- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Renault Kangoo E-Tech Electric Open Sesame


Åbne døre for kendere af den elektriske magi


Af Søren Clauding – april 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For rundt regnet et år siden prøvekørte vi "Årets Varebil 2022" i den særlige Open Sesame version. Bilen var den nye Renault Kangoo, og den er siden også kommet i en fuldt elektrisk udgave. Sidstnævnte har mange fine egenskaber, men også et stort handikap - måske. For måske åbner den nye døre og måske er den endda vejen til rigdom.

 

De fine funktionelle egenskaber er nemlig ikke meget forskellige i E-Tech Electric udgaven, som den er døbt, fra den dieselbil, vi kørte i fjor. Men den adskiller sig naturligvis gennem drivlinen, som jo er radikalt anderledes. Men handikappet – måske – er til at tage at føle på: Prisen.

 

48.000 kroner dyrere

Dieselbilen i den billigste version koster aktuelt 202.000 kroner, den udgave, vi prøvede i fjor, er steget fra små 200.000 kroner til 230.000 kroner. Men E-Tech Electric udgaven i Open Sesame versionen er prissat til 278.000 (som i øvrigt kun er 3000 kroner mere end den konventionelle udgave, der savner det på mange måder geniale skydedørs-system uden B-stolpe i bilens højre side). For en ordens skyld skal det nævnes, at priserne er uden moms.



Hvis vi dvæler en smule ved økonomien, er merudgiften til den løbende såkaldte CO2 afgift 1690 kroner, hvis man vælger at køre diesel. Så det er ikke lige om hjørnet, at man har sparet merprisen i anskaffelsesøjeblikket på 48.000 kroner. Det er næppe heller udgifterne til energi, man skal satse på, for at spare penge, for så meget mere attraktivt er det heller ikke, at købe elektrisk energi fremfor dieselolie.

 

Aladdins døråbner

Så er der miljøspørgsmålet, for naturligvis forurener en elbil mindre i nærmiljøet end dieselbilen. Forureningen ved konstruktion af den ene fremfor den anden slags bil springer vi over i disse linjer, for det er indtil videre fortsat ret uklart. Men på ét punkt kan Kangoo E-Tech Electric let gå hen at blive en vinder eller endda en regulær døråbner: Nemlig på omgivelsernes reaktion på den elektriske bil – både det budskab, man sender til de kunder, man jo typisk har, hvis man som erhvervsdrivende har en elbil. Og også, når man mødes af de faktiske begrænsninger, der måtte være ifm. at kunne opnå eksempelvis opgaver i udbud for offentlige myndigheder og institutioner m.v.

 

Hvis der er krav om brug af elbiler, for at opnå de nye kontrakter, kan det være, at valget af en elbil kan aflæses direkte på omsætningen, og så kan købet af en Kangoo E-Tech Electric hurtigt vise sig, også på den korte bane at være en meget god investering. På den måde får ”Open Sesame”, altså Aladdins velkendte ”Sesam, sesam luk dig op” endnu en ikke uvæsentlig betydning. Og så kan man jo håbe på, at rigdommene venter forude, takket være den elektriske bils evne som døråbner.



Funktion – fordele og ulemper

Men over til praktikken, for Kangoo Open Sesame byder i el-udgaven på i princippet de samme funktionelle egenskaber som ICE-udgaven, og så har den flere kræfter, hvilket i visse tilfælde kan være en fordel, især fordi det store drejningsmoment er til rådighed stort set fra samme øjeblik, man træder på speederen. Men man må ikke glemme, at E-Tech Electric også fra fødslen af har lidt mere at slæbe på.

 

Det kan direkte aflæses i dens lasteevne, som iht. de aktuelle specifikationer er på 431 kg holdt op imod dieselbilens nyttelast, som aktuelt iht. Renaults opdaterede prisblad er på 800 kg (hvilket sjovt nok er 200 kg mere end vi for et år siden kunne oplyse på baggrund af de daværende informationer). Kan man klare lasten ved hjælp af en anhænger, er begge versioner klar til at trække 1500 kg.

 

Rækkeviddespørgsmålet

Elmotoren i Kangoo E-Tech Electric præsterer op til 120 hestekræfter og uden læs kan man nå 100 km/t på 12 sekunder – og spasen hører op ved 135 km/t, dvs. den officielle topfart. Batteriet er på 45 kWh, hvor de 44 er til disposition, og det giver en rækkevidde på 300 kilometer (WLTP) ved blandet kørsel og over 400 kilometer ved bykørsel. Men så må det ikke være koldt, som det var de vi prøvekørte Kangoo. Vi opnåede en computerkalkuleret rækkevidde på 150-170 kilometer ved nul grader og blandet forsigtig kørsel, oven i købet på hårde sommerdæk uden megen rullemodstand.


Ingen havde forventet at vinteren satte ind påny, så testbilen var udrustet med sommerdæk. Det gik, men var ikke en on-board kørevideo værd...

 

Med lidt magi har Renault fået trykket en 120-hestes elmotor med tilbehør i selv samme motorrum som også kan huse en dieselmaskine.

 

Opladning fra fronten giver god mening i praksis.


Og glem ikke, at rækkevidden forringes markant, hvis man udnytter bilens fulde lasteevne, eller sætter en tung anhænger bagpå. Da bruger alle biler mere energi, uanset om det er ICE-biler eller elbiler, men i praksis er man lidt anderledes stillet i en elbil end i en bil med forbrændingsmotor.

 

Rigtig i byen

Kangoo E-Tech Electric hører efter vores opfattelse til i byen. Det er dér, den har sin berettigelse på grund af den lave forurening af nærmiljøet. Men også fordi man ikke er tabt, hvis rækkevidden ikke slår til, for der findes trods alt ladestandere rundt omkring, selvom de ikke altid er ledige.

 

Man kan faktisk lade en Kangoo E-Tech Electric med op til 80 kW fra en hurtiglader og dermed fylde et tomt batteri, eller i hvert fald lade det op til omkring 80 procent af kapaciteten på en halv times tid. Og AC-ladning kan ske med 22 kW. Oven i det vil man ofte kunne nyde fordel af at finde en ledig ladestander, hvor andre parkeringspladser er besat og så måske både klare sit ærinde og lade op samtidig. Desuden er et ”mormor-kabel” en god sikkerhed i en snæver vending.

 

Komforten i en elbil er som udgangspunkt noget særligt, det gælder også Kangoo’en. Den er støjsvag og varmepumpen er hurtigvirkende, både når der skal varmes og køles. Man har glæde af nøglefri betjening, i Open Sesame versionen de unikke læssemuligheder naturligvis, bakkamera (det er ikke til at forstå, hvordan man tidligere kunne klare sig i en varevogn uden bakkamera…), og fartpiloten med begrænser er et godt værktøj ved bykørsel, også for at hindre uagtsomt at komme til at overforbruge af den værdifulde energi.


Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Aladdins fantasifulde varebil >>>



I førersædet føler man sig en smule som sat i bur, når gitteret til varerummet er drejet. Sidder man uheldigt, tager det også lidt udsyn gennem højre sidespejl. Men resten er ren elektrisk magi.

Model:

Renault Kangoo E-Tech Electric Open Sesame

Listepris:

Kr. 275.700 ekskl. moms

Motor og transmission samt opladning:

El-motor, 90 kW (120 hk), 245 Nm. Forhjulstræk. 45 kWh litium-ion batteri. 22 kW AC. 80 kW DC.

Præstationer acceleration/ topfart/ Rækkevidde (WLTP):

12 sek./ 135 km/t/ 300 km.

Længde:

4,49 m.

Lasteevne:

431 kg

Vægt/anhængervægt: 1870 kg/1500 kg
Varerumsvolumen: 3,9 kubikmeter

Værd at bemærke:

Nøglefri betjening. Fartpilot med begrænser. Automatisk aircondition. Varmepumpe. Sædevarme i førersæde. 60/40 fløjdøre bagest. Skydedør i højre side. 8” touchscreen. Bakkamera.
















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt