Den er stor,
den er tung og den er fuldt elektrisk. Alligevel
giver den på mange måder meget god mening. Måske
netop derfor. Ikke så meget vægten, men en full-size
7-sædet elektrisk SUV findes der nu ikke mange af på
vejene. KIA EV9 er sådan en.
Allerede i
efteråret, hvor bilen havde Danmarkspremiere på
eCarExpo messen i det københavnske Bellacenter,
havde vi forinden kørt de første kilometer i den nye
og på mange måder også ret hypede gigant. Nu var der
tid til at gå mere under lakken på den, og det var
bestemt ingen dårlig oplevelse.
Umiddelbart
kan man sige, at det ikke er det mest klimarigtige
at bygge en bil, der kommer tæt på de 3 tons, når
man udnytter dens kapacitet. Men udnytter man den
fuldt, giver det bedre mening. De 7 siddepladser i
den over 5 meter lange bil er nemlig bekvemme og
brugbare. Bilen er så luksuøst indrettet, at alle
bliver komfortabelt transporteret. Og er man 7,
bruges der i praksis mindre energi pr. passager end
i mange 5-sædede elbiler.
Lynopladning
og rækkevidde
Det officielle
forbrugstal er 22,8 kWh/100 kilometer. I praksis
skal man regne med noget mere, i hvert fald i det
kølige vejr, der omfavnede Danmark i testperioden.
Det reducerede rækkevidden fra de officielle 505
kilometer til omkring 430. Men siden kan EV9
lynoplades med op til 240 kW, så anvendeligheden er
ikke dårlig, efterhånden som der skyder nogle flere
lynladestandere op rundt om i landskabet.
At elprisen på
lynladere så typisk er højere, end hvis man AC lader
(med op til 11 kW), er en anden faktor. Men den
økonomiske del af anskaffelsen er formentlig af
mindre betydning, for allerede da har man for den
prøvekørte version sluppet 750.000 kroner (plus
50.000 for ekstraudstyr, hvor farven står for
halvdelen og glastaget for det meste af resten).
Stort batteri
Batteriet er
på 100 kWh (på nær 0,2) og udgør en væsentlig del af
vægten, men det er nødvendigt, hvis bilen skal køre
de 4-500 kilometer på en fuld opladning. Det er et
800 Volt litium-ion batteri, hvilket er en del af
forklaringen på den hurtige opladningsmulighed, men
det har også til opgave at sikre en ganske pæn
effekt på op til 384 hestekræfter, samt et
drejningsmoment på 700 Nm over i princippet hele
omdrejningsområdet.
Effekten
hentes ud af to identiske permanent magnet synkron
elmotorer placeret hhv for og bag. De står for hver
deres lige store del af kræfterne, og samarbejdet
imellem dem styres ganske udmærket af bilens
energikontrol system. Det er en central ting, for
EV9 er nemlig baseret på den fremragende undervogn
og platform, som også EV6 er baseret på.
Kører rigtig
godt
Udover
fundamentalt gode konstruktionsprincipper som en
5-leds baghjulsophængning, har det avancerede Smart
Frequency Damper Valve system med hydraulisk rebound
stop også fundet vej ind i EV9 affjedringen, og hér
giver det endnu mere mening end i EV6. Systemet, som
indebærer individuel styring af dæmpningen på hver
støddæmper og bl.a. inkluderer et ekstra stempel i
hver af dem, er fremragende til at håndtere den
store vægt. Og nok så væsentligt den store højde.
EV9 har nemlig
på den ene side en forøget frihøjde på 17,7 cm, der
sammen med firehjulstrækket klassificerer den som en
ægte SUV, og er på den anden side også 1,78 meter
høj. Det giver visse krængningsmæssige udfordringer
og det er dem, den avancerede undervogn på
forbilledlig vis håndterer.
Kræfter til
flereartet performance
Det betyder
ikke mindst, at man opnår en komfortabel og sikker
kørsel, at man kan udnytte accelerationen på 5,3
sekunder til de magiske 100 km/t, og også, at man
kan sætte en 2,5 tons anhænger bagpå - men så står
vi ikke inde for rækkevidden og energiforbruget…
I kabinen
bliver man behageligt transporteret. Der er masser
af plads, og selv med alle siddepladser i brug
disponerer man over 330 liter bagageplads - det
rækker næsten til en kabinekuffert til hver.
Bagagekapaciteten kan øges til godt 2,3 liter og
frunken lægger 52 liter til, som dog fortrinsvis er
smart til AC ladekabel og andet køre-relateret
udstyr, som fx nødhjælpskasse og advarselstrekant.
Eneste ankepunkt er en ret stor læssehøjde både for
og bag.
Plads og
automatisk massage
Designet er
pågående udvendigt og funktionelt elegant
indvendigt. 3. sæderække styres elektrisk, det samme
gør bagklappen (som dog ikke kan kick-aktiveres),
varmepumpen leverer den ønskede temperatur fordelt
på 2 zoner fortil og en ekstra til 2. plus 3.
sæderække. Og udstyret i øvrigt omfatter bl.a.
Bi-LED forlygter, mørktonede ruder bag, rat- og
sædevarme, massage i førersædet, der lidt
irriterende selv går i gang, når det mener, at man
som fører trænger til det (kan dog heldigvis
deaktiveres).
Oven i det assisteres 12,3” centerskærmen med 360
grader kamera med skarp billedvisning af Head-up
Display. Det er en stor behagelighed. Og mulighed
for Vehicle to Load øger også bilens anvendelighed -
og energiforbrug. Sidst men ikke mindst giver
Nellemann koncernen, der importerer KIA til Danmark,
som altid på en KIA model 7 års garanti.
|