- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: Toyota GR86 2,4 D-4S

Boxer: Udsolgt ved første klik


Af Søren Clauding – juni 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blot et par timer efter, at salget af den nye GR-udgave af den populære sportsvogn, Toyota GT86, var skudt i gang on-line, kunne man herhjemme melde om udsolgt.

 

Hvor mange biler, der er tale om, vil Toyota ikke på stående fod ud med, men man understreger, ”at hvis nogen havde tvivlet på interessen for en økonomisk attraktiv, baghjulstrukken, letvægts sportsvogn med boxermotor og et ultra lavt tyngdepunkt, er enhver tvivl hermed gjort til skamme.” Heldigvis havde vi prøvet den forinden…

 

Heldigvis, for hvor GT86 var en god oplevelse, så spiller GR86 i en anden liga. Den minder stadig om den bil, Toyota introducerede for 10 år siden, naturligvis med et kraftigt opdateret design, men køreoplevelsen er en ganske anden. I bund og grund fordi ”GT” er skiftet ud med ”GR”. I hvert fald hvad de to bogstaver står for og indeholder. GT er et gammelkendt begreb. GR betyder til gengæld Gazoo Racing. Det er Toyotas motorsportsafdeling, og når de tager fat om tingene, gør de det grundigt.

 

Succes trods alt

Toyota GT86 skal dog på ingen måde underkendes. Den har været en kolossal succes, dens særlige karakter taget i betragtning. Globalt er der solgt 223.593 GT86 siden introduktionen, heraf små 22.000 i Europa og 94 i Danmark – hvor i øvrigt kun ni over tiden har fået udskiftet de danske nummerplader med udenlandske.

 

Men skal man sætte en enkelt finger på GT86, så var det, at den havde lige en anelse for lidt rå power i forhold til dens vejbeliggenhed. 200 hestekræfter, en lineær acceleration, fordi man havde fravalgt turboladen, gav pæne præstationstal på papiret, men man havde ikke helt den lethed i power-leverancerne, som medfører følelsen af overskud. Drejningsmomentet toppede på 205 Nm, men man skulle helt op på 6400 motoromdrejninger før maksimum var nået.

 

Sådan er det ikke længere

2-liters boxermotoren er i den i øvrigt helt nye GR86 erstatte af en 2,4 liters boxer. Effekten er da forøget til 234 hestekræfter, drejningsmomentet topper nu ved 250 Nm. Men det helt afgørende er, at de 250 Nm leveres allerede ved 3.700 omdr./min. Det giver ingen turbo-følelse, men der er så mange kræfter fordelt over motorens arbejdsinterval, at den nu både er livlig og kraftfuld i såvel snævre kurver som hurtige sving.



Det kunne vi konstatere, da vi et par dage inden GR86 blev sat til salg og altså kort tid efter var udsolgt, havde lejlighed til at prøvekøre bilen på såvel offentlige veje i området vest for Sevilla i Sydspanien og den underholdende Circuito Monteblanco racerbane et halvt hundrede kilometer vest for storbyen.

 

Gennemført forbedret

On-board videoen her på siden siger meget om bilens køreegenskaber, selvom der naturligvis var for lidt tid til at lære dens egenskaber så godt at kende, at man effektivt kunne køre den på grænsen. Men køreoplevelsen vidnede om, at Toyota ingeniørerne i ren selvransagelse forbedrede modellen på så mange punkter, at den ganske enkelt føles som en helt anden bil.

 

Hvad kræfterne angår genspejles de direkte i accelerationstallene: Hvor det tidligere to 7,6 sekunder at nå de magiske 100 km/t, klares operationen nu på blot 6,3 sekunder i udgaven med manuelt gear, og godt et halvt sekund mere, hvis man vil have gearet skiftet for sig.

 

GR86 er den tredje GR-model fra Toyota (efter GR Yaris og GR Supra). Den er optimeret i enhver forstand, dog fortsat med det i sigte, at prisen ikke skulle stige helt af. I Danmark er – eller var – indstigningsprisen 510.000 kroner, hvilket sjovt nok gør den til den billigste GR model.



Lettere og stivere

Man har fastholdt baghjulstrækket, tilpasset den større motor til drivlinen og justeret undervognen, så den harmonerer med de flere kræfter. Den nye bil er 1 cm lavere end forgængeren og det såkaldte hoftepunkt er sænket med 5 mm. Akselafstanden er forlænget med beskedne 5 mm men det er især brugen af højstyrkestål og aluminium, som både har gjort bilen 20 kg lettere men især bidraget til at øge karrosseriets stivhed med imponerende 50 procent.

 

Den store præcision, som bilen kunne styres rundt med på racerbanen, gjorde den til en sand fornøjelse at køre. Og oven i det er affjedringen også så komfortabel, at den udmærket kan benyttes til almindelig kørsel på offentlig vej.

 

Ventelisten

Det er dog, som antydet indledningsvis, noget, som går hen og bliver lidt surrealistisk at forholde sig til for den, der måske kunne have appetit på bilen, men ikke har fået den bestilt. Der er dog en lille mulighed for, at man alligevel kan få fingre i en GR86. For springer nogle af de kunder, der har reserveret og derfor i princippet har købt en bil, fra, rykker man op på ”ventelisten”, så helt umuligt er det altså ikke.

 

Men ellers kan det godt være, at det bliver lidt kringlet. Toyota er nemlig nødt til at stoppe leveringen af nye GR86 i Europa i sommeren 2024. Det skyldes ændrede EU-regler, som i fald man skulle fortsætte med at sælge bilen i EU, ville kræve ændringer i bilens design. Eksempelvis ville taglinjen skulle løftes og forruden skubbes længere bagud, hvis reglerne, som bl.a. stiller krav til bilens vejskilte assistentsystem og de deraf følgende nødvendige konstruktionsmæssige tilpasninger, skal overholdes.

 

Sådan er det ikke andre steder i verden, og set i lyset af, at det trods alt er en markant majoritet af biler, der, hvad den hidtidige model angår, sælges udenfor Europa, har Toyota ganske enkelt valgt, at standse salget i EU til den tid.


Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

First World Tracktest video: Toyota GR86

Vi har prøvet den helt nye og stærkt optimerede, kraftigere og hurtigere GR-version af Toyota GT86 ved navn GR86. Testen finder sted på den snoede Circuito Monteblanco vest for Sevilla i Spanien. Den bil er bare sjov at køre - se selv. Fuld HD.







Hurtige fakta om Toyota GR86


Introduktion i Danmark: Sommeren 2022

 

Listepriser/udstyrsvariant:

Sport: kr. 509.990.

Premium: 554.990.

 

Motor:

4 cylindret 2,4 liters boxer benzinmotor. 234 hk/7000 omdr./min. 250 Nm/3700 omdr./min. 6 M/T eller 6 A/T.

 

M/T: 0-100 km/t: 6,3 sek. Topfart: 226 km/t.

A/T: 0-100 km/t: 6,9 sek. Topfart: 216 km/t.

 

Benzinøkonomi: 11,5 km/l.

 

Længde: 4,27 meter.

Højde: 1,28 meter.

Bredde: 1,78 meter.

Akselafstand: 2,58 meter.

 

Køreklar vægt:

M/T: 1264-1293 kg.

A/T: 1285-1314 kg.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt