- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: BMW i5 M60 xDrive Sedan

Is og tørre sommerveje: den kan det hele


Af Søren Clauding – juli 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi vidste det jo egentlig godt, men det skulle naturligvis testes rigtigt igennem. Vi prøvede den nye høj-potente fuldt elektriske BMW i5 med firehjulstræk og over 600 hestekræfter allerede sidste efterår i forbindelse med forberedelserne til ”Årets Bil i Danmark 2024” kåringen. Og siden havde vi anledning til, at boltre os på en tilfrosset svensk sø tilbage i januar. Nu var tiden inde til, så at sige at køre normalt.

 

For helt normalt bliver det aldrig. BMW’ens størrelse parret med dens store vægt og de uhørt mange kræfter i M60 xDrive udgaven gør den ret unormal. På den anden side fungerer det hele så godt, også i det til tider tørre danske sommervejr, at man ikke nødvendigvis behøver, at have fokus på køreoplevelsen hele tiden.

 

Eminent tilpasningsevne

Dens kørecomputer med alle kørehjælpemidler i brug gør nemlig kørslen forudsigelig, og forudsiger man ikke selv vejforløbet forude, klarer den blidt og behageligt den sag for én. Den forhåndstilpasser affjedringen, så ujævnheder pareres, som var de ikke eksisterende. Og kørerytmen skal ikke først registreres efter flere kilometers kørsel, for bilen reagerer på brøkdele af et sekund, når noget skal være anderledes og tilpasser den meget fine adaptive affjedring, så man oplever det niveau af køredynamik eller alternativt kørekomfort, man aktuelt kunne ønske sig. BMW i5 er ganske enkelt utrolig velkørende og en meget sikker bil.

 

M Sport versionen er dog exceptionel, fordi der er lagt vægt på det sportslige køredynamiske. Det genspejles ikke blot i udstyret, der som standard er ganske udmærket, men som på den prøvekørte bil dog var suppleret af ekstraudstyr for 170.000 kroner, så den samlede listepris var krøbet op på 1.087.000 kroner. Det opleves også gennem den stærke M Sport undervogn og den velfungerende drivline, der komplementerer basis-designet bestående af dobbelte wishbone hjulophæng fortil og multilink bagtil.

 

Fabelagtige kørefærdigheder

Fordi man langt hen ad vejen også kan tilpasse indstillingen efter ens aktuelle ønsker, oplever man fabelagtige køreegenskaber i enhver forstand. Og så taler specifikationerne naturligvis deres eget sprog: 0-100 km/t på 3,8 sekunder og en elektronisk begrænset topfart på 230 km/t (som vi på det danske landevejsnet af gode grunde ikke havde mulighed for at afprøve).


 


Motorkonfigurationen med 261 hk fortil og 340 hk bagtil sikrer, at man opnår en køredynamik, som var bilen baghjulstrukken. Og firehjulstrækket sikrer, at fartpræstationerne kan opnås under de fleste kørselsforhold. På den nordsvenske sø blev accelerationen dog ikke målt, så om den er ligeså hurtig oppe i fart på is, garanterer vi ikke – men den er ret tæt på.

 

Excitede synkron motorer

Begge de to elmotorer er i øvrigt af Excited Synkron typen. Det reducerer forbruget af sjældne råstoffer og har visse driftsmæssige fordele. De er yderst fleksible, overbelastningskapaciteten er stor og effekten kan bedre kontrolleres. At de er ens gør det også lettere at synkronisere kraftfordelingen mellem for- og bagaksel. Det er ganske enkelt den bedste cocktail.

 

Det officielle forbrugstal er 18,1 kWh/100 km, og det rammer ikke helt ved siden af. WLTP rækkevidden er 515 kilometer og bilens egen computer beregnede den til at være 476 kilometer. Vi kørte den ikke tør for strøm, men havde vi gjort det, ville man kunne have AC-ladet med op til 22 kW og DC-ladet med op til 205 kW. Forbruget er forbavsende pænt, vægten på 2380 kg taget i betragtning.



Standard udstyret inkluderer 19” alufælge, den før nævnte adaptive affjedring og M Sport undervognen, elektrisk justerbare forsæder, 4-zone klimaanlæg og adaptive LED forlygter. Ekstraudstyret havde forvandlet hjulstørrelsen til 20”, hvad der ikke forringede kørekomforten på grund af den fremragende affjedring, og omfattede bl.a. metallak, el-bagklap (usædvanligt, selv på en luksus sedan), sædevarme og -ventilation både for og bag, panorama glas-soltag samt elektrisk anhængertræk, som kan benyttes til at trække en 2 tins anhænger.


PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre BMW prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Årets Bil på glatis >>>
On-board video test: BMW i5 M60 xDrive
Foruden den aktuelle test af den høj potente fuldt elektriske BMW i5 M60 xDrive i det danske sommervejr, prøvede vi også tidligere på året den samme model  på en tilfrosset sø i det nordlige Sverige. Hvordan den 2,4 tons tunge elbil med over 600 hestekræfter håndterede forsøget på en 180 grader slide kan man se i videoen... Fuld HD.




Model:

BMW i5 M60 xDrive Sedan

Listepris:

Kr. 1.087.000

Motor og transmission:

2 stk. excided synkron el-motorer: For: 261 hk/8000 omdr./min, 365 Nm. Bag: 340 hk/8000 omdr./min, 430 Nm. System: 601 hk. 820 Nm. 81,2 kWh 400 Volt batteri. Opladning: AC: 22 kW, DC: 205 kW.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug (WLTP): Rækkevidde (WLTP):

3,8 sek./ 230 km/t./ 18,2 kWh/100 km. 515 km.

Længde/ Højde:

5,06/ 1,52 m

Akselafstand: 2995 mm

Bagagerum:

490 liter

Værd at bemærke:

19” letmetalfælge (standard). Testbilen: 245/40-20 aluhjul. Adaptiv LED. 4-zone klimaanlæg. Adaptive LED-forlygter, fjernlysassistent. El-forsæder.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt