Nissan Juke har fået en
overhaling, og derved bliver den fremover
vanskeligere at overhale. Flere kræfter, mere spas
og samtidig er den blevet billigere at køre i, for
den kører meget længere på literen. Hvordan hænger
det så lige sammen?
Som bekendt er plug-in
hybridbiler ikke ønskedrømmen hos Nissan. Skal man
anbringe et stort batteri i en bil, skal bilen være
elektrisk. Og i den nye opdaterede version af bilen,
der fortsat ser ud som om den er kommet direkte ud
fra fabrikkens designstudie, hvor man skaber
dynamiske fremtidsdesigns, har man blot anbragt et
beskedent litium-ion batteri på 1,2 kWh.
Meget mere kraft
Men heldigvis har den også
en benzinmotor. Og den har man så kombineret med en
elmotor. Benzinmotoren har 4 cylindre og en
slagvolumen på 1,6 liter. Den yder op til beskedne
94 hestekræfter, men det gør intet, for elmotoren
præsterer op til 49 hestekræfter og systemeffekten
er ganske enkelt 143 hestekræfter.
Det er 26 heste mere end den
3-cylindrede version, vi prøvekørte for små tre år
siden, og den effekt gør en verden til forskel. Ikke
på topfarten som med 166 km/t er 14 km/t lavere, men
derimod på accelerationen, hvor man nu kan nå de 100
km/t på 10,1 sekunder og ved lavere hastigheder er
den langt mere smidig. Samtidig med, og det er hele
humlen bag den konstruktion, at man, hvis man kører
skånsomt, kan nå 20 km/l iht. WLTP – og det tal
passer meget godt i praksis. Det skyldes bl.a. det
fremragende drejningsmoment, der for benzinmotoren
er på op til 148 Nm og for elmotoren 205 Nm.
Avanceret Multimode
gearkasse
Umiddelbart skulle man tro,
at der blot var tale om en ordinær selvopladende
hybrid, hvor ordinær en sådan så måtte være. Men det
er den ikke. På mange måder minder den om
alliancepartneren Renaults E-Tech hybridmotorer, men
Nissan har bygget deres selv. Gearkassen er en
såkaldt Multimode konstruktion med to gear
tilknyttet elmotoren og fire til at servicere
benzinmotoren.
Det er naturligvis en
computer, der styrer samarbejdet, der også
inkluderer en 15kW starter/generatormotor, som bl.a.
medvirker til en yderst glidende kørsel. Fordi
benzinmotoren skifter i trin, opleves lyden bag
rattet som en acceleration i en konventionel bil,
hvad mange sætter pris på – fremfor et typisk
CVT-gear, hvor motoromdrejningerne ikke følger
bilens fart.
80 procent på el
Den oplevelse holder dog kun
engang imellem, for en stor del af tiden er det
alene den kraftige elmotor, der driver bilen og så
hører man selvsagt ikke meget til benzinmotoren.
Faktisk kører man ved bykørsel op til 80 procent af
tiden på elektricitet, dog med en øvre
hastighedsgrænse på 55 km/t, som jo er over den
typisk dikterede fartgrænse i bymiljøer på 50 km/t
eller derunder. Elektriciteten opnås ved
deceleration og førnævnte starter/generator, og
fordi den er ret kraftfuld, kan man også omdanne
speederen til en såkaldt e-pedal, som kendes fra
Nissans fuldt elektriske biler.
Man kan dermed, ned til 5
km/t, i al væsentlighed køre bilen uden at benytte
bremsepedalen. Det er både behageligt og godt for
såvel bilens ydre støjbillede og dens opsamling af
bevægelsesenergi til senere brug. I øvrigt starter
Juke’n altid op ved hjælp af elkraft, så man fx ikke
behøver at forstyrre naboerne, hvis man en tidlig
morgenstund skal afsted fra en bopæl i et
beboelseskvarter.
Meget længere på literen
Ved bykørsel er
benzinforbruget reduceret med op til 40 procent og
ved blandet kørsel med omkring 20 procent. I sagens
natur opsamles der ikke meget energi ved konstant
motorvejskørsel, så hér giver benzinmotoren også
batteriet lidt ekstra power i ny og næ, så man hele
tiden disponerer over den pæne effekt.
Det er fint med power, det
er fint med lavt energiforbrug, men hvordan med
køredynamikken? For eksempelvis i tunge plug-in
hybridbiler er det sjældent køredynamikken, der kan
prises. Men en Juke HEV (HEV=Hybrid Electric
Vehicle) vejer blot 1362 kg, og derfor ligger den
ligeså godt på vejen som de tidligere versioner, vi
har prøvet, og det er godt. Rigtig godt, faktisk.
God pris
Den prøvekørte Juke HEV er
prissat til små 300.000 kroner i Tekna versionen
uden ekstraudstyr. Standardudstyret omfatter bl.a.
den såkaldte ProPilot, der inkluderer adaptiv cruise
control, 360 grader kamera, sportssæder i syntetisk
dellæder, 10 Bose højtalere inklusive to i hver af
forsædernes nakkestøtte (som giver en formidabel lyd
up-front), forrudevarme, Fuld LED, en 8”
berøringsskærm, nøglefri betjening og 19” alufælge
med 225/45-19 dæk.
Den billigste Juke version
er prissat til små 221.000 kroner, men den er ikke
overraskende en meget anderledes bil.
|