- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: KIA EV9 Long Range Performance AWD GT-Line


Meningsfyldt elektrisk sværvægter


af Søren Clauding - maj 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er stor, den er tung og den er fuldt elektrisk. Alligevel giver den på mange måder meget god mening. Måske netop derfor. Ikke så meget vægten, men en full-size 7-sædet elektrisk SUV findes der nu ikke mange af på vejene. KIA EV9 er sådan en.

 

Allerede i efteråret, hvor bilen havde Danmarkspremiere på eCarExpo messen i det københavnske Bellacenter, havde vi forinden kørt de første kilometer i den nye og på mange måder også ret hypede gigant. Nu var der tid til at gå mere under lakken på den, og det var bestemt ingen dårlig oplevelse.

 

Umiddelbart kan man sige, at det ikke er det mest klimarigtige at bygge en bil, der kommer tæt på de 3 tons, når man udnytter dens kapacitet. Men udnytter man den fuldt, giver det bedre mening. De 7 siddepladser i den over 5 meter lange bil er nemlig bekvemme og brugbare. Bilen er så luksuøst indrettet, at alle bliver komfortabelt transporteret. Og er man 7, bruges der i praksis mindre energi pr. passager end i mange 5-sædede elbiler.




Lynopladning og rækkevidde

Det officielle forbrugstal er 22,8 kWh/100 kilometer. I praksis skal man regne med noget mere, i hvert fald i det kølige vejr, der omfavnede Danmark i testperioden. Det reducerede rækkevidden fra de officielle 505 kilometer til omkring 430. Men siden kan EV9 lynoplades med op til 240 kW, så anvendeligheden er ikke dårlig, efterhånden som der skyder nogle flere lynladestandere op rundt om i landskabet.

 

At elprisen på lynladere så typisk er højere, end hvis man AC lader (med op til 11 kW), er en anden faktor. Men den økonomiske del af anskaffelsen er formentlig af mindre betydning, for allerede da har man for den prøvekørte version sluppet 750.000 kroner (plus 50.000 for ekstraudstyr, hvor farven står for halvdelen og glastaget for det meste af resten).

 

Stort batteri

Batteriet er på 100 kWh (på nær 0,2) og udgør en væsentlig del af vægten, men det er nødvendigt, hvis bilen skal køre de 4-500 kilometer på en fuld opladning. Det er et 800 Volt litium-ion batteri, hvilket er en del af forklaringen på den hurtige opladningsmulighed, men det har også til opgave at sikre en ganske pæn effekt på op til 384 hestekræfter, samt et drejningsmoment på 700 Nm over i princippet hele omdrejningsområdet.

 

Effekten hentes ud af to identiske permanent magnet synkron elmotorer placeret hhv for og bag. De står for hver deres lige store del af kræfterne, og samarbejdet imellem dem styres ganske udmærket af bilens energikontrol system. Det er en central ting, for EV9 er nemlig baseret på den fremragende undervogn og platform, som også EV6 er baseret på.

 

Kører rigtig godt

Udover fundamentalt gode konstruktionsprincipper som en 5-leds baghjulsophængning, har det avancerede Smart Frequency Damper Valve system med hydraulisk rebound stop også fundet vej ind i EV9 affjedringen, og hér giver det endnu mere mening end i EV6. Systemet, som indebærer individuel styring af dæmpningen på hver støddæmper og bl.a. inkluderer et ekstra stempel i hver af dem, er fremragende til at håndtere den store vægt. Og nok så væsentligt den store højde.



EV9 har nemlig på den ene side en forøget frihøjde på 17,7 cm, der sammen med firehjulstrækket klassificerer den som en ægte SUV, og er på den anden side også 1,78 meter høj. Det giver visse krængningsmæssige udfordringer og det er dem, den avancerede undervogn på forbilledlig vis håndterer.

 

Kræfter til flereartet performance

Det betyder ikke mindst, at man opnår en komfortabel og sikker kørsel, at man kan udnytte accelerationen på 5,3 sekunder til de magiske 100 km/t, og også, at man kan sætte en 2,5 tons anhænger bagpå - men så står vi ikke inde for rækkevidden og energiforbruget…

 

I kabinen bliver man behageligt transporteret. Der er masser af plads, og selv med alle siddepladser i brug disponerer man over 330 liter bagageplads - det rækker næsten til en kabinekuffert til hver. Bagagekapaciteten kan øges til godt 2,3 liter og frunken lægger 52 liter til, som dog fortrinsvis er smart til AC ladekabel og andet køre-relateret udstyr, som fx nødhjælpskasse og advarselstrekant. Eneste ankepunkt er en ret stor læssehøjde både for og bag.



Plads og automatisk massage

Designet er pågående udvendigt og funktionelt elegant indvendigt. 3. sæderække styres elektrisk, det samme gør bagklappen (som dog ikke kan kick-aktiveres), varmepumpen leverer den ønskede temperatur fordelt på 2 zoner fortil og en ekstra til 2. plus 3. sæderække. Og udstyret i øvrigt omfatter bl.a. Bi-LED forlygter, mørktonede ruder bag, rat- og sædevarme, massage i førersædet, der lidt irriterende selv går i gang, når det mener, at man som fører trænger til det (kan dog heldigvis deaktiveres).


 


Oven i det assisteres 12,3” centerskærmen med 360 grader kamera med skarp billedvisning af Head-up Display. Det er en stor behagelighed. Og mulighed for Vehicle to Load øger også bilens anvendelighed - og energiforbrug. Sidst men ikke mindst giver Nellemann koncernen, der importerer KIA til Danmark, som altid på en KIA model 7 års garanti.

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Meget mening med galskaben >>>
On-board video test: KIA EV9
Den er stor, den er tung, den har plads til 7, masser af trækkraft. Men den kører forbavsende godt. Videoen viser hvordan og hvorfor. Fuld HD.


KIA Ev9 fylder meget på enhver slags parkeringsplads. Se også top-foto.

Model:

KIA EV9 Long Range Performance AWD GT-Line

Listepris:

Kr. 794.898

Motor og transmission 2 stk Permanent magnet synkron elmotor, For: 192 hk, bag: 192 hk. System: 384 hk, 700 Nm. 99,8 kWh 800 V litiumion batteri. AWD. Elektonisk styret spærre differentiale.

Præstationer acceleration 0-100 km/t/ topfart/

Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

5,3 sek./ 200 km/t/ 228 Wh/ km/ 505 km

Opladning AC/DC

11 kW/240 kW

Længde: 5,01 meter

Bagagerum/ frunk:

330-828-2318 liter/ 52 liter

Værd at bemærke:

285/45-21 dæk på alufælge. Bi-LED forlys.  Adaptiv fartpilot. El-førersæde med massage. Rat- og sædevarme. Glassoltag. 2+1-zone Klimaanlæg. Varmepumpe. 360 grader kamera. Bakkamera. Head-up display. 12,3" skærm. Navigation. El-bagklap. V2L. 7 sæder. 7 års garanti.


Link til importøren

12 LED-elementer i hver forlygte giver et storartet lys.









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt