- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: MG4 Electric XPOWER

Mange kræfter til fornuftige pris


Af Søren Clauding – februar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man skal være varsom med, at ytre sig for meget om priser i en tid, hvor priserne på elbiler ikke er det mest stabile i denne verden. Men uanset hvor MG4 XPOWER måtte ende – og nej, vi har ikke hørt nogen aktuelle udmeldinger om prisnedsættelser – så er prisen på 300.000 kroner, da vi prøvekørte bilen, i sig selv ret attraktiv. Det har med mange kræfter at gøre og oven i det gode køreegenskaber.

 

Det første kan aflæses direkte på specifikationsarket: op til 435 hestekræfter, 600 Nm og med en fordeling, hvor de 204 hk ligger på forhjulene og op til 245 hk kan tilføres baghjulene. Det lægger op til fart, og hurtig er den med 0-100 km/t på 3,8 sekunder og 200 km/t på toppen.


 


Underholdende elbil

Det andet har med bilens vægt at gøre. Til trods for et batteri på 64 kWh, som iht. WLTP giver en for elbiler altid omtalt rækkevidde på 385 kilometer (i praksis lidt mindre, hvilket er ”årstidsbestemt” som på alle elbiler), er bilen underholdende at køre. Fartpræstationerne gør den til en racerbil, men kurveegenskaberne ikke helt. Når det så er sagt, er den blandt elbiler ikke dårlig på kurvede veje. Bestemt ikke.

 

Vi har tidligere beskrevet MG4 XPOWER, uden for alvor at have kørt den (se linket øverst på siden). Og vi har heller ikke denne gang sendt den ud på en racerbane, simpelthen fordi det ikke vil give mening. Den er en god landevejsracer, men den skal køres med omhu, for så mange kræfter kan let gå hen at tage overhånd, blot en moden reminder…

 

Effektive elmotorer

Stabiliteten og vejegenskaberne hjælpes af det såkaldte Dynamic Cornering Control System, som bedst kan sammenlignes med et elektronisk differentialespær samt det, som MG kalder “Intelligent” Motor Control. Det muliggør en lynhurtig fordeling af drejningsmomentet mellem de fire hjul, hvilket kan ske med stor nøjagtighed, fordi bilen har permanent magnet synkron elmotorer både foran og bag. De reagerer ens på energitilførslen modsat de løsninger, som visse kolleger i branchen benytter, hvor fx induktionsmotorer parres med PMS motorer.



Affjedring er tilsvarende blevet konfigureret, så den kan håndtere de mange kræfter, og suppleres af fastere krængningsstabilisatorer og skarpere styring. Og så har MG’en også et track-mode, som øger underholdningsværdien, men ikke nødvendigvis sikkerheden på offentlig vej. Launch kontrollen er ultimativ, hvis man vil hurtig afsted, men, som det også siges i betegnelsen, kun et plus med speederen i bund fra 0 km/t.

 

Den er altså hurtig, den er visuelt også lidt fræk, så de ting hænger meget godt sammen. Men kan den benyttes i hverdagen?

 

XPOWER i hverdagen

Bestemt, for i bund og grund er den jo MG4, blot med lidt flere, nej, mange flere hestekræfter. Den er med en længde på små 4,3 meter kompakt nok til, at udbuddet af parkeringspladser i storbyerne synes større. Men det kan dog også skyldes, at man fx i Københavnsområdet ikke længere parkerer gratis på gaderne. Elbils privilegierne er for kraftigt nedadgående for tiden.

 

Bagagerummet er på 363 liter og kan øges til 1165 liter, pladsforholdene i kabinen er OK, men man må ikke trække en anhænger på mere end 500 kg, hvad de mange kræfter ellers godt kunne bruges til. ”XPOWER” betyder vel ret beset ”ekstra mange kræfter”, og de kunne jo så udmærket benyttes til at gøre trækmulighederne bedre. Men indrømmet, det ville nok kræve en anderledes konfigurering af drivlinen, for belastningen af en bil er nu engang anderledes, hvis den skal kunne håndtere en stor vægt på trækkrogen.



 

Godt bestykket

Udstyret i MG4 XPOWER er omfattende og inkluderer heldigvis både rat- og sædevarme. En bil uden de to features burde være no-go, når bilen er elektrisk. I øvrigt sker opvarmningen vha en varmepumpe. Det giver god mening, men en sådan varmer ikke superhurtigt op. Kabinen har også et 12V udtag, som er godt, hvis man ikke udskifter alle sine eksterne dimser samtidig med bilen. Man kan udnytte V2L funktionen til fx at oplade et el-løbehjul undervejs, og navigation er også standard, så man ikke alene er underkastet smarttelefonen, når den slipper kontakten med omverdenen.

 

Sidst men ikke mindst er en MG, ligesom de øvrige biler fra Nellemann koncernen, der står for importen af MG til Danmark, omfattet af en garanti på 7 år/150.000 kilometer. Det er værd at tage med i en tid, hvor det er blevet mere synligt, at elbiler ikke er så reparationsfri og så billige at reparere som det i det seneste år gentagne ofte har heddet sig.

Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
MG udbygger succes'en med nye versioner >>>



Model:

MG4 Electric XPOWER  AWD

Listepris:

Kr. 299.999

Motor og transmission:

2 Permanent magnet synkron elmotorer, Ford: 204 hk. Bag: 245 hk, System: 435 hk, 600 Nm. 64,0 kWh litiumion batteri. Firehjulstræk. Hurtigopladning/DC: 140 kW

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

3,8 sekunder/ 200 km/t/ 18,7 Wh/100 km/ 385 km.

Længde:

4,29 m

Frihøjde:

16,0 cm

Bagagerum:

363-1165 liter

Værd at bemærke:

235/45-18 alu-hjul. Fuld LED.  Hold-funktion. Sædevarme. Mikrofiber læderrat med varme. Klimaanlæg. Varmepumpe. Adaptiv fartpilot. Nøglefri betjening. 360 grader kamera. 10,25" touch skærm. V2L. 7 års garanti. 12 V udtag fortil.





MG4 Electric XPowerkan DC lades med op til 140 kW og AC-opledes med 11 kW.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt