Allerede sidste efterår kunne
vi første gang berette om den nye fuldt elektriske
udgave af den nye Hyundai Kona i forbindelse med de
første internationale testkørsler. Den gav et godt
og balanceret indtryk, men kan den stå for den hårde
konkurrence, der bare i den grad præger
elbils-markedet lige nu? Svaret er: Ja, det kan den
nok, men man skal værdsætte en let tilgængelig,
ukompliceret elbil med komfortable køreegenskaber.
Priserne på elbiler er jo i
den grad blevet uforudsigelige. Ude omkring i Europa
er elbilsalget faldet drastisk, aktuelt venter alle
med spænding på de seneste opgørelser, men
bilfabrikkerne har det ikke let, og slet ikke dem,
der ensidigt har satset på elbiler. Og Teslas næsten
ustandselige ageren på markedet, som var det
tilbudsvarer i Netto eller andre steder i
dagligvarer handlen, man befandt sig, gør det ikke
lettere.
Pris-amok
I Danmark ikke mindst er
priserne gået amok på ny, da Tesla i januar præcis
som i fjor satte priser ned. Aktuelt har de netop
forsøgt at få kunder til at købe Model Y ved at
sætte priserne og varsle prisforhøjelsen på forhånd.
Samtidig importeres der elbiler fra det sydlige
udland i rå mængder, direkte eller gennem de
officielle danske importører. Også brugtbilsmarkedet
er presset, til gavn for de bilkøbere, der stadig
har ambitioner om at køre elektrisk og ikke har en
elbil, de skal af med først.
Uden de helt store
dybdegående analyser virker det oplagt, at mange
elbils-købere i lande, der måske ikke har satset så
meget på den elektriske drift som Danmark, hurtigt
opdager, at det er en ganske anderledes oplevelse at
eje en elbil. I lille Danmark kan vi i det store
hele køre på tværs af landet i en elektrisk bil, og
hvis den prismæssigt holder sig et stykke under den
halve million, betales der næsten ikke
registreringsafgift om overhovedet. Det har gjort
elbiler konkurrencedygtige i forhold til
konventionelle biler, og for mange danskere kan køb
og brug af elbiler fortsat være en god ide, om end
man nok ikke skal regne med, at det er en
investering, der forrenter sig på den lange bane.
Harmoniske køreegenskaber
Alt det sætter Hyundai Kona
Electric i et særligt lys. Også fordi Hyundai har
valgt, ikke at udruste Kona Electric i de
pristilgængelige udgaver med voldsomme drivline, der
hos kollegerne ofte opleves disharmoniske, fordi
deres vejegenskaber ikke står mål med deres kræfter.
Og fordi samspillet mellem iblandt flere motorer,
ofte af forskellig teknisk konstruktion og under
alle omstændigheder måden, hvorpå kræfterne leveres
til vejbanen, ikke altid er lige vellykket, fordi
den direkte styres af bilernes computere.
Men i Kona Electric har man
valgt at udruste den med en 217 hestes elmotor, der
trækker på forhjulene. Bilens vægt er holdt nede på
1700 kg. Det har gjort det muligt, at give den en
tilgivende affjedring, og dermed er den ret
komfortabel at køre.
Det betyder også, at man har
kunnet give den rimeligt agile kørefærdigheder -
trods kørekomforten - og det efterlader et indtryk
af en ret velkørende bil, præcis som vi allerede
oplevede det ved de første internationale
prøvekørsler.
Hyundai kan det hele
Hyundai var tidligt ude med
at fremstille biler med forskellige drivliner. Kona
findes også med forbrændingsmotorer, og som sådan er
den også indrettet som konventionelle biler. Ikke
alt styres via berøringsskærmen, og det, at man kan
tilkoble sæde- og rat varme i samme øjeblik, man
sætter sig ind i bilen ved tryk på en knap, er
herligt på en kold vinterdag.
Siden kører man bare som man
plejer: Trykker på startknappen, sætter i D og
træder på speederen. Man kan endda opnå en vis
1-pedal funktion ved at benytte palerne bag rattet
og derpå er bilen meget, meget letkørt.
Økonomisk
Den er oven i købet ret
økonomisk med et forbrug på 14,7 kWh pr. 100 km
(WLTP), men så skal man selvsagt lade være med at
udnytte muligheden for at nå 100 km/t på de 7,8
sekunder, den kan. Rækkevidden med det moderate 65,4
kWh batteri er over 500 kilometer, og derved
udfordrer den biler med langt større batterier, som
ikke er nær så godt kørende som Kona Electric.
Hurtigladning kan ske med op til 100 kW. AC ladning
med 10,4 kW.
Den billigste udgave er
prissat til 280.000 kroner, og den prøvekørte
version er 30.000 kroner dyrere. Det genspejles i
udstyret, hvor man er godt klædt på, også med
traditionelle løsninger, som alle kan forholde sig
til: 12 Volt udtag side om side med diverse USB
forbindelser. Muligheden for V2L, så man kan oplade
el-løbehjulet under kørslen, 2-zone varmepumpe
baseret klimaanlæg, nøglefri betjening - og bilen er
også bemærkelsesværdigt lydløs.
Oven i det kommer god praktik i den 4,36 meter lange
bil, bl.a. et bagagerum på 466-1300 liter - plus en
frunk på 27 liter, hvor man passende kan opbevare
ladekablet, som også skal benyttes oppe fortil, hvor
ladestikket er placeret. Og pladsudnyttelsen er
gjort fleksibel med et tredelt bagsæderyglæn.
|