Vi vidste det jo egentlig
godt, men det skulle naturligvis testes rigtigt
igennem. Vi prøvede den nye høj-potente fuldt
elektriske BMW i5 med firehjulstræk og over 600
hestekræfter allerede sidste efterår i forbindelse
med forberedelserne til ”Årets Bil i Danmark 2024”
kåringen. Og siden havde vi anledning til, at boltre
os på en tilfrosset svensk sø tilbage i januar. Nu
var tiden inde til, så at sige at køre normalt.
For helt normalt bliver det
aldrig. BMW’ens størrelse parret med dens store vægt
og de uhørt mange kræfter i M60 xDrive udgaven gør
den ret unormal. På den anden side fungerer det hele
så godt, også i det til tider tørre danske
sommervejr, at man ikke nødvendigvis behøver, at
have fokus på køreoplevelsen hele tiden.
Eminent tilpasningsevne
Dens kørecomputer med alle
kørehjælpemidler i brug gør nemlig kørslen
forudsigelig, og forudsiger man ikke selv
vejforløbet forude, klarer den blidt og behageligt
den sag for én. Den forhåndstilpasser affjedringen,
så ujævnheder pareres, som var de ikke eksisterende.
Og kørerytmen skal ikke først registreres efter
flere kilometers kørsel, for bilen reagerer på
brøkdele af et sekund, når noget skal være
anderledes og tilpasser den meget fine adaptive
affjedring, så man oplever det niveau af køredynamik
eller alternativt kørekomfort, man aktuelt kunne
ønske sig. BMW i5 er ganske enkelt utrolig
velkørende og en meget sikker bil.
M Sport versionen er dog
exceptionel, fordi der er lagt vægt på det
sportslige køredynamiske. Det genspejles ikke blot i
udstyret, der som standard er ganske udmærket, men
som på den prøvekørte bil dog var suppleret af
ekstraudstyr for 170.000 kroner, så den samlede
listepris var krøbet op på 1.087.000 kroner. Det
opleves også gennem den stærke M Sport undervogn og
den velfungerende drivline, der komplementerer
basis-designet bestående af dobbelte wishbone
hjulophæng fortil og multilink bagtil.
Fabelagtige
kørefærdigheder
Fordi man langt hen ad vejen
også kan tilpasse indstillingen efter ens aktuelle
ønsker, oplever man fabelagtige køreegenskaber i
enhver forstand. Og så taler specifikationerne
naturligvis deres eget sprog: 0-100 km/t på 3,8
sekunder og en elektronisk begrænset topfart på 230
km/t (som vi på det danske landevejsnet af gode
grunde ikke havde mulighed for at afprøve).
Motorkonfigurationen med 261
hk fortil og 340 hk bagtil sikrer, at man opnår en
køredynamik, som var bilen baghjulstrukken. Og
firehjulstrækket sikrer, at fartpræstationerne kan
opnås under de fleste kørselsforhold. På den
nordsvenske sø blev accelerationen dog ikke målt, så
om den er ligeså hurtig oppe i fart på is,
garanterer vi ikke – men den er ret tæt på.
Excitede synkron motorer
Begge de to elmotorer er i
øvrigt af Excited Synkron typen. Det reducerer
forbruget af sjældne råstoffer og har visse
driftsmæssige fordele. De er yderst fleksible,
overbelastningskapaciteten er stor og effekten kan
bedre kontrolleres. At de er ens gør det også
lettere at synkronisere kraftfordelingen mellem for-
og bagaksel. Det er ganske enkelt den bedste
cocktail.
Det officielle forbrugstal er
18,1 kWh/100 km, og det rammer ikke helt ved siden
af. WLTP rækkevidden er 515 kilometer og bilens egen
computer beregnede den til at være 476 kilometer. Vi
kørte den ikke tør for strøm, men havde vi gjort
det, ville man kunne have AC-ladet med op til 22 kW
og DC-ladet med op til 205 kW. Forbruget er
forbavsende pænt, vægten på 2380 kg taget i
betragtning.
Standard udstyret inkluderer 19” alufælge, den før
nævnte adaptive affjedring og M Sport undervognen,
elektrisk justerbare forsæder, 4-zone klimaanlæg og
adaptive LED forlygter. Ekstraudstyret havde
forvandlet hjulstørrelsen til 20”, hvad der ikke
forringede kørekomforten på grund af den fremragende
affjedring, og omfattede bl.a. metallak, el-bagklap
(usædvanligt, selv på en luksus sedan), sædevarme og
-ventilation både for og bag, panorama glas-soltag
samt elektrisk anhængertræk, som kan benyttes til at
trække en 2 tins anhænger.
|