- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: KIA Sportage 1,6 T-GDI Mild Hybrid DCT FWD


GT-Line eller ikke GT-Line – det er spørgsmålet


Af Søren Clauding – juni 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som regel følger der flere hestekræfter med en GT-version. Det gælder også KIA’s nye mellemstore SUV, KIA Sportage. Men det gjorde der så ved et tilfælde ikke, og det gav mulighed for sammenligning på en anden måde.

 

I Danmark er topmodellen i Sportage-serien udstyrsmodellen, GT-Line. Men i modsætning til niveauet under, kaldet ”Upgrade”, får man ikke alene mere udstyr men også ekstra effekt med i købet, 180 hk i stedet for 150 hk. Det giver god mening og er med til at retfærdiggøre en prisforskel på 50.000 kroner.

 

150 hestekræfter

Men GT-Line findes også på andre markeder i en 150-hestes version og sådan en var tidligt i lanceringen kommet til Danmark, hvilket så gav mulighed for helt uafhængigt af motorkraft at sammenligne de to udstyrsvarianter. Samme motor, forskelligt udstyr. Og hvad betyder det så i praksis.

 

Det ligger i betegnelsen GT-Line, at bilerne er mere sporty udrustet og det smitter også af på deres udstyr. Det er en masse GT-kosmetik, blanksorte detaljer, GT-line læderrat og ekstra klimakomfort i form af 3-zone klimaanlæg. Men også hjulene er forskellige.

 

Hvad er forskellen

GT-Line har 19” alufælge, Upgrade har 18” alufælge. Dækbredden er den samme, så helt naturligt er der mindre affjedring i dæksiderne på de større fælge. Dimensionerne taler deres eget sprog: 235/50-19 respektive 235/55-18. Så hvad det angår, var spørgsmålet: Er forskellen mærkbar, er forskellen stor og hvad er egentlig at foretrække, rent kørselsmæssigt? For indrømmet: Visuelt er der forskel.

 

Vi lagde ud med at afprøve Sportage GT-Line ved høj fart på en tysk Autobahn. Hér var de store fælge som ventet i deres es. Bilen var meget stabil og styrede meget præcist ved de hastigheder på op til omkring 180 km/t, som trafikken gav mulighed for at opnå. Helt så hurtigt var der ikke anledning til at køre i Upgrade, men væk fra motorvejene var forskellen også tydeligere.


235/55-18 hjul på Upgrade.

235/50-19 på GT-Line herunder.


Da regnen satte ind

Med 18” hjulene var styringen en smule mindre præcis, men det var ude på marginalerne. Da det begyndte at regne, var vejgrebet og følingen med asfalten til gengæld meget fin. På dét punkt overgik de 19” alternativet. Overraskende var det, at affjedringen håndterede de forskellige hjul helt ens. Så forskellen i spændstighed kunne alene tillægges dækprofilen.

 

Konklusion: 18” hjulene er mere alsidige end 19” hjulene, som omvendt giver en mere direkte fornemmelse af underlaget. I praksis var forskellen dog forbavsende lille.

 

Nok om det, men interessant, fordi motorkræfterne ikke blandede sig i vurderingen. Det skal dog tilføjes, at de 19” hjulene formentlig vil være mere rigtige med de ekstra 30 hestekræfter på forhjulene.



Plug-in er på vej

Hvad KIA Sportage i øvrigt angår, blev den beskrevet indgående ifm de første prøvekørsler (læs om dem hér >>>). Vel vidende, at en plug-in hybrid version netop nu er aktuel i Danmark, er det ikke uvæsentligt at fastslå, at den prismæssigt er noget mere favorabel end benzin-versionerne. Men forhold som stor trækkapacitet (1650 kg) og ret agile kørefærdigheder er vigtige egenskaber ved de under 1500 kg tunge benzinversioner (som er 300 kg mindre end PHEV’en).

 

Pladsforholdene er også lidt bedre i benzin-versionerne, hvor 150 (og 180) hestes udgaverne dog er mild-hybrid biler, som også medbringer et batteri, der tager lidt plads. Mild-hybrid teknikken har mest sin berettigelse ved varieret kørsel og da kom man tæt ved det officielle WLTP forbrugstal på 15,1 km/l.

 

Økonomisk på motorvej

Ved varieret motorvejskørsel, iblandt som nævnt også ved tysk motorvejsfart, landede vi på omkring 12,5-13 km/l. Det var faktisk et pænt tal. Og motormæssigt føltes 150-hestes motoren med tilhørende 7-trins DCT gear fuldt i harmoni med bilens vejegenskaber. Om 180 hestekræfter vil være at foretrække, er derfor mest et temperamentsspørgsmål.

 

Upgrade udstyrsniveauet er omfattende og inkluderer bl.a. opvarmede bagsæder med justerbart ryglæn, hvor pladsforholdene er gode, fordi bilen stort set ikke har en kardantunnel. Bagklappen er elektrisk og fortil er Fuld LED lys en stor fordel i mørke. Forsæderne justeres elektrisk, der er elektrisk justerbar lændestøtte i førersædet, den elegante, buede skærm vinder yderligere i brug, og fordele som nøglefri betjening er absolut på positivlisten. Egentlig savnes kun et head-up display, men det vil for mange bilister også mest være et individuelt spørgsmål, om man kan lide sådan et eller ej.

 

Men vi er ret sikre på, at få vil beklage sig over KIA’s 7 års garanti.


GT-Line versionen gjorde sig godt på Autobahn.

 

 

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board videotest: KIA Sportage 150 hk
Vi prøvede også den nye KIA Sportage ifm de første testkørsler i præcis samme Upgrade udgave som den vi nu har været mere under lakken på. Allerede dengang viste den særdeles gode takter, se selv. Fuld HD.


KIA Sportage Upgrade.


KIA Sportage GT-Line

Model:

KIA Sportage 1,6 T-GDI Mild Hybrid 7 DCT FWD Upgrade

Listepris

Kr. 460.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l mild hybrid turbo-benzinmotor: 150 hk. 250 Nm/1500-4000 omdr./min. 7 DCT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,6 sek./ 189 km/t/ 15,1 km/l / 150 g/km

Længde:

4,52 meter

Bagagerum:

562-1751 liter

Værd at bemærke:

Matrix LED forlygter. 18” alufælge. Adaptiv fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Nøglefri betjening. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regnsensor. Isofix. Sædevarme for og bag. Vognbaneassistent med følgefunktion. Tagræling P-sensorer bag. Bakkamera. 12,3" skærm. Navigation. El-bagklap.


Link til importøren


Upgrade ovenfor - GT-Line herunder.

Upgrade ovenfor - GT-Line herunder.



GT-Line forsæder.


Upgrade bagsæder ovenfor. GT-Line nedenfor.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt