Man skal være varsom med, at
ytre sig for meget om priser i en tid, hvor priserne
på elbiler ikke er det mest stabile i denne verden.
Men uanset hvor MG4 XPOWER måtte ende – og nej, vi
har ikke hørt nogen aktuelle udmeldinger om
prisnedsættelser – så er prisen på 300.000 kroner,
da vi prøvekørte bilen, i sig selv ret attraktiv.
Det har med mange kræfter at gøre og oven i det gode
køreegenskaber.
Det første kan aflæses
direkte på specifikationsarket: op til 435
hestekræfter, 600 Nm og med en fordeling, hvor de
204 hk ligger på forhjulene og op til 245 hk kan
tilføres baghjulene. Det lægger op til fart, og
hurtig er den med 0-100 km/t på 3,8 sekunder og 200
km/t på toppen.
Underholdende elbil
Det andet har med bilens vægt
at gøre. Til trods for et batteri på 64 kWh, som
iht. WLTP giver en for elbiler altid omtalt
rækkevidde på 385 kilometer (i praksis lidt mindre,
hvilket er ”årstidsbestemt” som på alle elbiler), er
bilen underholdende at køre. Fartpræstationerne gør
den til en racerbil, men kurveegenskaberne ikke
helt. Når det så er sagt, er den blandt elbiler ikke
dårlig på kurvede veje. Bestemt ikke.
Vi har tidligere beskrevet
MG4 XPOWER, uden for alvor at have kørt den (se
linket øverst på siden). Og vi har heller ikke denne
gang sendt den ud på en racerbane, simpelthen fordi
det ikke vil give mening. Den er en god
landevejsracer, men den skal køres med omhu, for så
mange kræfter kan let gå hen at tage overhånd, blot
en moden reminder…
Effektive elmotorer
Stabiliteten og vejegenskaberne hjælpes af det
såkaldte Dynamic Cornering Control System, som bedst
kan sammenlignes med et elektronisk
differentialespær samt det, som MG kalder
“Intelligent” Motor Control. Det muliggør en
lynhurtig fordeling af drejningsmomentet mellem de
fire hjul, hvilket kan ske med stor
nøjagtighed, fordi bilen har permanent magnet
synkron elmotorer både foran og bag. De reagerer ens
på energitilførslen modsat de løsninger, som visse
kolleger i branchen benytter, hvor fx
induktionsmotorer parres med PMS motorer.
Affjedring er tilsvarende blevet konfigureret, så
den kan håndtere de mange kræfter, og suppleres af
fastere krængningsstabilisatorer og skarpere
styring. Og så har MG’en også et track-mode, som
øger underholdningsværdien, men ikke nødvendigvis
sikkerheden på offentlig vej. Launch kontrollen er
ultimativ, hvis man vil hurtig afsted, men, som det
også siges i betegnelsen, kun et plus med speederen
i bund fra 0 km/t.
Den er altså hurtig, den er visuelt også lidt fræk,
så de ting hænger meget godt sammen. Men kan den
benyttes i hverdagen?
XPOWER i hverdagen
Bestemt, for i bund og grund er den jo MG4, blot med
lidt flere, nej, mange flere hestekræfter. Den er
med en længde på små 4,3 meter kompakt nok til, at
udbuddet af parkeringspladser i storbyerne synes
større. Men det kan dog også skyldes, at man fx i
Københavnsområdet ikke længere parkerer gratis på
gaderne. Elbils privilegierne er for kraftigt
nedadgående for tiden.
Bagagerummet er på 363 liter og kan øges til 1165
liter, pladsforholdene i kabinen er OK, men man må
ikke trække en anhænger på mere end 500 kg, hvad de
mange kræfter ellers godt kunne bruges til. ”XPOWER”
betyder vel ret beset ”ekstra mange kræfter”, og de
kunne jo så udmærket benyttes til at gøre
trækmulighederne bedre. Men indrømmet, det ville nok
kræve en anderledes konfigurering af drivlinen, for
belastningen af en bil er nu engang anderledes, hvis
den skal kunne håndtere en stor vægt på trækkrogen.
Godt bestykket
Udstyret i MG4 XPOWER er omfattende og inkluderer
heldigvis både rat- og sædevarme. En bil uden de to
features burde være no-go, når bilen er elektrisk. I
øvrigt sker opvarmningen vha en varmepumpe. Det
giver god mening, men en sådan varmer ikke
superhurtigt op. Kabinen har også et 12V udtag, som
er godt, hvis man ikke udskifter alle sine eksterne
dimser samtidig med bilen. Man kan udnytte V2L
funktionen til fx at oplade et el-løbehjul
undervejs, og navigation er også standard, så man
ikke alene er underkastet smarttelefonen, når den
slipper kontakten med omverdenen.
Sidst men ikke mindst er en MG, ligesom de øvrige
biler fra Nellemann koncernen, der står for importen
af MG til Danmark, omfattet af en garanti på 7
år/150.000 kilometer. Det er værd at tage med i en
tid, hvor det er blevet mere synligt, at elbiler
ikke er så reparationsfri og så billige at reparere
som det i det seneste år gentagne ofte har heddet
sig.
|