- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Toyota GR86 Premium

Flot, charmerende - og utilpasset


af Søren Clauding - juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det grænser til ren nostalgi, at sætte sig bag rattet i en Toyota GR86. Det er den ægte autentiske følelse af en bil, der vil noget, det seneste skud på stammen i en ærefuld familie af legendariske sportsvogne. Den er flot, charmerende og egentlig ganske ung, for den kom først på markedet sidste år. Men den er også utilpasset, så derfor er den på vej ud, næsten inden den satte sine hjul på asfalten.

 

Sådan går det, hvis man ikke følger med tiden og de regler, der er gældende. Men hov, er det ikke netop det, Toyota gør? I alle andre sammenhænge er Toyotas globale bilproduktion i overensstemmelse med udviklingen rundt om i verden. Og det er Toyota GR86 egentlig også. Om den så hører til på det fartbegrænsede danske eller for den sags skyld europæiske vejnet, kan man have en holdning til eller lade være.

 

Slut næste sommer

Men et faktum et det, at næste sommer er det slut med nybilssalget af det charmerende køretøj i Europa. Den passer ganske enkelt ikke til det europæiske regelsæt, som bl.a. stiller krav om kamera-baserede køre assistent systemer, som GR86 ikke har. De kan i praksis heller ikke indbygges i bilen, for Toyota vil ikke gå på kompromis med dens familiære bånd. Den kommer af en sportsvognsfamilie, den er skabt som en sportsvogn, generne er, som de skal være, og det laver man ikke om på, blot fordi de europæiske lovgivere vil noget andet.

 

Til gengæld har den plads mange andre steder i verden, og dér vil den fortsat kunne trives i overensstemmelse med lov og orden på de kanter, så det giver egentlig god mening at holde fokus på de markeder - efter at man nu i Europa trods alt har vist, at Toyota eksisterer, også med sådan en bil. Man har sendt signalet, men indrømmet, det er ikke et meget stærkt signal, for der er og bliver kun solgt et ganske beskedent antal af den vævre sportsvogn på vore breddegrader.

 

Smuthul for liebhavere

Toyota vidste fra begyndelsen, at i Europa ville man kunne blive udfordret af lovgivningen. Ikke desto mindre kunne man i Danmark melde udsolgt få timer efter salget blev frigivet. Der er dog stadig et lille smuthul, for hvis der ikke sælges ud på andre europæiske markeder eller potentielle købere springer fra deres kontrakt, vil bilerne kunne blive byttet rundt mellem landene. Og så kan det da godt være, at der kommer lidt flere til Danmark, for hér eksisterer der stadig en venteliste. Et godt udseende og charmerende egenskaber står stadig i høj kurs hos danskere.

 

Køreassistent systemer eller ej. Heldigvis besidder GR86 nogle rigtig gode og ærlige egenskaber. Den står ved, hvad den er, og er man gået under huden på den, bliver man ikke snydt. Især i den prøvekørte manuelt gearede version skal man selv tage styringen engang imellem. Det er dog ret uproblematisk, for maskineriet er på én gang både blidt og råt, det er stærkt og leverer også de nødvendige kræfter, uanset hvor meget man kræver af det.

 

Spændende samvær

Derved bliver samværet behageligt og måske også spændende, hvis man er til et lavt tyngdepunkt, en kort akselafstand, baghjulstræk og ikke efterlyser et ordentligt turbotryk engang imellem, for turbo er ikke en del af konceptet. Den er nem at omgås i hverdagen, men selvom den også har boxer-gener, ligesom dens halvsøskende hos Toyota søsterfirmaet, Subaru, og selvom den med 235 hestekræfter egentlig er ret stærk, skal man ikke regne med at den tager del i slæbet, for det kan den ikke. Den må ikke trække en anhænger, men det er jo helt i en sportsvogns natur.



Den er til gengæld hurtig. 100 km/t nås på bare 6,3 sekunder og når den virkelig skynder sig, kan den også klare 225 km/t. Høj fart er den dog ikke helt rolig ved, men når den skal rundt omkring hjørnerne, er den i sit es. Dér kan den smutte fra de fleste, ikke mindst de næsten dobbelt så tunge elektriske alternativer. De kan måske med alle fire hjul i asfalten nå de 100 km/t endnu hurtigere end GR86. Men omkring kurverne vil de give fortabt.

 

Brunstig maskine

Det er en fornøjelse at køre en GR86. Også selvom den støjer på et helt andet niveau end de næsten intetsigende elbiler. Nogle elsker lyden af en potent næsten brunstig maskine, der i den grad holder arven i hævd. Andre har det anderledes, men sådan er verden jo heldigvis forskelligt indrettet.

 

I tørre tal koster en GR86 med Premium-udstyret 555.000 kroner, hvilket i øvrigt ikke er meget forskelligt fra ligeså præstationsparate elbiler, som er afgiftsbegunstigede. Men husk, at den ikke kan købes. Jo, sikkert, hvis man vil betale ekstra meget for den, men vent nu lige til salget i Europa sættes endeligt i stå. Ellers kan man let komme til at brænde sig på at anskaffe en bil, der vækker opsigt, som vækker drømme også hos de yngre generationer, men hvor prisen ikke er så fast en parameter, som det umiddelbart ser ud. For i udlandet vil den jo fortsat blive solgt.

 

CO2 neutral hvis man vil

I øvrigt er GR86 ret dyr i drift. I praksis skal man regne med at køre 11-12 km/l, hvis ikke man presser den for hårdt. Det er først godt for klimaet, når CO2 neutral benzin bliver bredt tilgængelig. Men på det felt er Toyota jo også helt fremme og i overensstemmelse med både tid, sted og udviklingen i verden.

 

Faktisk er Toyota regerende verdensmester i rally og de vandt titlen med en CO2 neutral plug-in hybrid rallybil, hvor benzinen blev skabt helt uden fossilt indhold. Det nødvendige kulstof blev taget fra luften og den mængde CO2, der kom ud af udstødningsrøret, er lig den mængde, der blev anvendt til at fremstille benzinen. Den selvsamme benzin kan bruges direkte i GR86 boxermotoren, helt uden ændringer af motorens opsætning.

 

Allerede sidste sommer prøvekørte vi Toyota GR 86 bl.a. på en racerbane i nærheden af Sevilla i Spanien. Læs artiklen og se videoen fra dengang. Erfaringerne kan direkte overføres til oplevelsen på de danske landeveje.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyota GR86 First World Test >>>

First World Tracktest video: Toyota GR86

Vi har tidligere i forbindelse med de første internationale testkørsler prøvet den dengang helt nye Toyota GR86 på den snoede Circuito Monteblanco vest for Sevilla i Spanien. Den bil er bare sjov at køre - se selv. Fuld HD.





Model:

Toyota GR86 Premium M/T

Listepris:

Kr. 554.990

Motor og transmission:

4 cyl 2,4 l. benzin boxermotor 235 hk. 250 Nm/3700 omdr./min. 6 M/T. Spærredifferentiale.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

6,3 sek./ 225 km/t/ 11,5 km/l/ 198 g/km.

Længde:

4,27 m.

Bagagerum:

276 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED. 18" alufælge. Ventilerede skivebremser for og bag. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. Sportsæder i læder. Bakkamera. Rammeløse el-sideruder. Fartpilot. Sædevarme. 8” touch screen. Bakkamera. 3 års garanti med mulighed for forlængelse op til 11 år minus en dag.


Link til importøren




Rammeløse døre høere sig til i en sportsvogn.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt