- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Nissan Juke 1,6 HEV

N-Connecta Multimode Tech Pack


Gult er godt og designet holder fortsat


Af Søren Clauding – august 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gult er godt og designet holder fortsat på den faceliftede Nissan Juke. Det er helt fint, for den fancy iøjefaldende crossover-coupé rammer med 143-hestes hybridmotoren flot ind i segmentet for hurtigere, sporty kompakte urban-SUV’er – selvom det ligger lige på kanten at kalde den en SUV, trods frihøjden på 17,2 cm.

 

Motormæssigt eksisterer Nissan Juke i det aktuelle modelprogram i en udgave med 114 hestekræfter, med og uden DCT-automatgear. Den billigste har naturligt nok manuelt gear, og er prissat til 230.000 kroner for den såkaldte Acenta udstyrsvariant. Den prøvekørte version har 143-hestes hybridmotoren samt det avancerede AMT-gear, og den koster så godt 100.000 kroner mere, fordi N-Connecta udstyret var blevet suppleret med den såkaldte Tech Pack.

 

Uændret udstyr - næsten

Med Tech Pack tilkøbt har man i det store hele samme udstyr som i Tekna-udgaven – som da heller ikke længere findes i modelprogrammet – og basisprisen for N-Connecta er nu 320.000 kroner. Der er nogle små forskelle, som fx manglende lommer bag på forsædernes ryglæn og ambiente belysning i dørene og færre Bose højtalere, men de modsvares rigeligt af interiører ændringerne, som domineres af den nye 12,3” FTF skærm i midterkonsollen og den nye 7” digitale instrumentering.

 

Centerskærmen er vokset fra 8” og repræsenterer såvel en kraftig opgradering og modernisering af udseendet, som en meget klarere tilgang (1920 x 720 pxl) til ikke mindst Nissans i sin tid banebrydende around-view-monitoring system. Den er vinklet imod føreren og klæder bilen, og den er en ret håndgribelig forbedring, fordi man i den moderne verden til dagligt gør så stort brug af en bils skærm. Også betjeningen af skærmen og dens menuer er blevet mere omfattende og mere intuitive.



Frit valg

Digital-instrumenteringen bag rattet kan designmæssigt tilpasses med udgangspunkt i to grundliggende layouts, som også omfatter to runde ”viser”-instrumenter, adskilt af en center-sektion med en række valgfri visninger.

 

Android Auto indgår nu også side om side med det eksisterende trådløse Apple CarPlay, og man kan afspille videoer via USB-forbindelse til en smart-telefon – når bilen altså holder stille. Trådløs opladning af mobiltelefoner, der kan, er også en option. Og så er handskerummet også blevet 2 liter større, så det nu rummet 7,8 liter, ligesom midterarmlænet mellem forsæderne er redesignet.


 

 


Uændret avanceret drivline

Drivlinen er uændret og inkluderer den såkaldte Multimode transmission med to gear tilknyttet elmotoren og fire til at servicere benzinmotoren. Konstruktionen er beskrevet ifm. vores prøvekørsel af den hidtidige Tekna-version sidste forår (læs vores prøvekørsel af Nissan Juke HEV Tekna hér >>>), og der er heller ikke sket ændringer i forhold til Juke’ens køreegenskaber.

 

Vi forsøgte denne gang, at få et klarere billede af benzinforbruget, som iht. WLTP er målt til 20,8 km/l, men kom ikke meget længere end 18 km pr. liter. Det er dog også et pænt tal for en sporty hybridbil, og det slet ikke utænkeligt, at man kan træne sig til bedre præstationer og derved komme tættere på de officielle målinger.


PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>





Model: Nissan Juke HEV 143 hk N-Connecta Multimode

Listepris:

Kr. 319.900 ekskl. Tech Pack

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. benzinmotor, 94 hk. 148 Nm/ 3600 omdr./min. El-motor, 49 hk, 205 Nm. 8 trins Multimode automatgear. Starter/generator, 15 kW.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,1 sek./ 166 km/t/ 20,8 km/l / 114 g/km

Længde:

4,21 m

Bagagerum:

354-1237 Liter

Værd at bemærke: Incl. Tech Pack: Active Trace Control. 19” letmetal fælge. Fuld LED. Forrudevarme. ProPilot. E-Pedal. Nøglefri betjening. Klimaanlæg.  Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme. Sportssæder med fast nakkestøtte. Adaptiv fartpilot. 360 grader kamera. P-sensorer for og bag. 6 Bose højtalere. 12,3" touch skærm. Isofix. 3 års garanti.

Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt