- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: KIA Sportage 1,6 T-GDi Plug-in Hybrid GT-Line 4WD


Plug-in med langturs mening


af Søren Clauding - november 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Sportage PHEV er ingen ny bil, og vi har allerede for to år siden prøvekørt den i en version, der ikke afviger meget fra den GT-Line udgave, der denne gang er under lup. Men luppen er til gengæld skiftet ud, for denne gang lagde bilen hjul til en regulær langtur, et regulært cruise gennem det europæiske fastland. Temaet var en ny serie af rejseprogrammer, som der snart vil blive linket til her på siden, men bæredygtighed og miljørigtig adfærd var ikke sekundært.


Regnen silede ned, da vi kørte om bord på Scandlines hybridfærge med rotationssejl (den skorstens lignende ting midt på færgen).


Valget af KIA Sportage var i den forbindelse oplagt. Turen gik via Scandlines hybridfærger ad tyske motorveje med fixpunkter i Dresden, Wien, Salzburg og Leipzig. Det var en strækning, der i teorien kunne være blevet gennemført i en fuldt elektrisk bil. Men et to-ugers set-up, med en intensiv række af møder på fastsatte tidspunkter, tillod ikke de afvigelser i tidsplanen, som en elbil ville kunne have ført med sig - optagede ladestandere, defekte ladestandere eller ingen ladestandere, hvor man skulle bruge dem – og måske oven i købet med elektricitet til priser, der indkræves af virksomheder, som i hvert fald mener, at de ikke skal medvirke til den såkaldte grønne omstilling.


 


I bæredygtighedens navn

Så, det blev en plug-in hybrid med mulighed for klatladning undervejs. Firehjulstræk drevet af en parallelhybridmotor på næsten hel traditionel vis, op til 265 hestekræfter, baseret på en kombination af benzin og el, men fremfor alt pakket ind i et velkørende automobil, der, om end det tabte pusten på det ene fordæk (af fransk herkomst) på vej gennem Tjekkiet, kørte hver eneste meter helt og aldeles uproblematisk. Og den løsrevne ventil (som det viste sig at være), blev skiftet ud på kort tid og efter endnu kortere varsel hos de velvillige KIA-repræsentanter i Wien. Siden gav den ikke problemer af nogen art.


Venstre fordæk begyndte at tabe luft, men heldigvis virkede trykmålingssystemet, så man blev advaret i tide og siden blev ventilen udskiftet i en fart på KIA værkstedet i Wien.


Argumentet for en KIA Sportage PHEV var klart nok i en tid, hvor dieseldrift måske nok ville have været den mest klimarigtige løsning, hvis det handlede om mindst mulig CO2 udledning. Men diesel er jo på det nærmeste bandlyst på det danske marked. Ikke desto mindre klarede Sportagen det glimrende. Da den medbragt strøm var brugt op efter godt 60 kilometer og mellem klatladningerne, holdt vi et forbrug på omkring 14 km/l, for da fungerer motoren som en selvopladende hybrid.



GT-Line med tilkøb

Sportage kendte vi i forvejen. Den kører glimrende, og læs gerne mere om den i testen fra i fjor. Den mest markante forskel var GT-Line opsætningen i kombination med en elektronisk dæmpet undervogn. Sidstnævnte koster blot 15.000 kroner, og det er fundet for de penge, for den i forvejen gode affjedring og især fremragende bagaksel blev endnu bedre. Både når vi kørte nær topfarten på 191 km/t på det tyske autobahnnet (hvad vi sjældent gjorde og hvilket da også næppe ville have gjort den nævnte benzinøkonomi opnåelig) og når vi zigzag’ede mellem sporvognsskinnerne i Dresden, Wien og Leipzig (i Salzburg satser man på trolleybusser, som rent elektrisk kører rundt i gaderne uden megen støj og helt uden udstødning).

 

Undervejs viste Sportagen sig fra sin bedste side som europæisk rejsebil – hvilket er værd at notere sig, da de aktuelle politiske forhold i det udprægede bil-land på den anen side af Atlanterhavet måske vil kunne skubbe ekstra til idéen om flere bilferier i Europa. Da vi for nogle år siden kørte på tværs af USA, lærte vi at sætte pris på at holde hastighedsgrænserne – dvs. sådan cirka maksimalt 110 km/t. For selv efter lange dagsmarcher var vi næsten udhvilede. Det kan man også praktisere på det europæiske motorvejsnet, om end 130 km/t er en mere afslappende marchhastighed, hvis man kører i harmoni med de andre trafikanter.

 

Egenskaberne står tydeligere

Undervejs på et sådan road-trip, der nu snarere blev et Autobahn-trip, blev mange af bilens egenskaber særlig tydelige. Ét er den adaptive fartpilot, et andet er vejbaneassistenten (som dog let kan slås fra, når den blander sig for meget). Om natten er matrix LED lyset intet mindre end fremragende, og muligheden for helt elektrisk at juster siddepositionen og lændestøtten i førersædet er et stort plus. Den fordel kunne man dog gerne have bibragt forsædepassageren også.


3-zone klimaanlæg er standard.


Havde vi været flere end to, ville sædevarmen på bagsæderne utvivlsomt have skabt glæde, for efterårsvejret var så småt sat ind – og det var ikke forskelligt i Mellemeuropa fra vejret i Danmark i testperioden. Omvendt skulle der mobiliseres en vis fantasi for at forestille sig værdien af køl i forsæderne, men det er bestemt en fordel på en sommertur i samme område, hvor temperaturerne ofte og længe er over 30 grader.

 

Ingen lokkemad

Panoramaglastaget til 18.000 kroner havde vi ikke så meget glæde af. Til gengæld var det såkaldte ”privacy-glass” en betryggende egenskab, for det var endog meget vanskeligt at se kabinens indhold gennem de bageste sideruder. Så der var ikke meget lokkemad til kriminelle typer – det kunne i hvert fald ikke ses.



El-bagklap er uundværligt, når man har bagage til et par uger med, nøglefri betjening ligeså, og når man navigerede rundt i Parkeringskældre, som størrelsesmæssigt ofte var bedre skabt til fordums tiders Trabant’er, var bakkameraet og det tilkøbte 360 grader kamera en klar gevinst. Også de skærmbilleder, der viser sig i instrumentgruppen, når man blinker af, er værdifulde, når man begiver sig afsted på ukendte veje.

 

Sidst, men ikke mindst, inkluderede udstyret også et premium Harman Kardon lydanlæg. Set i lyset af, at det gennemførte road-trip også havde en del musik på programmet, var det herligt, at kunne fastholde den rette stemning på transportetaperne mellem de mellemeuropæiske kulturbyer.

 

Teaser

Og er du, kære læser, også forfalden til lidt kultur i ny og næ og erkender, at meget er interessant, hvis man ved noget om det, så lad denne atypiske testrapport være en lille teaser for de kommende rejseradioprogrammer med tilhørende web-skriverier og fotopubliceringer. Vi mødte bl.a. Johan Strauss’ tipoldebarn undervejs og har stået med originalen til det nyopdagede Mozartværk i hænderne. Der linkes dertil herfra Motorsiden.dk, når vi er så langt, for sandt at sige: Biler er fede, men det er ligeså fedt at bruge dem, fx til bilture, og så er kunst, kultur og et par Mozartkugler af de rigtige slags heller ikke så ringe endda…

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Veludrustet SUV i semi-elektrisk set-up >>>



Model: KIA Sportage 1,6 T-GDI Plug-in Hybrid GT-Line AWD Aut 6
Listepris: Kr. 439.000
Motor og transmission: 4 cyl. 1,6 l turbo-benzinmotor: 180 hk, 265 Nm. El-motor: 91 hk, 304 Nm. System: 265 hk, 350 Nm/1500-4500 omdr./min. 4WD, 6 A/T.
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning/ Elektrisk rækkevidde (alle data: WLTP): 8,2 sek./ 191 km/t/ 89,2 km/l / 25 g/km. 70 km.
Længde: 4,52 m
Bagagerum: 540-1715 liter
Værd at bemærke: Matrix LED forlygter. 235/50-19 dæk alufælge. Adaptiv fartpilot. 3-zone Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Nøglefri betjening. Regnsensor. Isofix. Sædevarme for og bag. El-justerbart førersæde. Vognbaneassistent med følgefunktion. Bakkamera. 40:20:40 bagsæderyglæn. Navigation. El-bagklap.

Link til importøren















Batteriet tager plads, men der er alligevel blevet rum for AC-kablet, der pænt og ordentligt er gemt væk, når det ikke er i brug.


Sportagen fik sin software opdateret inden afgang.


Der er 12 Volt udtag også i bagagerummet, fx til en køletaske.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt