Som regel følger der flere
hestekræfter med en GT-version. Det gælder også
KIA’s nye mellemstore SUV, KIA Sportage. Men det
gjorde der så ved et tilfælde ikke, og det gav
mulighed for sammenligning på en anden måde.
I Danmark er topmodellen i
Sportage-serien udstyrsmodellen, GT-Line. Men i
modsætning til niveauet under, kaldet ”Upgrade”, får
man ikke alene mere udstyr men også ekstra effekt
med i købet, 180 hk i stedet for 150 hk. Det giver
god mening og er med til at retfærdiggøre en
prisforskel på 50.000 kroner.
150 hestekræfter
Men GT-Line findes også på
andre markeder i en 150-hestes version og sådan en
var tidligt i lanceringen kommet til Danmark,
hvilket så gav mulighed for helt uafhængigt af
motorkraft at sammenligne de to udstyrsvarianter.
Samme motor, forskelligt udstyr. Og hvad betyder det
så i praksis.
Det ligger i betegnelsen
GT-Line, at bilerne er mere sporty udrustet og det
smitter også af på deres udstyr. Det er en masse
GT-kosmetik, blanksorte detaljer, GT-line læderrat
og ekstra klimakomfort i form af 3-zone klimaanlæg.
Men også hjulene er forskellige.
Hvad er forskellen
GT-Line har 19” alufælge,
Upgrade har 18” alufælge. Dækbredden er den samme,
så helt naturligt er der mindre affjedring i
dæksiderne på de større fælge. Dimensionerne taler
deres eget sprog: 235/50-19 respektive 235/55-18. Så
hvad det angår, var spørgsmålet: Er forskellen
mærkbar, er forskellen stor og hvad er egentlig at
foretrække, rent kørselsmæssigt? For indrømmet:
Visuelt er der forskel.
Vi lagde ud med at afprøve
Sportage GT-Line ved høj fart på en tysk Autobahn.
Hér var de store fælge som ventet i deres es. Bilen
var meget stabil og styrede meget præcist ved de
hastigheder på op til omkring 180 km/t, som
trafikken gav mulighed for at opnå. Helt så hurtigt
var der ikke anledning til at køre i Upgrade, men
væk fra motorvejene var forskellen også tydeligere.
235/55-18 hjul på Upgrade.
235/50-19 på GT-Line
herunder.
Da regnen satte ind
Med 18” hjulene var styringen
en smule mindre præcis, men det var ude på
marginalerne. Da det begyndte at regne, var
vejgrebet og følingen med asfalten til gengæld meget
fin. På dét punkt overgik de 19” alternativet.
Overraskende var det, at affjedringen håndterede de
forskellige hjul helt ens. Så forskellen i
spændstighed kunne alene tillægges dækprofilen.
Konklusion: 18” hjulene er
mere alsidige end 19” hjulene, som omvendt giver en
mere direkte fornemmelse af underlaget. I praksis
var forskellen dog forbavsende lille.
Nok om det, men interessant,
fordi motorkræfterne ikke blandede sig i
vurderingen. Det skal dog tilføjes, at de 19”
hjulene formentlig vil være mere rigtige med de
ekstra 30 hestekræfter på forhjulene.
Plug-in er på vej
Hvad KIA Sportage i øvrigt
angår, blev den beskrevet indgående ifm de første
prøvekørsler (læs
om dem hér >>>). Vel vidende, at en plug-in
hybrid version netop nu er aktuel i Danmark, er det
ikke uvæsentligt at fastslå, at den prismæssigt er
noget mere favorabel end benzin-versionerne. Men
forhold som stor trækkapacitet (1650 kg) og ret
agile kørefærdigheder er vigtige egenskaber ved de
under 1500 kg tunge benzinversioner (som er 300 kg
mindre end PHEV’en).
Pladsforholdene er også lidt
bedre i benzin-versionerne, hvor 150 (og 180) hestes
udgaverne dog er mild-hybrid biler, som også
medbringer et batteri, der tager lidt plads.
Mild-hybrid teknikken har mest sin berettigelse ved
varieret kørsel og da kom man tæt ved det officielle
WLTP forbrugstal på 15,1 km/l.
Økonomisk på motorvej
Ved varieret motorvejskørsel,
iblandt som nævnt også ved tysk motorvejsfart,
landede vi på omkring 12,5-13 km/l. Det var faktisk
et pænt tal. Og motormæssigt føltes 150-hestes
motoren med tilhørende 7-trins DCT gear fuldt i
harmoni med bilens vejegenskaber. Om 180
hestekræfter vil være at foretrække, er derfor mest
et temperamentsspørgsmål.
Upgrade udstyrsniveauet er
omfattende og inkluderer bl.a. opvarmede bagsæder
med justerbart ryglæn, hvor pladsforholdene er gode,
fordi bilen stort set ikke har en kardantunnel.
Bagklappen er elektrisk og fortil er Fuld LED lys en
stor fordel i mørke. Forsæderne justeres elektrisk,
der er elektrisk justerbar lændestøtte i førersædet,
den elegante, buede skærm vinder yderligere i brug,
og fordele som nøglefri betjening er absolut på
positivlisten. Egentlig savnes kun et head-up
display, men det vil for mange bilister også mest
være et individuelt spørgsmål, om man kan lide sådan
et eller ej.
Men vi er ret sikre på, at få
vil beklage sig over KIA’s 7 års garanti.
GT-Line versionen gjorde sig
godt på Autobahn.
|