Blot et par timer efter, at
salget af den nye GR-udgave af den populære
sportsvogn, Toyota GT86, var skudt i gang on-line,
kunne man herhjemme melde om udsolgt.
Hvor mange biler, der er tale
om, vil Toyota ikke på stående fod ud med, men man
understreger, ”at hvis nogen havde tvivlet på
interessen for en økonomisk attraktiv,
baghjulstrukken, letvægts sportsvogn med boxermotor
og et ultra lavt tyngdepunkt, er enhver tvivl hermed
gjort til skamme.” Heldigvis havde vi prøvet den
forinden…
Heldigvis, for hvor GT86 var
en god oplevelse, så spiller GR86 i en anden liga.
Den minder stadig om den bil, Toyota introducerede
for 10 år siden, naturligvis med et kraftigt
opdateret design, men køreoplevelsen er en ganske
anden. I bund og grund fordi ”GT” er skiftet ud med
”GR”. I hvert fald hvad de to bogstaver står for og
indeholder. GT er et gammelkendt begreb. GR betyder
til gengæld Gazoo Racing. Det er Toyotas
motorsportsafdeling, og når de tager fat om tingene,
gør de det grundigt.
Succes trods alt
Toyota GT86 skal dog på ingen
måde underkendes. Den har været en kolossal succes,
dens særlige karakter taget i betragtning. Globalt
er der solgt 223.593 GT86 siden introduktionen,
heraf små 22.000 i Europa og 94 i Danmark – hvor i
øvrigt kun ni over tiden har fået udskiftet de
danske nummerplader med udenlandske.
Men skal man sætte en enkelt
finger på GT86, så var det, at den havde lige en
anelse for lidt rå power i forhold til dens
vejbeliggenhed. 200 hestekræfter, en lineær
acceleration, fordi man havde fravalgt turboladen,
gav pæne præstationstal på papiret, men man havde
ikke helt den lethed i power-leverancerne, som
medfører følelsen af overskud. Drejningsmomentet
toppede på 205 Nm, men man skulle helt op på 6400
motoromdrejninger før maksimum var nået.
Sådan er det ikke længere
2-liters boxermotoren er i
den i øvrigt helt nye GR86 erstatte af en 2,4 liters
boxer. Effekten er da forøget til 234 hestekræfter,
drejningsmomentet topper nu ved 250 Nm. Men det helt
afgørende er, at de 250 Nm leveres allerede ved
3.700 omdr./min. Det giver ingen turbo-følelse, men
der er så mange kræfter fordelt over motorens
arbejdsinterval, at den nu både er livlig og
kraftfuld i såvel snævre kurver som hurtige sving.
Det kunne vi konstatere, da
vi et par dage inden GR86 blev sat til salg og altså
kort tid efter var udsolgt, havde lejlighed til at
prøvekøre bilen på såvel offentlige veje i området
vest for Sevilla i Sydspanien og den underholdende
Circuito Monteblanco racerbane et halvt hundrede
kilometer vest for storbyen.
Gennemført forbedret
On-board videoen her på siden
siger meget om bilens køreegenskaber, selvom der
naturligvis var for lidt tid til at lære dens
egenskaber så godt at kende, at man effektivt kunne
køre den på grænsen. Men køreoplevelsen vidnede om,
at Toyota ingeniørerne i ren selvransagelse
forbedrede modellen på så mange punkter, at den
ganske enkelt føles som en helt anden bil.
Hvad kræfterne angår
genspejles de direkte i accelerationstallene: Hvor
det tidligere to 7,6 sekunder at nå de magiske 100
km/t, klares operationen nu på blot 6,3 sekunder i
udgaven med manuelt gear, og godt et halvt sekund
mere, hvis man vil have gearet skiftet for sig.
GR86 er den tredje GR-model
fra Toyota (efter GR Yaris og GR Supra). Den er
optimeret i enhver forstand, dog fortsat med det i
sigte, at prisen ikke skulle stige helt af. I
Danmark er – eller var – indstigningsprisen 510.000
kroner, hvilket sjovt nok gør den til den billigste
GR model.
Lettere og stivere
Man har fastholdt
baghjulstrækket, tilpasset den større motor til
drivlinen og justeret undervognen, så den harmonerer
med de flere kræfter. Den nye bil er 1 cm lavere end
forgængeren og det såkaldte hoftepunkt er sænket med
5 mm. Akselafstanden er forlænget med beskedne 5 mm
men det er især brugen af højstyrkestål og
aluminium, som både har gjort bilen 20 kg lettere
men især bidraget til at øge karrosseriets stivhed
med imponerende 50 procent.
Den store præcision, som
bilen kunne styres rundt med på racerbanen, gjorde
den til en sand fornøjelse at køre. Og oven i det er
affjedringen også så komfortabel, at den udmærket
kan benyttes til almindelig kørsel på offentlig vej.
Ventelisten
Det er dog, som antydet
indledningsvis, noget, som går hen og bliver lidt
surrealistisk at forholde sig til for den, der måske
kunne have appetit på bilen, men ikke har fået den
bestilt. Der er dog en lille mulighed for, at man
alligevel kan få fingre i en GR86. For springer
nogle af de kunder, der har reserveret og derfor i
princippet har købt en bil, fra, rykker man op på
”ventelisten”, så helt umuligt er det altså ikke.
Men ellers kan det godt være,
at det bliver lidt kringlet. Toyota er nemlig nødt
til at stoppe leveringen af nye GR86 i Europa i
sommeren 2024. Det skyldes ændrede EU-regler, som i
fald man skulle fortsætte med at sælge bilen i EU,
ville kræve ændringer i bilens design. Eksempelvis
ville taglinjen skulle løftes og forruden skubbes
længere bagud, hvis reglerne, som bl.a. stiller krav
til bilens vejskilte assistentsystem og de deraf
følgende nødvendige konstruktionsmæssige
tilpasninger, skal overholdes.
Sådan er det ikke andre
steder i verden, og set i lyset af, at det trods alt
er en markant majoritet af biler, der, hvad den
hidtidige model angår, sælges udenfor Europa, har
Toyota ganske enkelt valgt, at standse salget i EU
til den tid.
|