- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Suzuki Jimny Van 1,5 Active

AllGrip Pro 4WD


Elbilerne ud af byen: Mere plads til Jimny


Af Søren Clauding - november 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er nok en del nybagte elbilsejere, der ærgrer sig over, at elbils privilegier så småt vil blive udfaset. Ikke mindst det privilegium, der er bundet op på parkeringsfordele i storbyerne. I landets hovedstad er det fx slut med at parkere gratis, når nytårsaften er forbi. Men som så ofte er intet galt, uden at det er godt for noget. Måske kan den lille vævre Suzuki Jimny igen finde en parkeringsplads i de store byer.

 

Det politiske styre netop i København har længe arbejdet efter parolen ”Bilerne ud af byen”. Så tiden er måske netop derfor den rette i Jimnys verden. Især i Danmark, hvor Suzuki har lanceret en van-version på papegøje nummerplader. Ex moms koster den 187.000 kroner, inklusive moms er prisen 220.000. Og så skal man lige lægge et farvetillæg på 5000 kroner oveni prisen på den prøvekørte version, men det er så det. Siden kan man bare stryge afsted, for Jimny er også på lager herhjemme.

 

Konkurrence stærk pris

Den konkurrerer med andre ord og ikke mindst med de billigste elbiler, indrømmet, der skal betales 1310 kroner halvårligt og 1562 oven i for de tofarvede nummerplader. Men p-afgiften, den er man jo vant til at betale, til gengæld kan man spare den dyre offentlige transport, hvis man hidtil har fravalgt at køre ind til bycentrene, fordi man udmærket vidste, at der ingen ledige parkeringspladser var - fordi rigtig mange elbilsejere naturligt nok benyttede sig af parkeringsprivilegierne.

 

Det er selvfølgelig lidt af en påstand fra undertegnedes side, at elbilerne får lov at blive hjemme, når der skal betales for parkeringen. Men omvendt taler det økonomisk for at sikre, at man oplader billigt på hjemme-adressen og måske lader det offentlige klare transporten. Det bliver i hvert faldt interessant at følge med i.

 

Kortere end Aygo

Suzuki Jimny har vi testet ved flere lejligheder, og der er ingen grund til at gentage alle oplevelserne her. Men det er værd at pege på, at med 3,48 meters længde er en Jimny faktisk kortere end de ellers meget populære Toyota Aygo. Og i van-udgaven er der i hvert fald mere plads end i de andre småbiler, hvis man kun er to personer undervejs.

 

Den er også usædvanlig let ikke bare at finde p-plads til, fordi den er kort, men også at parkere. God oversigt, teknik, der er enkel og let at betjene sig af. Og skulle man en dag finde på at tage campingvognen med på bytur, er anhænger-vægtgrænsen først overskredet ved de 1300 kg.

 

Stor frihøjde

Jimny har oven i købet en frihøjde på 21 cm, så mange kantstene og andre ubehageligheder, der truer med at skade de fine lavprofildæk og tilhørende fælge på de mere personbilsagtige alternativer, er ikke eksisterende. Og i fugtigt vejr står den faktisk ret godt fast, dels pga. firehjulstrækket, dels pga. de velegnede hjuldimensioner.



I sammenligningen fejler Jimny selvsagt, når det kommer til kørekomfort. Den er noget mere støjende, noget mere ubekvem, men det nu er ikke værre end at lade sig ryste igennem i en bybus eller andre af de transportmidler, det offentlige stiller til rådighed. Den har oven i købet aircondition, så en varm sommerdag omdannes den ikke til en bageovn,

 

Energiregnskabet

Men energiregnskabet??? Ja, den kører på benzin, og den kører 13 km/l. Men det gør mange plug-in hybrider også, når de er løbet tør for strøm. Og der er stadig E-fuel i kikkerten, så helt galt går det nok ikke på den lange bane.



Men brand-effekten. Prestigen, imaget da??? Tja, for visse mennesker vil den være højere end flere af de hyper-brandede elektriske konkurrenter. For andre ikke, sådan er det jo med branding, som måske for nogle har mere at gøre med, hvad de forestiller sig andre mener end hvad andre rent faktisk mener. Men det er jo en helt anden snak. Eller er det? For en Suzuki Jimny tiltrækker sig stadig meget opmærksomhed, og det er jo egentlig aldrig til at vide, hvad opmærksomheden afstedkommer inde i hovedet på dem, der ser…

 

Forbavsende veludstyret

I praksis kan man altså købe en Jimny og få den leveret meget hurtig. Den er forbavsende veludstyret med fx vognbaneassistent, elektriske sidespejle og el-sideruder. Forlygterne blænder automatisk op og ned, den har sædevarme og vover man sig derud, hvor de allerfleste andre biler, el eller ikke-el, giver op, er Jimny rigtig godt kørende. Som fører er man endda hjulpet af elektronik som nedkørselsassistent og bakke-holder.

 

Minus'er? Man skal selv skifte gear. Man skal selv navigere (eller lade smarttelefonen gøre det). Og så skal man indstille sig på, at den ikke er verdens hurtigste fra nul til 100 km/t. Hvor lang tid det tager? Ingen anelse, men det rækker til smidig kørsel i bytrafik.


Andre Suzuki prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Verdens mindste offroader gør comeback >>>



Suzuki Jimny fik Danske Motorjournalisters Designpris 2020 pga. dens unikke og autentiske design. Men hvordan kører den iøjefaldende minibil, der er bygget som en ægte firehjulstrækker. Videoen i personbilsudgaven viser den i aktion på danske landeveje. Fuld HD.




Model:

Suzuki Jimny 1,5 Van Active AllGrip Pro 4WD

Listepris:

Kr. 219.990 inkl. moms.

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. benzin, 102 hk. 130 Nm/ 4000 omdr./min. 5 M/T. 4X4/RWD. Reduktionsgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

> 12 sek./ 145 km/t/ 12,7 km/l / 178 g/km

Længde:

3,48 m eksl. reservehjul

Bagagerum:

85-830 liter

Værd at bemærke:

Automatisk op- og nedblænding. Tågelygter foran. Hillholder. 15” stålfælge. Hill Decent Control. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Aircondtion. Sædevarme. Fartpilot. 7” skærm. Bluetooth. Apple Carplay og Android Auto. 12V i bagagerum. Fast varerumsadskillelse.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt