For rundt regnet et år siden
prøvekørte vi "Årets Varebil 2022" i den særlige
Open Sesame version. Bilen var den nye Renault
Kangoo, og den er siden også kommet i en fuldt
elektrisk udgave. Sidstnævnte har mange fine
egenskaber, men også et stort handikap - måske. For
måske åbner den nye døre og måske er den endda vejen
til rigdom.
De fine funktionelle
egenskaber er nemlig ikke meget forskellige i E-Tech
Electric udgaven, som den er døbt, fra den
dieselbil, vi kørte i fjor. Men den adskiller sig
naturligvis gennem drivlinen, som jo er radikalt
anderledes. Men handikappet – måske – er til at tage
at føle på: Prisen.
48.000 kroner dyrere
Dieselbilen i den billigste
version koster aktuelt 202.000 kroner, den udgave,
vi prøvede i fjor, er steget fra små 200.000 kroner
til 230.000 kroner. Men E-Tech Electric udgaven i
Open Sesame versionen er prissat til 278.000 (som i
øvrigt kun er 3000 kroner mere end den
konventionelle udgave, der savner det på mange måder
geniale skydedørs-system uden B-stolpe i bilens
højre side). For en ordens skyld skal det nævnes, at
priserne er uden moms.
Hvis vi dvæler en smule ved
økonomien, er merudgiften til den løbende såkaldte
CO2 afgift 1690 kroner, hvis man vælger at køre
diesel. Så det er ikke lige om hjørnet, at man har
sparet merprisen i anskaffelsesøjeblikket på 48.000
kroner. Det er næppe heller udgifterne til energi,
man skal satse på, for at spare penge, for så meget
mere attraktivt er det heller ikke, at købe
elektrisk energi fremfor dieselolie.
Aladdins døråbner
Så er der miljøspørgsmålet,
for naturligvis forurener en elbil mindre i
nærmiljøet end dieselbilen. Forureningen ved
konstruktion af den ene fremfor den anden slags bil
springer vi over i disse linjer, for det er indtil
videre fortsat ret uklart. Men på ét punkt kan
Kangoo E-Tech Electric let gå hen at blive en vinder
eller endda en regulær døråbner: Nemlig på
omgivelsernes reaktion på den elektriske bil – både
det budskab, man sender til de kunder, man jo typisk
har, hvis man som erhvervsdrivende har en elbil. Og
også, når man mødes af de faktiske begrænsninger,
der måtte være ifm. at kunne opnå eksempelvis
opgaver i udbud for offentlige myndigheder og
institutioner m.v.
Hvis der er krav om brug af
elbiler, for at opnå de nye kontrakter, kan det
være, at valget af en elbil kan aflæses direkte på
omsætningen, og så kan købet af en Kangoo E-Tech
Electric hurtigt vise sig, også på den korte bane at
være en meget god investering. På den måde får ”Open
Sesame”, altså Aladdins velkendte ”Sesam, sesam luk
dig op” endnu en ikke uvæsentlig betydning. Og så
kan man jo håbe på, at rigdommene venter forude,
takket være den elektriske bils evne som døråbner.
Funktion – fordele og
ulemper
Men over til praktikken, for
Kangoo Open Sesame byder i el-udgaven på i
princippet de samme funktionelle egenskaber som
ICE-udgaven, og så har den flere kræfter, hvilket i
visse tilfælde kan være en fordel, især fordi det
store drejningsmoment er til rådighed stort set fra
samme øjeblik, man træder på speederen. Men man må
ikke glemme, at E-Tech Electric også fra fødslen af
har lidt mere at slæbe på.
Det kan direkte aflæses i
dens lasteevne, som iht. de aktuelle specifikationer
er på 431 kg holdt op imod dieselbilens nyttelast,
som aktuelt iht. Renaults opdaterede prisblad er på
800 kg (hvilket sjovt nok er 200 kg mere end vi for
et år siden kunne oplyse på baggrund af de daværende
informationer). Kan man klare lasten ved hjælp af en
anhænger, er begge versioner klar til at trække 1500
kg.
Rækkeviddespørgsmålet
Elmotoren i Kangoo E-Tech
Electric præsterer op til 120 hestekræfter og uden
læs kan man nå 100 km/t på 12 sekunder – og spasen
hører op ved 135 km/t, dvs. den officielle topfart.
Batteriet er på 45 kWh, hvor de 44 er til
disposition, og det giver en rækkevidde på 300
kilometer (WLTP) ved blandet kørsel og over 400
kilometer ved bykørsel. Men så må det ikke være
koldt, som det var de vi prøvekørte Kangoo. Vi
opnåede en computerkalkuleret rækkevidde på 150-170
kilometer ved nul grader og blandet forsigtig
kørsel, oven i købet på hårde sommerdæk uden megen
rullemodstand.
Ingen havde forventet at
vinteren satte ind påny, så testbilen var udrustet
med sommerdæk. Det gik, men var ikke en on-board
kørevideo værd...
Med lidt magi har Renault
fået trykket en 120-hestes elmotor med tilbehør i
selv samme motorrum som også kan huse en
dieselmaskine.
Opladning fra fronten giver
god mening i praksis.
Og glem ikke, at rækkevidden
forringes markant, hvis man udnytter bilens fulde
lasteevne, eller sætter en tung anhænger bagpå. Da
bruger alle biler mere energi, uanset om det er
ICE-biler eller elbiler, men i praksis er man lidt
anderledes stillet i en elbil end i en bil med
forbrændingsmotor.
Rigtig i byen
Kangoo E-Tech Electric hører
efter vores opfattelse til i byen. Det er dér, den
har sin berettigelse på grund af den lave forurening
af nærmiljøet. Men også fordi man ikke er tabt, hvis
rækkevidden ikke slår til, for der findes trods alt
ladestandere rundt omkring, selvom de ikke altid er
ledige.
Man kan faktisk lade en
Kangoo E-Tech Electric med op til 80 kW fra en
hurtiglader og dermed fylde et tomt batteri, eller i
hvert fald lade det op til omkring 80 procent af
kapaciteten på en halv times tid. Og AC-ladning kan
ske med 22 kW. Oven i det vil man ofte kunne nyde
fordel af at finde en ledig ladestander, hvor andre
parkeringspladser er besat og så måske både klare
sit ærinde og lade op samtidig. Desuden er et
”mormor-kabel” en god sikkerhed i en snæver vending.
Komforten i en elbil er som
udgangspunkt noget særligt, det gælder også
Kangoo’en. Den er støjsvag og varmepumpen er
hurtigvirkende, både når der skal varmes og køles.
Man har glæde af nøglefri betjening, i Open Sesame
versionen de unikke læssemuligheder naturligvis,
bakkamera (det er ikke til at forstå, hvordan man
tidligere kunne klare sig i en varevogn uden
bakkamera…), og fartpiloten med begrænser er et godt
værktøj ved bykørsel, også for at hindre uagtsomt at
komme til at overforbruge af den værdifulde energi.
|