Der er nok en del nybagte
elbilsejere, der ærgrer sig over, at elbils
privilegier så småt vil blive udfaset. Ikke mindst
det privilegium, der er bundet op på
parkeringsfordele i storbyerne. I landets hovedstad
er det fx slut med at parkere gratis, når
nytårsaften er forbi. Men som så ofte er intet
galt, uden at det er godt for noget. Måske kan den
lille vævre Suzuki Jimny igen finde en
parkeringsplads i de store byer.
Det politiske styre netop i
København har længe arbejdet efter parolen ”Bilerne
ud af byen”. Så tiden er måske netop derfor den
rette i Jimnys verden. Især i Danmark, hvor Suzuki
har lanceret en van-version på papegøje
nummerplader. Ex moms koster den 187.000 kroner,
inklusive moms er prisen 220.000. Og så skal man
lige lægge et farvetillæg på 5000 kroner oveni
prisen på den prøvekørte version, men det er så det.
Siden kan man bare stryge afsted, for Jimny er også
på lager herhjemme.
Konkurrence stærk pris
Den konkurrerer med andre ord
og ikke mindst med de billigste elbiler, indrømmet,
der skal betales 1310 kroner halvårligt og 1562 oven
i for de tofarvede nummerplader. Men p-afgiften, den
er man jo vant til at betale, til gengæld kan man
spare den dyre offentlige transport, hvis man hidtil
har fravalgt at køre ind til bycentrene, fordi man
udmærket vidste, at der ingen ledige
parkeringspladser var - fordi rigtig mange
elbilsejere naturligt nok benyttede sig af
parkeringsprivilegierne.
Det er selvfølgelig lidt af
en påstand fra undertegnedes side, at elbilerne får
lov at blive hjemme, når der skal betales for
parkeringen. Men omvendt taler det økonomisk for at
sikre, at man oplader billigt på hjemme-adressen og
måske lader det offentlige klare transporten. Det
bliver i hvert faldt interessant at følge med i.
Kortere end Aygo
Suzuki Jimny har vi testet
ved flere lejligheder, og der er ingen grund til at
gentage alle oplevelserne her. Men det er værd at
pege på, at med 3,48 meters længde er en Jimny
faktisk kortere end de ellers meget populære Toyota
Aygo. Og i van-udgaven er der i hvert fald mere
plads end i de andre småbiler, hvis man kun er to
personer undervejs.
Den er også usædvanlig let
ikke bare at finde p-plads til, fordi den er kort,
men også at parkere. God oversigt, teknik, der er
enkel og let at betjene sig af. Og skulle man en dag
finde på at tage campingvognen med på bytur, er
anhænger-vægtgrænsen først overskredet ved de 1300
kg.
Stor frihøjde
Jimny har oven i købet en
frihøjde på 21 cm, så mange kantstene og andre
ubehageligheder, der truer med at skade de fine
lavprofildæk og tilhørende fælge på de mere
personbilsagtige alternativer, er ikke eksisterende.
Og i fugtigt vejr står den faktisk ret godt fast,
dels pga. firehjulstrækket, dels pga. de velegnede
hjuldimensioner.
I sammenligningen fejler
Jimny selvsagt, når det kommer til kørekomfort. Den
er noget mere støjende, noget mere ubekvem, men det
nu er ikke værre end at lade sig ryste igennem i en
bybus eller andre af de transportmidler, det
offentlige stiller til rådighed. Den har oven i
købet aircondition, så en varm sommerdag omdannes
den ikke til en bageovn,
Energiregnskabet
Men energiregnskabet??? Ja,
den kører på benzin, og den kører 13 km/l. Men det
gør mange plug-in hybrider også, når de er løbet tør
for strøm. Og der er stadig E-fuel i kikkerten, så
helt galt går det nok ikke på den lange bane.
Men brand-effekten.
Prestigen, imaget da??? Tja, for visse mennesker vil
den være højere end flere af de hyper-brandede
elektriske konkurrenter. For andre ikke, sådan er
det jo med branding, som måske for nogle har mere at
gøre med, hvad de forestiller sig andre mener end
hvad andre rent faktisk mener. Men det er jo en helt
anden snak. Eller er det? For en Suzuki Jimny
tiltrækker sig stadig meget opmærksomhed, og det er
jo egentlig aldrig til at vide, hvad opmærksomheden
afstedkommer inde i hovedet på dem, der ser…
Forbavsende veludstyret
I praksis kan man altså købe
en Jimny og få den leveret meget hurtig. Den er
forbavsende veludstyret med fx vognbaneassistent,
elektriske sidespejle og el-sideruder. Forlygterne
blænder automatisk op og ned, den har sædevarme og
vover man sig derud, hvor de allerfleste andre
biler, el eller ikke-el, giver op, er Jimny rigtig
godt kørende. Som fører er man endda hjulpet af
elektronik som nedkørselsassistent og bakke-holder.
Minus'er? Man skal selv
skifte gear. Man skal selv navigere (eller lade
smarttelefonen gøre det). Og så skal man indstille
sig på, at den ikke er verdens hurtigste fra nul til
100 km/t. Hvor lang tid det tager? Ingen anelse, men
det rækker til smidig kørsel i bytrafik.
|