Smidighed og alsidighed – og
et stænk af sportslighed er kernebegreber, når det
gælder GR Sport udgaven af den mellemstore SUV,
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Vores første møde med
den seneste udgave af verdens mest solgte SUV fandt
sted under vinterlige forhold i Lapland. Det næste
fandt sted på lune danske sensommerveje og det
sidste af møderne var berømt ikke ringere end det
første.
Over tiden har vi haft
anledning til, at køre RAV4 under et utal af
skiftende vejrforhold (læs
vores test af Toyota RAV4 PHEV GR Sport i Lapland
hér >>>) og under skiftende omstændigheder, og
er hver gang blevet bekræftet i bilens
køreegenskaber, den er uhyre velafstemt.
Godt nok har prisen også fået
et skud i vejret med den nye version, og dermed
stiger også forventningerne. Og for mange mennesker
er 650.000 kroner også rigtig mange penge, om end
man så kan glæde sig over den danske afgiftsrabat,
for uden den ville den være blevet endnu dyrere. Men
man får fuld valuta for pengene i GR Sport udgaven.
Passer til det hele
Smidigheden opleves under
alle de varierede kørselsforhold, vi kunne opspore i
det danske landskab i testperioden. OK, ingen
off-road for den er ingen off-roader, men selv på
ujævn dansk asfalt (se on-board videoen) klarer den
opgaven. Den er ingen komfortabel flyder, men det er
ikke det enkleste i verden at kombinere 1910 kg med
over 300 hestekræfter – og samtidig at skulle være
en ”GR”. Ikke desto mindre er det lykkedes
forbilledligt.
Stor motoreffekt kræver en
stiv affjedring, hvis bilen skal være sikker, når
kræfterne udnyttes, og det forventer man, at de vil
blive i en GR Sport. Tilsvarende skal en tung bil
også håndteres fast og bestemt med en spændstig
undervogn. Desuden har en bil med en højde på 1,70
meter, og en pæn stor frihøjde på 19 cm også brug
for en stram affjedring. Men ”3 gange stram” giver
”meget stram”. Og det er lig med ukomfortabel
affjedring.
Tre modsvar
Så galt er det imidlertid
ikke gået i GR Sport varianten. Recepten på de gode
køreegenskaber indeholder nemlig mindst tre vigtige
modsvar: De mange kræfter fordeles med hovedvægten
lagt på forhjulene. Dvs. baghjulene får tilført
maksimalt 54 elektriske hestekræfter, hvilket er nok
til et godt afsæt, når man skal op i fart fra
stilstand. Og siden hjælper effekten til at
stabilisere bilen ved høj fart.
Affjedringen inkluderer en
dobbelt wishbone baghjulsophængning, som i den grad
er en gevinst for bilen. Den minimerer det arbejde,
som faste dæksider ellers skulle håndtere, og derfor
har man kunnet montere forholdsvis brede 235/55
lavprofildæk på 19” fælge. Det er en kompleks, men
ret elegant måde at kombinere vejegenskaber med
affjedringskomfort på.
GR Sport modellen er fortsat
stivere end de øvrige versioner, men det kan helt og
aldeles tilskrives forventningerne til en bil, der
bærer Gazoo Racing prædikatet, og den har udmærkede
kurveegenskaber, vægten til trods.
God trods højere pris
Plug-in hybridbilerne har
haft kronede dage i Danmark. Det har de i et vist
omfang også fremover, selvom afgifterne igen stiger
ved indgangen til 2024. De har fået en tand opad i
de sidste par år, ud fra en politisk tanke om, at
afgiftsbegunstigelsen af elektrificerede biler
skulle reduceres over en årrække. Så RAV4 PHEV i
enhver udgave bliver næppe billigere (det gør
konkurrenternes heller ikke), men bilerne er fortsat
meget fine. Hvis man oven i købet sætter en ære i at
køre meget på elektricitet, tilført fra elnettet, er
Toyotas løsning fortsat temmelig god.
Når man eksempelvis vælger at
fastholde batteriniveauet, fungerer drivlinen som en
almindelig selvopladende hybrid, og man kører let 16
km/l, hvilket er ret unikt for så stor en bil. I
tilgift kan man også i praksis køre i nabolaget af
75 kilometer på elektricitet alene, dvs. når
elmotoren på baghjulene samarbejder med 182-hestes
elmotoren i motorrummet.
Højvolts hybridbatteriet på
18,1 kWh kan lades med 6,6 kW, så man hurtigt kan
klatlade undervejs.
Også i praksis
forlænger man rækkevidden ved bykørsel, dels gennem
mindre forbrug ved lav fart, dels gennem en effektiv
rekuperation. Og det er oven i købet sådan, at når
man sætter af, sker det alene ved hjælp af
elmotorerne, smidigt og elegant. I øvrigt må man
trække en anhænger på 1500 kg – det er en del af
bilens alsidighed.
GR Sport er også udstyr
GR Sport er lig med teknik,
kræfter og kørefærdigheder, men det er også lig med
et omfattende udstyr. 306-hestes udgaverne af RAV4
er ikke for ingenting flagskibe i Toyotas
modelvifte.
Udstyret omfatter bl.a.
elektrisk førersæde, forrudevarme, JBL lyd, det
avancerede såkaldte LED High lys, panoramasoltag,
360 grader kamera, head-up display og meget andet,
fx 2-zone klimaanlæg, p-sensorer for og bag, bi-tone
lakering, ratvarme, nøglefri betjening, elektrisk
bagklap, tagræling, hele striben af
sikkerheds-kørehjælpemidler og 4 års abonnement på
Toyota Connect.
Dertil kommer unikke
egenskaber som en off-road køreindstilling, der
inkluderer et elektronisk spærredifferentiale. Og
selvom den er elektrisk, kan man godt køre i op til
50 cm vand. Og så giver Toyota som på alle andre
modeller også den serviceaktiverede fabriksgaranti
på op til 11 år minus en dag eller 185.000
kilometer.
|