- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Nissan Juke HEV Tekna

Mere power, bedre økonomi


Af Søren Clauding – marts 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan Juke har fået en overhaling, og derved bliver den fremover vanskeligere at overhale. Flere kræfter, mere spas og samtidig er den blevet billigere at køre i, for den kører meget længere på literen. Hvordan hænger det så lige sammen?

 

Som bekendt er plug-in hybridbiler ikke ønskedrømmen hos Nissan. Skal man anbringe et stort batteri i en bil, skal bilen være elektrisk. Og i den nye opdaterede version af bilen, der fortsat ser ud som om den er kommet direkte ud fra fabrikkens designstudie, hvor man skaber dynamiske fremtidsdesigns, har man blot anbragt et beskedent litium-ion batteri på 1,2 kWh.

 

Meget mere kraft

Men heldigvis har den også en benzinmotor. Og den har man så kombineret med en elmotor. Benzinmotoren har 4 cylindre og en slagvolumen på 1,6 liter. Den yder op til beskedne 94 hestekræfter, men det gør intet, for elmotoren præsterer op til 49 hestekræfter og systemeffekten er ganske enkelt 143 hestekræfter.



Det er 26 heste mere end den 3-cylindrede version, vi prøvekørte for små tre år siden, og den effekt gør en verden til forskel. Ikke på topfarten som med 166 km/t er 14 km/t lavere, men derimod på accelerationen, hvor man nu kan nå de 100 km/t på 10,1 sekunder og ved lavere hastigheder er den langt mere smidig. Samtidig med, og det er hele humlen bag den konstruktion, at man, hvis man kører skånsomt, kan nå 20 km/l iht. WLTP – og det tal passer meget godt i praksis. Det skyldes bl.a. det fremragende drejningsmoment, der for benzinmotoren er på op til 148 Nm og for elmotoren 205 Nm.

 

Avanceret Multimode gearkasse

Umiddelbart skulle man tro, at der blot var tale om en ordinær selvopladende hybrid, hvor ordinær en sådan så måtte være. Men det er den ikke. På mange måder minder den om alliancepartneren Renaults E-Tech hybridmotorer, men Nissan har bygget deres selv. Gearkassen er en såkaldt Multimode konstruktion med to gear tilknyttet elmotoren og fire til at servicere benzinmotoren.



Det er naturligvis en computer, der styrer samarbejdet, der også inkluderer en 15kW starter/generatormotor, som bl.a. medvirker til en yderst glidende kørsel. Fordi benzinmotoren skifter i trin, opleves lyden bag rattet som en acceleration i en konventionel bil, hvad mange sætter pris på – fremfor et typisk CVT-gear, hvor motoromdrejningerne ikke følger bilens fart.

 

80 procent på el

Den oplevelse holder dog kun engang imellem, for en stor del af tiden er det alene den kraftige elmotor, der driver bilen og så hører man selvsagt ikke meget til benzinmotoren. Faktisk kører man ved bykørsel op til 80 procent af tiden på elektricitet, dog med en øvre hastighedsgrænse på 55 km/t, som jo er over den typisk dikterede fartgrænse i bymiljøer på 50 km/t eller derunder. Elektriciteten opnås ved deceleration og førnævnte starter/generator, og fordi den er ret kraftfuld, kan man også omdanne speederen til en såkaldt e-pedal, som kendes fra Nissans fuldt elektriske biler.

 

Man kan dermed, ned til 5 km/t, i al væsentlighed køre bilen uden at benytte bremsepedalen. Det er både behageligt og godt for såvel bilens ydre støjbillede og dens opsamling af bevægelsesenergi til senere brug. I øvrigt starter Juke’n altid op ved hjælp af elkraft, så man fx ikke behøver at forstyrre naboerne, hvis man en tidlig morgenstund skal afsted fra en bopæl i et beboelseskvarter.

 

Meget længere på literen

Ved bykørsel er benzinforbruget reduceret med op til 40 procent og ved blandet kørsel med omkring 20 procent. I sagens natur opsamles der ikke meget energi ved konstant motorvejskørsel, så hér giver benzinmotoren også batteriet lidt ekstra power i ny og næ, så man hele tiden disponerer over den pæne effekt.

 

Det er fint med power, det er fint med lavt energiforbrug, men hvordan med køredynamikken? For eksempelvis i tunge plug-in hybridbiler er det sjældent køredynamikken, der kan prises. Men en Juke HEV (HEV=Hybrid Electric Vehicle) vejer blot 1362 kg, og derfor ligger den ligeså godt på vejen som de tidligere versioner, vi har prøvet, og det er godt. Rigtig godt, faktisk.

 

God pris

Den prøvekørte Juke HEV er prissat til små 300.000 kroner i Tekna versionen uden ekstraudstyr. Standardudstyret omfatter bl.a. den såkaldte ProPilot, der inkluderer adaptiv cruise control, 360 grader kamera, sportssæder i syntetisk dellæder, 10 Bose højtalere inklusive to i hver af forsædernes nakkestøtte (som giver en formidabel lyd up-front), forrudevarme, Fuld LED, en 8” berøringsskærm, nøglefri betjening og 19” alufælge med 225/45-19 dæk.

 

Den billigste Juke version er prissat til små 221.000 kroner, men den er ikke overraskende en meget anderledes bil.


 

 

Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>



Model: Nissan Juke HEV 143 hk Tekna

Listepris:

Kr. 296.333

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. benzinmotor, 94 hk. 148 Nm/ 3600 omdr./min. El-motor, 49 hk, 205 Nm. 8 trins Multimode automatgear. Starter/generator, 15 kW.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,1 sek./ 166 km/t/ 20,0 km/l / 114 g/km

Længde:

4,21 m

Bagagerum (7 sæder):

 351-1237Liter

Værd at bemærke: Active Trace Control. 19” letmetal fælge. Fuld LED. ProPilot. E-Pedal. Nøglefri betjening. Klimaanlæg. Forrudevarme.  Multijusterbart læderrat. Sædevarme. 360 grader kamera. 10 Bose højtalere med to højtakere i forsædernes nakkestøtter. 8" skærm. Isofix. 3 års garanti.

Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt