Gult er godt og designet
holder fortsat på den faceliftede Nissan Juke. Det
er helt fint, for den fancy iøjefaldende
crossover-coupé rammer med 143-hestes hybridmotoren
flot ind i segmentet for hurtigere, sporty kompakte
urban-SUV’er – selvom det ligger lige på kanten at
kalde den en SUV, trods frihøjden på 17,2 cm.
Motormæssigt eksisterer
Nissan Juke i det aktuelle modelprogram i en udgave
med 114 hestekræfter, med og uden DCT-automatgear.
Den billigste har naturligt nok manuelt gear, og er
prissat til 230.000 kroner for den såkaldte Acenta
udstyrsvariant. Den prøvekørte version har
143-hestes hybridmotoren samt det avancerede
AMT-gear, og den koster så godt 100.000 kroner mere,
fordi N-Connecta udstyret var blevet suppleret med
den såkaldte Tech Pack.
Uændret udstyr - næsten
Med Tech Pack tilkøbt har man
i det store hele samme udstyr som i Tekna-udgaven –
som da heller ikke længere findes i modelprogrammet
– og basisprisen for N-Connecta er nu 320.000
kroner. Der er nogle små forskelle, som fx manglende
lommer bag på forsædernes ryglæn og ambiente
belysning i dørene og færre Bose højtalere, men de
modsvares rigeligt af interiører ændringerne, som
domineres af den nye 12,3” FTF skærm i
midterkonsollen og den nye 7” digitale
instrumentering.
Centerskærmen er vokset fra
8” og repræsenterer såvel en kraftig opgradering og
modernisering af udseendet, som en meget klarere
tilgang (1920 x 720 pxl) til ikke mindst Nissans i
sin tid banebrydende around-view-monitoring system.
Den er vinklet imod føreren og klæder bilen, og den
er en ret håndgribelig forbedring, fordi man i den
moderne verden til dagligt gør så stort brug af en
bils skærm. Også betjeningen af skærmen og dens
menuer er blevet mere omfattende og mere intuitive.
Frit valg
Digital-instrumenteringen bag
rattet kan designmæssigt tilpasses med udgangspunkt
i to grundliggende layouts, som også omfatter to
runde ”viser”-instrumenter, adskilt af en
center-sektion med en række valgfri visninger.
Android Auto indgår nu også
side om side med det eksisterende trådløse Apple
CarPlay, og man kan afspille videoer via
USB-forbindelse til en smart-telefon – når bilen
altså holder stille. Trådløs opladning af
mobiltelefoner, der kan, er også en option. Og så er
handskerummet også blevet 2 liter større, så det nu
rummet 7,8 liter, ligesom midterarmlænet mellem
forsæderne er redesignet.
Uændret avanceret drivline
Drivlinen er uændret og
inkluderer den såkaldte Multimode transmission med
to gear tilknyttet elmotoren og fire til at
servicere benzinmotoren. Konstruktionen er beskrevet
ifm. vores prøvekørsel af den hidtidige
Tekna-version sidste forår (læs
vores prøvekørsel af Nissan Juke HEV Tekna hér >>>),
og der er heller ikke sket ændringer i forhold til
Juke’ens køreegenskaber.
Vi forsøgte denne gang, at få et klarere billede af
benzinforbruget, som iht. WLTP er målt til 20,8
km/l, men kom ikke meget længere end 18 km pr.
liter. Det er dog også et pænt tal for en sporty
hybridbil, og det slet ikke utænkeligt, at man kan
træne sig til bedre præstationer og derved komme
tættere på de officielle målinger.
|