Egentlig er en kompakt
varebil jo blot en rummelig kasse med hjul på og et
cockpit på fronten, så man har noget at sidde i, når
man skal styre. Hvor svært kan det være. Men det er
nu ikke helt rigtig. Betjeningen af varebilen, dens
funktion og naturligvis også dens køreegenskaber
betyder temmelig meget. Og da kan det være svært –
også hvis man gerne vil skille sig lidt ud fra
mængden.
Nu er mængden godt nok ikke
så stor. De større bilproducenter har dog som regel
en kompakt van på programmet, men i en tid, hvor
flere og flere bilkoncerner slår sig sammen, bliver
udvalget af varebiler mere sparsomt. Det stiller
krav til designernes kreativitet, det kræver at man
forstår sin kundegruppe og løser kundernes
dagligdags udfordringer.
Aladdin og de forløsende
ord
Derfor var det ingen
tilfældighed, at Renault Kangoo Van blev Årets
Varebil i Danmark 2022. Den var også undertegnedes
valg som medlem af juryen under foreningen Danske
Motorjournalister. Ikke så meget Kangoo selv, men de
muligheder den havde med sig, og som egentlig mest
handlede om noget, den ikke har. Men det er der
heldigvis råd for, hvis man som Aladdin får fat i
lampens ånd og siger de forløsende ord.
En Renault Kangoo findes
nemlig som en almindelig konventionel van, men den
findes også i en særlig ”Open Sesame” udgave, som
ikke har nogen B-stolpe. B-stolpen er den
adskillelse i karrosserisiden, som eksisterer mellem
fordør og resten af bilen, typisk adskillelsen
mellem to sidedøre. I Kangoo Open Sesame er den
bortskaffet i bilens højre side og da det så var
gjort, begyndte kreativiteten hos designerne at
blomstre, måske inspireret af historien om Aladdin.
Den geniale indretning
I højre side har bilen en
konventionel fordør samt en skydedør, der giver
adgang til varerummet. Adskillelsen mellem cockpit
og varerum er minimeret til det lovpligtige og
udgøres af et kraftigt net, og siden kan bilens
passagersæde klappes sammen, så man i en samlet
længde fra bagdør til instrumentpanel kan disponere
over plads til at transportere lange brædder, eller
hvad man nu måtte have behov for.
Men det mest geniale er
adgangsforholdene fra bilens højre side til
varerummet. Den er stor, det er så let at håndtere
indholdet i varerummet, men dér holdt kreativiteten
ikke op. Man skulle dybere ind i hulen. For hvorfor
ikke indrette den med et reolsystem. Drejbart
naturligvis, så man kan svinge det ud og betjene det
og dets mindre skuffer og anden opfindsom indretning
– når det altså er tørt udenfor. Næste generation må
vel have et halvtag indbygget. Og så er det som om,
at man har fået godt indkik i Aladdins berømte hule.
Det centrale er nemlig ikke
så meget den illustrative løsning men derimod, at
kun fantasien sætter grænser. Man kan i langt højere
grad indrette bilen efter ens behov end man kan med
den konventionelle varebil og det giver mening.
Trækker godt med lille
motor
Udgangspunktet er en Kangoo
Van med en 1,5 liters 95-hestes turbodieselmotor.
Den har 6 manuelle gear og er ret økonomisk. Den
kører 19,2 km/l og har tilstrækkelig trækkraft, også
når man læsser den så meget som man nu kan.
Varerummet kan mellem
hjulkasserne indeholde to halve Europaller og
bagdøren var i den prøvekørte bil sidehængslet, hvor
hver fløjdør havde forskellig bredde. Det giver også
god mening. Den samlede kapacitet er 3 kubikmeter
plus ekstra 300 liter over det nedfældede forsæde.
Den indvendige højde er 1,12 meter – og så må man
trække en anhænger på 1500 kg. Det er godt, hvis man
alligevel løber tør for plads eller skal have en
vejrbestandig arbejdsmaskine med på arbejde. Ingen
tvivl om at den samlede pakke var med til at
overbevise juryen...
En Kangoo er med sine 4,49
meters længde forholdsvis kompakt og frihøjden på
16,9 cm indebærer, at der er noget at tage af, når
man læsser bilen og frihøjden naturligt skrumper
ind.
Tilbehøret skal regnes med
Basisprisen for en Kangoo er
189.133 kroner ekskl. moms, den prøvekørte Open
Sesame version koster 197.453 kroner, men den er
uden den indre tilbygning - dog inklusiv Tekna
udstyret. Standard er sædevarme på førersædet og
manuel aircondition. Tekna omfatter bl.a. bakkamera
(hvordan kan man i den moderne verden leve uden
bakkamera i en varebil med blændede sideruder og
bagruder - umuligt?). Også fartpilot er med i
pakken. Tilkøbe kan man bl.a. adaptiv styring af
fartpiloten og automatisk aircondition.
Og så har vi med vilje ventet
med køreegenskaberne til det sidste afsnit, for de
er ikke bilens allerstærkeste side. Den kører OK,
men ikke mere end det. Indrømmet: En varebil bør
prøvekøres med den vægt, den normalt vil køre rundt
med, og det er meget individuelt, men igen:
Valgmulighederne på markedet er ikke så mange, og
den kreativitet, der er lagt indenbords i en Kangoo
Open Sesame er ikke at kimse af.
Sesam, sesam luk dig op...
Navnet: Sammenhængen har vel
vist sig undervejs i artiklen, men for en sikkerheds
skyld: På dansk siger vi i det berømte eventyr:
”Sesam, sesam, luk dig op”, og så slår portene op
for Aladdins Hule. Rigdommene derinde må det så være
op til den enkelte bruger selv at finde. Kender man
ikke historien om Aladdins hule, troldmanden og
vidunderlampen, kan man jo passende læse den, når
frokostpausen skal afvikles – og man er træt af igen
og igen at høre Motorprogrammet i radioen.
Velbekomme.
|