. Men når man udvikler en så avanceret drivline som ePower, vil Nissan naturligvis også gerne tjene investeringen ind igen, og det kan man ikke i Danmark, hvor prisen vil blive uforholdsmæssig høj.

 

Heldigvis har Nissan også skabt en mere konventionel Qashqai løsning. Den kører 16 km/l, og ikke over 20 som e-power udgaven, men den kan sælges meget billigere, og det er bestemt ikke en dårlig bil.

 

Kraftigt løft

Helt grundliggende har Qashqai med mild hybrid drivline fået det samme løft, hvad angår design og udstyr, og her skal vi ikke gentage, hvad vi allerede har beskrevet i forbindelse med den internationale test af ePower versionen (læs vores test af Nissan Qashqai ePower her).

 

Og egentlig kunne vi også springe drivlinen over, for den kendes også fra alliancepartneren Renault. Sådan da, for naturligvis er der mere i det end som så, for en drivline skal selvfølgelig passe til den bil, den skal drive, og den er faktisk ret harmonisk i Qashqai.



Mild hybrid motoren

Der er tale om en 4-cylindret 1,3 liters turbo-benzin motor, der yder op til 158 hestekræfter og også leverer et drejningsmoment på op til 240 Nm, hvilket muliggør 0-100 km/t på 9,2 sekunder. Men midt i al miljøsnakken har MHEV udgaven en ikke ubetydelig fordel, når det drejer sig om køreegenskaber. Den vejer nemlig kun 1465 kg (og så må den også trække en anhænger på 1600 kg).

 

Den er dermed det meste af 150 kg lettere end ePower udgaven, og det kan mærkes. Det har også betydet, at Nissan har kunne afstemme affjedringen, så den både gør køreoplevelsen mere levende, og bilen er som sådan mere agil - til trods for en SUV-frihøjde på 17,5 cm.

 

Velafstemt affjedring

Den prøvekørte Tekna model var godt nok udstyret med 235/50-19 hjul, som giver en ret direkte berøring med kørebanen, men den mekaniske affjedring afbøder langt henad vejen den lidt spidse reaktion fra dækkene på kørebanens beskaffenhed. Sammenlignet med de 20” hjul, som vi oplevede på ePower modellen, er MHEV’en mere spiselig for flere - gætter vi på.



Motoren er i øvrigt bygget sammen med en såkaldt Xtronic gerkasse, som ikke er den samme, som man oplever i en Renault. Den har gjort det muligt for Nissan at skabe en slags kunstige skift, selvom gearkassen egentlig er en kontinuerligt variabel transmission (CVT). Det fungerer fremragende. Se videoen her på siden og husk at have lyd på, i hvert fald i den sidste del, hvor man får en klar fornemmelse af, hvordan lydbilledet og oplevelsen er af Xtronic.

 

Fortsat konkurrencedygtig

Nissan Qashqai lever generelt helt op til forventningerne til den næsten ikoniske kompakt til mellemstore SUV. Den har ikke for ingenting været en salgssucces i mange år, og Nissan har formået løbende at opdatere den, så den fortsat kan være konkurrencedygtig.

 

Den billigste version, som ikke er en mild hybrid, og hvor gearskiftet er manuelt, er prissat til 300.000 kroner, som er en meget attraktiv pris for så komplet en bil. Lægger man så lige godt 100.000 kroner oven, får man Tekna-versionen med flere kræfter (de nævnte 158 vs 140 hk) og et omfattende udstyr.



Omfattende udstyr

Sæderne er fx skabt i quiltet kunstlæder, som er meget behageligt at sidde i, førersædet er elektrisk indstilleligt (8-vejs), der er sædevarme såvel som ratvarme og opvarmet forrude, mobiltelefoner kan oplade trådløst (hvis de altså er trådløst opladelige), man har Head Up Display og kan betjene sig af Google Assistent. Desuden er bilen nøglefri betjent, den har naturligvis hele striben af lovpligtigt sikkerhedsudstyr samt adaptiv fartpilot med farttilpasning i kurver.



Nissan var først med det såkaldte Around View Monitoring system, som stadigt er blevet opgraderet og både omfatter AVM systemet og bakkamera. Og så har bilen også de temmelig effektive og yderst elegante flade matrix LED forlygter, der er i stand til at sprede lyskeglen endnu længere ud. Plus, ikke at kimse af, 3 års garanti (op til 100.000 km).


PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board videotest: Nissan Qashqai MHEV

Mild Hybrid udgaven af Nissan Qashqai passer perfekt til danske afgiftsforhold og den har flere fordele, som man opdager undervejs. Fuld HD.



Model: Nissan Qashqai MHEV XTronic Tekna FWD

Listepris:

Kr. 404.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 ltr. Mild Hybrid benzinmotor, 158 hk. 240 Nm. Ctronic automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,2 sek./ 199 km/t/ 15,9 km/l / 141 g/km

Længde:

4,43 m

Bagagerum:

455-1447 Liter

Værd at bemærke: 19” letmetal fælge. Matrix LED. Forrudevarme. Head-up Display. ProPilot. E-Pedal. Nøglefri betjening. 2 zone klimaanlæg.  Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme. Adaptiv fartpilot. 360 grader kamera. P-sensorer for og bag. 12,3" touch skærm. Isofix. 3 års garanti.

Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt