Det grænser
til ren nostalgi, at sætte sig bag rattet i en
Toyota GR86. Det er den ægte autentiske følelse af
en bil, der vil noget, det seneste skud på stammen i
en ærefuld familie af legendariske sportsvogne. Den
er flot, charmerende og egentlig ganske ung, for den
kom først på markedet sidste år. Men den er også
utilpasset, så derfor er den på vej ud, næsten inden
den satte sine hjul på asfalten.
Sådan går det,
hvis man ikke følger med tiden og de regler, der er
gældende. Men hov, er det ikke netop det, Toyota
gør? I alle andre sammenhænge er Toyotas globale
bilproduktion i overensstemmelse med udviklingen
rundt om i verden. Og det er Toyota GR86 egentlig
også. Om den så hører til på det fartbegrænsede
danske eller for den sags skyld europæiske vejnet,
kan man have en holdning til eller lade være.
Slut næste
sommer
Men et faktum
et det, at næste sommer er det slut med nybilssalget
af det charmerende køretøj i Europa. Den passer
ganske enkelt ikke til det europæiske regelsæt, som
bl.a. stiller krav om kamera-baserede køre assistent
systemer, som GR86 ikke har. De kan i praksis
heller ikke indbygges i bilen, for Toyota vil ikke
gå på kompromis med dens familiære bånd. Den kommer
af en sportsvognsfamilie, den er skabt som en
sportsvogn, generne er, som de skal være, og det
laver man ikke om på, blot fordi de europæiske
lovgivere vil noget andet.
Til gengæld
har den plads mange andre steder i verden, og dér
vil den fortsat kunne trives i overensstemmelse med
lov og orden på de kanter, så det giver egentlig god
mening at holde fokus på de markeder - efter at man
nu i Europa trods alt har vist, at Toyota
eksisterer, også med sådan en bil. Man har sendt
signalet, men indrømmet, det er ikke et meget stærkt
signal, for der er og bliver kun solgt et ganske
beskedent antal af den vævre sportsvogn på vore
breddegrader.
Smuthul for
liebhavere
Toyota vidste
fra begyndelsen, at i Europa ville man kunne blive
udfordret af lovgivningen. Ikke desto mindre kunne
man i Danmark
melde udsolgt få timer efter salget blev
frigivet. Der er dog stadig et lille smuthul, for
hvis der ikke sælges ud på andre europæiske markeder
eller potentielle købere springer fra deres
kontrakt, vil bilerne kunne blive byttet rundt
mellem landene. Og så kan det da godt være, at der
kommer lidt flere til Danmark, for hér eksisterer
der stadig en venteliste. Et godt udseende og
charmerende egenskaber står stadig i høj kurs hos
danskere.
Køreassistent
systemer eller ej. Heldigvis besidder GR86 nogle
rigtig gode og ærlige egenskaber. Den står ved, hvad
den er, og er man gået under huden på den, bliver
man ikke snydt. Især i den prøvekørte manuelt
gearede version skal man selv tage styringen engang
imellem. Det er dog ret uproblematisk, for
maskineriet er på én gang både blidt og råt, det er
stærkt og leverer også de nødvendige kræfter, uanset
hvor meget man kræver af det.
Spændende
samvær
Derved bliver
samværet behageligt og måske også spændende, hvis
man er til et lavt tyngdepunkt, en kort
akselafstand, baghjulstræk og ikke efterlyser et
ordentligt turbotryk engang imellem, for turbo er
ikke en del af konceptet. Den er nem at omgås i
hverdagen, men selvom den også har boxer-gener,
ligesom dens halvsøskende hos Toyota søsterfirmaet,
Subaru, og selvom den med 235 hestekræfter egentlig
er ret stærk, skal man ikke regne med at den tager
del i slæbet, for det kan den ikke. Den må ikke
trække en anhænger, men det er jo helt i en
sportsvogns natur.
Den er til
gengæld hurtig. 100 km/t nås på bare 6,3 sekunder og
når den virkelig skynder sig, kan den også klare 225
km/t. Høj fart er den dog ikke helt rolig ved, men
når den skal rundt omkring hjørnerne, er den i sit
es. Dér kan den smutte fra de fleste, ikke mindst de
næsten dobbelt så tunge elektriske alternativer. De
kan måske med alle fire hjul i asfalten nå de 100
km/t endnu hurtigere end GR86. Men omkring kurverne
vil de give fortabt.
Brunstig
maskine
Det er en
fornøjelse at køre en GR86. Også selvom den støjer
på et helt andet niveau end de næsten intetsigende
elbiler. Nogle elsker lyden af en potent næsten
brunstig maskine, der i den grad holder arven i
hævd. Andre har det anderledes, men sådan er verden
jo heldigvis forskelligt indrettet.
I tørre tal
koster en GR86 med Premium-udstyret 555.000 kroner,
hvilket i øvrigt ikke er meget forskelligt fra
ligeså præstationsparate elbiler, som er
afgiftsbegunstigede. Men husk, at den ikke kan
købes. Jo, sikkert, hvis man vil betale ekstra meget
for den, men vent nu lige til salget i Europa sættes
endeligt i stå. Ellers kan man let komme til at
brænde sig på at anskaffe en bil, der vækker opsigt,
som vækker drømme også hos de yngre generationer,
men hvor prisen ikke er så fast en parameter, som
det umiddelbart ser ud. For i udlandet vil den jo
fortsat blive solgt.
CO2 neutral
hvis man vil
I øvrigt er GR86 ret dyr i drift. I praksis skal man regne med at
køre 11-12 km/l, hvis ikke man presser den for
hårdt. Det er først godt for klimaet, når CO2
neutral benzin bliver bredt tilgængelig. Men på det
felt er Toyota jo også helt fremme og i
overensstemmelse med både tid, sted og udviklingen i
verden.
Faktisk er
Toyota regerende verdensmester i rally og de vandt
titlen med en CO2 neutral plug-in hybrid rallybil,
hvor benzinen blev skabt helt uden fossilt indhold.
Det nødvendige kulstof blev taget fra luften og den
mængde CO2, der kom ud af udstødningsrøret, er lig
den mængde, der blev anvendt til at fremstille
benzinen. Den selvsamme benzin kan bruges direkte i
GR86 boxermotoren, helt uden ændringer af motorens
opsætning.
Allerede sidste sommer prøvekørte vi Toyota GR 86 bl.a.
på en racerbane i nærheden af Sevilla i Spanien. Læs
artiklen og se videoen fra dengang. Erfaringerne kan
direkte overføres til oplevelsen på de danske
landeveje.
|