KIA er kendetegnet ved med op
til 7 års fuld fabriksgaranti at tilbyde en af
markedets bedste garantier. Men det er også
karakteristisk for det populære koreanske bilmærke,
at deres modeller kan leveres med i princippet hele
det tekniske spektrum af drivliner. Derfor er det
godt nok nyt, men ikke overraskende at KIA Sportage
nu også kan fås med plug-in hybrid teknik.
Brint mangler på listen, men
det har man i Hyundai koncernen, som KIA tilhører,
så bliver det aktuelt, er man parat og
reaktionstiden vil være kort. Men her og nu er
plug-in hybrider især i Danmark et vigtigt elektrisk
set-up, fordi de nyder godt af den væsentlige
afgiftsreduktion. Derfor kan den nye Sportage, som
vi har prøvekørt i Upgrade-udgaven med 4-hjulstræk
og op til 265 hestekræfter, købes for blot 410.000
kroner.
Elegant, fornuftig og
energieffektiv
Kan man klare sig med mindre
udstyr er Prestige-versionen en option, og da er
prisen 375.000 kroner. Uanset udstyrsversion får man
en yderst elegant og fornuftig SUV, som, når den
skal klare sig uden elektrisk tilskud fra nettet,
oven i købet kører 14-14,5 km/l. Det er pænt for en
halvhøj bil i den størrelse, bl.a. fordi effekten er
reel – også når højvoltsbatteriet på 360 Volt er på
sit minimum.
Batteriet i Sportage PHEV er
på 13,8 kWh. Den elektriske drivline giver en
mervægt på i nabolaget af 350 kg, og dermed ender
den godt 4,5 meter lange bil op med en vægt på 1790
kg. Det kunne være værre og er med til at sikre en
elektrisk rækkevidde iht. WLTP på 70 kilometer. Det
kom vi ikke helt i nærheden af, men det skal ikke
udelukkes, at det kan lade sig gøre.
Energi-valget
Hos KIA har man valgt, at man
ikke kan fastholde batteristanden fuldstændigt. Det
hænger sammen med, at der bruges uforholdsmæssigt
meget benzin-kraft til at sikre en uændret
rest-rækkevidde på batteriet. Men det betyder ikke
at man er prisgivet, hvis man vil gemme strøm til at
køre ind i et område, hvor alene elektriske biler er
tilladt (det findes heldigvis ikke endnu i Danmark),
for vores erfaring var, at efter knap 300 kilometers
kørsel var batteriet stadig halvfyldt. Hvis man
kører meget bykørsel med optimal regenerering af
energien, vil tallet endda kunne blive endnu bedre.
Og i en tid, hvor elprisernes
himmelflugt ikke præcis animerer til at køre
elektrisk, er det godt at vide at KIA’en fungerer
udmærket med moderat elforbrug og maksimalt
benzinforbrug.
Kraftfuld og smidig
Drivlinen består af en
4-cylindret 1,6 liters turbobenzinmotor, der leverer
op til 180 hestekræfter og 265 Nm, samt en 91-hestes
permanent magnet synkron elmotor, der supplerer med
op til 91 hk og 304 Nm. Systemydelsen er 265 hk hhv.
350 Nm/1500-4500 omdr./min. De tal er udtryk for
stor smidighed såvel som masser af power, så 100
km/t kan nås på 8,2 sekunder alt imens topfarten er
191 km/t.
KIA Sportage PHEV lægger dog
mere op til hurtig, glidende landevejskørsel og
motorvejskørsel end sportslig kørsel i traditionel
forstand. Det skyldes den større vægt, den er mere
djærv end de Sportage versioner, vi tidligere har
prøvet med mere konventionel teknik, hvilket faktisk
er helt naturligt. Nu lægger en SUV i det hele taget
sjældent op til sportslig kørsel, så egentlig passer
PHEV teknologien glimrende til en Sportage. Og så
man i øvrigt trække en anhænger på 1350 kg. Det er
heller ikke at foragte.
Praktisk plads
Pladsforholdene er gode, der
gives dog trods alt lidt afkald primært på
bagagepladsen, men ikke meget. Med bagsæderne i brug
til at sidde på, mister man dog kun god 20 liter,
med bagsæderyglænene lagt ned, mister man 36. Det er
bemærkelsesværdigt lidt og skyldes, at der snuppes
plads også andre steder, men på steder hvor man ikke
mærker det. I øvrigt har man fordel af at
bagsæderyglænet er tredelt, hvilket øger
fleksibiliteten.
Motorkræfterne er et godt
argument for at vælge en Sportage plug-in, garantien
er et godt argument for en KIA i det hele taget, men
udstyret i en plug-in er også værd at tage i
betragtning, for især Upgrade versionen er godt
udrustet.
Godt med udstyr
235/19 aluhjul er standard og
de har en vis indflydelse på den direkte berøring
med asfalten men også stabiliteten ved høj fart.
Desuden er Fuld LED med adaptiv styring af lyskeglen
også en del af pakken. Tagræling er uundværlig i en
SUV, elektrisk bagklap med automatik også, samt
nøglefri betjening (forudsat nøglen er i bukselommen
eller håndtasken). Elektrisk justerbart førersæde er
ikke bare en luksus, men også med til at gøre
langturene mere sikre, fordi det er muligt let og
ubesværet at skifte siddeposition under kørslen.
3-zone klimaanlæg er bekvemt
for bagsædepassagerer, sædevarme både foran og på
bagsæderne er også en god komfort-egenskab, ratvarme
er godt for føreren og fordele som 12,3” midterskærm
med tilhørende bakkamera samt de to ekstra
sidekameraer, der aktiveres, når der blinkes af, er
alt sammen med til at styrke komforten bag rattet.
Lyssignaturen fortil er en del af LED lyset.
|